10 nya vardagsbilder ifrån norr

Startat av Andreas, 12 oktober 2010, 17:21:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas

De gamla Säfflevagnarna från 90-talet som ännu rullar i ordinarie trafik hos SL i norr lär inte ha långt kvar nu, men än rullar dem på banne mig! ;) Några sådana godbitar och lite annat kommer i detta bildsvep tagna för några timmar sedan:

Hade förvisso en sallad i knät, men det hindrade mig inte att åtminstone få med baken på 5463.

Systern 5462 står uppställd på parkeringen. Nu kanske ni funderar över om det bara blev bussar av denna typ som kom sent i 54XX-serien, men riktigt så vart det inte...   ;D

Två systervagnar som backades ut samtidigt och som även försökte rulla iväg samtidigt. Den ena föraren verkade dock ha fått lite beslutsångest angående färdväg, vilket även drabbade förare nummer två. :P

Här syns bl.a. 3683 (Täby/Norrort), 6039 (tror jag tillhör Norrtälje) och en av de kvarvarande 42XX-lederna, 4280, som jag för övrigt tog en tur med lite längre ner i bildspelet.

Två bussar som det har diskuterats om en hel del den senaste tiden här på forumet. Till vänster en av de två f.d. stombuss-Säfflelederna och därinnan f.d. Örebroarna 3242 och 3253, där 3242 idag kom med på bild i dess numera röda skepnad, så som även 3253 har fått. Till höger står en f.d. Sörmlänning, men som numera är en av tre bussar som man skulle kunna kalla för "nyaste generationen av Ljusteröbussar". Idag vart det 1211, som tillsammans med systrarna 1210 och 1212 normalt används för trafiken på Ljusterö, samt kanske ev. turer inne på fastlandet.

3242 igen, som drog ut på en Täbytur till kyrkbyn.

En skönhet som jag var rädd för hade rullat för sista gången, men jag blev glatt överraskad när 5427 plötsligt stod parkerad på terminalområdet! :D   

Jag funderade på om det eventuellt kunde vara sista gången som jag fick möjlighet att åka med denna på 607:an, i och med att flera av dess systrar nu verkar vara borta.  ::) Jag fick passa på o njuta lite extra under denna tur. :)

En av Råstas stombusstillskott för framförallt linje 179, som består av några Omnilinkleder i 125X-serien, som jag har en känsla av har sitt ursprung i Länstrafiken Sörmlands område. Hittils hade jag bara fått bilder på 1254, men idag fick man, för mig, se ett nytt ansikte, nämligen 1251.

Mvh

/Andreas

Möllers

Kan ni inte fota mer på Arriva 6119 har bara sätt en bild där uppe i SL land..

Bussmicke

Lyckos dig som har fått 3242 på bild i rött.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Andreas

Citat från: Bussmicke skrivet 12 oktober 2010, 18:43:25 PM
Lyckos dig som har fått 3242 på bild i rött.

Hehe! ;D Ja, "problemet" som har uppstått med de här två bussarna är ju numera att de kan tänkas flaxa runt på en massa olika linjer, alltifrån 607:an till 611:an som i det här fallet. Ren tur att jag lyckades fånga den idag, så kan jag sammanfatta det. :P

Hittade även ett par äldre bilder, dels på 3242 i blåa skepnaden och systervagnen 3253, som jag har fått för mig att jag tog en relativt kort tid efter att den blev röd:

3242 i f.d. stombussblå skepnad (halvrisig bild, men jaja... :P):

3253 i röda skepnaden:

/Andreas

groenis

Har alla bussar med cykelställ fått kameraövervakning eller är det på gång?

/Lennart

Ersa

10 nya vardagsbilder ifrån norr? Alla bilder är ju tagna söder om centrum, dvs Norrtälje! ;)