Gatuavstängning i Gävle orsakar svåra problem för busstrafiken

Startat av Anders Noren, 15 oktober 2010, 09:53:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Noren

De senaste veckorna har Arbetarbladet (artikel), Gefle Dagblad (artikel och artikel) och Radio Gävleborg rapporterat om de svåra framkomlighetsproblem för busstrafiken som orsakats av att Nygatan stängts av framför Stortorget.

Tyvärr är det varken första eller sista gången som kollektivtrafikens behov helt ignorerats vid gatuombyggnader. Avstängningen av Nygatan var dessutom inte med i det ursprungliga gestaltningsförslaget för Stortorget ("Damast" av Anders Jönsson och Sture Koinberg) utan är ett tillägg som kommunen gjort i efterhand. Att stänga av Nygatan framför Stortorget är ett hugskott som i många år drivits av Folkpartiet. Tyvärr är det chefstjänstemannen Helena Werre, som jag har för mig inte ens var anställd då planerna fastställdes, som måste försvara dundermissen.

Om någon undrar över måtten för Nygatan, så smal och trång att man var tvungen att stänga av den för att de gående skulle få rum, så är den 30 meter bred. (Se även TRAST: Gatutyper - en exempelsamling.)

Anders

jocke

För att förydliga, Nygatan är bara avstängd framför Flanör, inte helt framför stortorget :)
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Anders Noren

Citat från: jocke skrivet 15 oktober 2010, 15:01:36 PM
För att förydliga, Nygatan är bara avstängd framför Flanör, inte helt framför stortorget :)

Avstängningen är väl mellan N. Skeppargatan och N. Kansligatan, dvs. framför Winn och Flanör och därmed också framför hela torget.