Nya dubbelleder till Göteborg!

Startat av olasand, 14 oktober 2010, 09:34:03 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

olasand

På insändarsidan i dagens GP skriver Kristian Ördell på Västtrafiks informationsavdelning att:

-Extraturerna på linje 16 som idag kör mellan Eketrägatan och Brunnsparken kommer att förlängas till Marklandsgatan från och med 12:e december
-Samt, "Vi har även beställt 9 dubbelledade bussar till dessa turer". Dock skall dessa levereras först till sommaren.

Någon som vet mer om dessa bussar? Volvo igen?

När Västtrafik säger "vi" så antar jag att de menar någon annan för inte har väl Västtrafik gått och köpt bussar?

Zella

Jo det är Västtrafik som äger dubbelledbussarna... dem är långa och sträckan är ju anpassad för dessa... ett vanligt bussbolag köper nog inga bussar som låses till en enda rutt...

Rätta mig om jag har fel

olasand

Citat från: Tomas Fransson skrivet 14 oktober 2010, 11:38:14 AM
ett vanligt bussbolag köper nog inga bussar som låses till en enda rutt...

Nej, men jag har fått för mig att det är Trafikkontoret som äger nuvarande dubbelleder, inte Västtrafik.

SimonB


Carl Eric

28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ersa

Citat från: SimonB skrivet 14 oktober 2010, 16:37:28 PM
Läge att bygga spårväg?

Att det ska byggas spårväg på sträckan dubbelledvagnarna kör är väl i princip redan beslutat, dock utan exakt tidpunkt. Vad jag förstått är väl dubbelledvagnarna bara ett slags "vikarier" fram till att nya spårvägar invigs på de sträckorna?

SimonB

Citat från: Ersa skrivet 14 oktober 2010, 17:59:40 PM
Att det ska byggas spårväg på sträckan dubbelledvagnarna kör är väl i princip redan beslutat, dock utan exakt tidpunkt. Vad jag förstått är väl dubbelledvagnarna bara ett slags "vikarier" fram till att nya spårvägar invigs på de sträckorna?

Jo, precis. Det känns som att experimentet med stombussar fallit väl ut, och därför menar jag att det inte är så mycket att vela om nu längre.

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 14 oktober 2010, 17:59:40 PM
Att det ska byggas spårväg på sträckan dubbelledvagnarna kör är väl i princip redan beslutat, dock utan exakt tidpunkt. Vad jag förstått är väl dubbelledvagnarna bara ett slags "vikarier" fram till att nya spårvägar invigs på de sträckorna?
Fast att man köper in nya dubbelledbussar tyder väl förvisso på att det kommer att dröja, jag menar man får väl iaf räkna med minst 13-14 års körtid på vagnarna och avsättningen på begagnatmarknaden lär ju inte vara så stor. Alltså får man väl nästan tolka det som att det inte kommer vara aktuellt att börja bygga förrän efter 2021 och man har väl inte heller fått några pengar av staten som ju gjort sin plan för infrastruktursatsningar fram till just 2021, så det kan vara en förklaring till att man väljer att satsa på nya bussar nu.  Har väl dock för mig att man testade på linje 17 ett tag, så det är väl klart att man kanske kan sätta in dem på de andra stomlinjerna ifall man skulle välja att bygga utan statliga pengar...

Erling.L

att dom kördes på L17 va mer kombinering av omlopp och optimering..

lär nog dröja innan spåren byggs på lindholmen till staden ersatt alla gamla pedal vagnar o byggt upp en vagnreserv så det finns vagnar nog till o lägga en linje dit ut samt ny bro istället för götaälvbron.
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

M

Citat från: olasand skrivet 14 oktober 2010, 09:34:03 AM


Någon som vet mer om dessa bussar? Volvo igen?
Vad annars?

När Västtrafik säger "vi" så antar jag att de menar någon annan för inte har väl Västtrafik gått och köpt bussar?
De dubbelledare som finns nu ägs av stan inte av operatörerna utan dom är brukare. Därför fick Veolia ta över dom.

/M

M

Citat från: Ersa skrivet 14 oktober 2010, 17:59:40 PM
Att det ska byggas spårväg på sträckan dubbelledvagnarna kör är väl i princip redan beslutat, dock utan exakt tidpunkt. Vad jag förstått är väl dubbelledvagnarna bara ett slags "vikarier" fram till att nya spårvägar invigs på de sträckorna?
Helt rätt. Kolla linjesträckningen på Hisingen, Bara att lägga ut spår. Nästan.

/M

M

Citat från: BEL skrivet 14 oktober 2010, 20:56:44 PM
att dom kördes på L17 va mer kombinering av omlopp och optimering..

lär nog dröja innan spåren byggs på lindholmen till staden ersatt alla gamla pedal vagnar o byggt upp en vagnreserv så det finns vagnar nog till o lägga en linje dit ut samt ny bro istället för götaälvbron.

Låt säga att man lägger spår på Lindholmen till Eriksberg så är det ju tänkbart att man kan köra dubbelledare på 17, 18 och 19 utan större problem. Dom är ju smidigare i kurvorna är normala enkelledare.

/M

Björn Lövdahl

Citat från: SimonB skrivet 14 oktober 2010, 16:37:28 PM
Läge att bygga spårväg?

Buss ersätter tåg och tåggods körs på lastbil är ju vanligt, har du varit med om motsatsen???
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

JDS

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 14 oktober 2010, 22:38:35 PM
Buss ersätter tåg och tåggods körs på lastbil är ju vanligt, har du varit med om motsatsen???

Det har jag! Jag var spårvagnskonduktör på Djurgårdslinjen för sådär 15 år sedan då en buss på linje 47 gick sönder och ersattes med spårvagn till Norrmalmstorg, där en annan buss tog över passagerarna  :P

Men för att vara lite mer allvarlig så händer det ju att man bygger såväl spårvägslinjer som järnvägar på sträckor med hög efterfrågan, och därmed ersätter vägtrafik på ett mer systematiskt sätt. Tvärbanan och Arlandabanan är väl ganska bra exempel?

Nupski

Citat från: M skrivet 14 oktober 2010, 21:22:46 PM
Låt säga att man lägger spår på Lindholmen till Eriksberg så är det ju tänkbart att man kan köra dubbelledare på 17, 18 och 19 utan större problem. Dom är ju smidigare i kurvorna är normala enkelledare.

/M

Jo, fick en uppvisning strax innan de gick i trafik av någon från Volvo som snodde runt en av dessa schabrak runt Lunden och Strömmensberg, tror vi var på någon mer attans trång plats, och det gick smidigt som tusan.