På en åker åker ...

Startat av Mr G, 14 oktober 2010, 13:22:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G



... en H80. Idag är åkern bebyggd precis som många andra tidigare åkrar i det forna jordbruks- och trädgårdssamhället i Skälby.
吉先生

Max W

Kul att se min barndoms "lekplats". Husen man ser på bilden byggdes i slutet på 1950-talet. Bussen är på väg mot Barkarby och passerar snart hållplatsen Tellusvägen som inrättades 1956-12-01 när SJ:s linje 10 startade som ersättning för lokaltåget Hässelby-Spånga.
Bakom ryggen på Mr G:s position stod med sin kamera finns idag bostadsområdet Orgona.
/Max

Stefan P

Hej

En OT fråga vad är det för sorts lastbil som ligger efter bussen?

mvh Stefan P

Max W

Citat från: Stefan P skrivet 16 oktober 2010, 11:07:04 AM
Hej
En OT fråga vad är det för sorts lastbil som ligger efter bussen?
mvh Stefan P
Det är en Scania Vabis och ser ut att vara en av de lastbilar som fraktade trädgårdsprodukter in till Klarahallen (sedermera Årstahallen) om morgnarna på 1950-och 60-talen. Det fanns minst 2 åkerier i Hässelby som utförde sådana frakter och det åkeri som hade garage mitt emot nuvarande äldreboendet Skolörten på Sandviksvägen i Hässelby hade flera bilar av denna modell.

Drängen

Citat från: Stefan P skrivet 16 oktober 2010, 11:07:04 AM
Hej

En OT fråga vad är det för sorts lastbil som ligger efter bussen?

mvh Stefan P
Eftersom ratten är vit är det en L 36, som senare fick namnet L 50, då med grå ratt. Användes rätt flitigt några år inom lätt distribution bl.a. Steens i Örebro hade t.o.m en som drog ett 2-axlat släp....120 hk i turboversionen.

groenis

Vad hände egentligen med alla H80 vagnar skrot eller export?

Gillade att köra dem sköna vagnar på vägen.

/Lennart

Gunnar D

Citat från: Drängen skrivet 16 oktober 2010, 13:32:28 PM
Eftersom ratten är vit är det en L 36, som senare fick namnet L 50, då med grå ratt. Användes rätt flitigt några år inom lätt distribution bl.a. Steens i Örebro hade t.o.m en som drog ett 2-axlat släp....120 hk i turboversionen.

En "skak-fyra" antar jag.

/Gunnar

Drängen

 Både ja å nej, Gunnar ;). Ljudmässigt var dom nära nog identiska, och 4:or i bägge. Men Skakfyra var ju lillsyskonet till Regenten, å hette Drabant. Var väl en något mer utvecklad fyra i den här får vi hoppas.

Gunnar D

Citat från: Drängen skrivet 16 oktober 2010, 19:00:59 PM
Både ja å nej, Gunnar ;). Ljudmässigt var dom nära nog identiska, och 4:or i bägge. Men Skakfyra var ju lillsyskonet till Regenten, å hette Drabant. Var väl en något mer utvecklad fyra i den här får vi hoppas.

Tack för Din information!

Mvh Gunnar

crafter

nu vaknade spjuvern till i mej,en buss med draglina som stannarsignal där man kunde till chaufförens stora förtret "plinga" en 5-6 gånger innan stannarlampan tändes ;D ;)

Linjenummer 541 som fortfarande finns kvar,har även passerat "guffe"(gulf) som numera är en lokal pizzeria :'(

Det finns inga fler bilder?

Max W

#10
Citat från: crafter skrivet 19 oktober 2010, 05:56:33 AM
Linjenummer 541 som fortfarande finns kvar,har även passerat "guffe"(gulf) som numera är en lokal pizzeria :'(
Det finns inga fler bilder?
Nu vaknar även jag (igen) när Du nämner "gamla Guffe" och "bensinhandlare Larsson". Hållplatsen som nu sedan länge heter Neptunivägen var sista hållplatsen mot Lövsta för skolbussen som gick 1949-57 för skolbarn i Barkarbyskolan. Vi som bodde från Skyttevägen och ner mot Hässelby gick ju i Hässelby folkskola och fick inte åka "gratis" med skolbussen.På den tiden fanns inte hpl Tellusvägen, utan barn som bodde på tidigare nämnda åkrar fick gå från hpl Strömvallen, som väl hette Skälby IP i många år fr.o.m. 1956-12-01 och som väl idag heter Vårdkasevägen.

F.Å

Citat från: Max W skrivet 19 oktober 2010, 07:11:54 AM
På den tiden fanns inte hpl Tellusvägen, utan barn som bodde på tidigare nämnda åkrar fick gå från hpl Strömvallen, som väl hette Skälby IP i många år fr.o.m. 1956-12-01 och som väl idag heter Vårdkasevägen.

Nuvarande namn: Skälby Idrottsplats.