Sittplatsgaranti hos SL

Startat av homer, 14 september 2007, 13:05:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

"Det blir dyrare att åka kollektivt i Stockholm när den borgerliga alliansen gör vad den kallar den största satsningen i SL:s historia.  Månadskortet höjs med 70 kronor i månaden till 690 kronor. Prishöjningen framkommer av förslaget till budget för nästa år. Även det övriga biljettsortimentet prishöjs.
En chockhöjning, kallar oppositionslandstingsrådet Lars Dahlberg (s) höjningen.

Enligt Storstockholms Lokaltrafiks (SL) ordförande, trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm, satsar SL 1,1 miljarder kronor på bättre kollektivtrafik nästa år. Av den satsningen får passagerarna betala 200 miljoner kronor i form av högre priser.

Av satsningen går 300 miljoner kronor till att permanenta extratrafiken som infördes i samband med trängselskatten. Sommartrafiken med pendeltågen ska öka liksom turtätheten på tvärbanan. Dessutom ska det bli sittplatsgaranti på alla bussar som kör över 70 kilometer i timmen."

Finns även att läsa här:

http://www.dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2007%5c09%5c14%5c12768

Sittplats garanti... tillåt mig tvivla!

Samtliga 400 linjer skulle alltså ingå under denna garanti (förutom 408, 417, 418, och 421)

Fredde

Det kan säkert funka. Bara man har resurser att bistå med i Slussen och där båtar lägger till, så som Sollenkroka, Stavsnäs och Boda.

Ser man till säkerheheten kan det väl diskuteras. Stå upp eller sitta ner utan bälte är väl en tveksam skillnad. Eller?

Kan även tycka att denna höjningen inte är oacceptabel, sett till hur mycket olika möjligheter som finns att åka kollektivt i Stockholms län. Bara folk lär sig att planera sin vardag bättre.

/Fredde

Magnus_J

fast återigen... 690 kronor är mycket pengar men inte mest i landet.
man får ju resa på alla färdsätt och inom alla zoner.

om man jämför lite... kanske inte helt "rättvist" men..

Skånekortet (13 zoner) 890 kr.
Blekingekortet 740 kr
KLT omjag tolkar det rätt 850Kr /mån.
Västtrafiken (Regionen +) 980 kr.
Östgötatrafiken, (expresskort) 880 kr.
Länstrafiken Norrbotten (resor över 80km) 1850 kr.

Jonas Strömblad

Citat från: homer skrivet 14 september 2007, 13:05:48 PM
Av satsningen går 300 miljoner kronor till att permanenta extratrafiken som infördes i samband med trängselskatten. Sommartrafiken med pendeltågen ska öka liksom turtätheten på tvärbanan. Dessutom ska det bli sittplatsgaranti på alla bussar som kör över 70 kilometer i timmen."

Samtliga 400 linjer skulle alltså ingå under denna garanti (förutom 408, 417, 418, och 421)

Det handlar väl om att man inte skall köra med stående på motorvägslinjer. För Nackabussarnas del berör väl det endast de linjer som går motorvägen ut, inte det stora antalet linjer som kör gamla Värmdövägen förbi Nacka Forum.
Jag tror nog det är en ganska bra regel. Man flyger nog inte runt på samma sätt om man sitter ner som om man står. Själv brukar jag aldrig köra "fullt" dvs tillåtna 90km/h om man har stående, och är det dessutom barn som står försöker jag hålla mig runt 70km/h även på motorvägarna.
/J

Fredde

Ja men värre blir det för Värmdöbussarna. Undra just vad påstigande i tex. Grisslinge säger när buss efter buss på morgonen åker förbi, eftersom det är fullsatt.

En dag innan långhelg då många ska ut i skärdården, med anslutande båt. Dörren går igen framför näsan på dem.
Sen linje 420 som måste slänga av folk vid Skurustugan, precis innan den går ut på motorvägen, på eftermiddagen...

Ett axplock av händelser som kan uppstå.

Folkstorm eller uppskattning? Det kan man nog bara än så länge spekulera i...

/Fredde

Axel

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 14 september 2007, 14:33:29 PM
Det handlar väl om att man inte skall köra med stående på motorvägslinjer. För Nackabussarnas del berör väl det endast de linjer som går motorvägen ut, inte det stora antalet linjer som kör gamla Värmdövägen förbi Nacka Forum.
Jag tror nog det är en ganska bra regel. Man flyger nog inte runt på samma sätt om man sitter ner som om man står. Själv brukar jag aldrig köra "fullt" dvs tillåtna 90km/h om man har stående, och är det dessutom barn som står försöker jag hålla mig runt 70km/h även på motorvägarna.
/J

90 är väl lika fort antingen det är på motorväg eller inte?
På motorväg är det oftast bara trafik åt ett håll, bara bilar, inte alls lika komplicerat som att köra på 90-landsväg. På landsvägen förekommer ju traktorer, mopeder, gående i vägkanten, övergångsställen...

Om ståplatser är olämpliga på motorväg (det tycker jag också) så är det ju ÄNNU mer olämpligt på landsvägar med 90.

Jonas Strömblad

Citat från: Axel skrivet 14 september 2007, 18:31:15 PM
90 är väl lika fort antingen det är på motorväg eller inte?
På motorväg är det oftast bara trafik åt ett håll, bara bilar, inte alls lika komplicerat som att köra på 90-landsväg. På landsvägen förekommer ju traktorer, mopeder, gående i vägkanten, övergångsställen...

Om ståplatser är olämpliga på motorväg (det tycker jag också) så är det ju ÄNNU mer olämpligt på landsvägar med 90.

Naturligtvis. Uttryckte mig tydligen väldigt oklart...
/J

Johan B

I begynnelsen höll jag på att skriva, men då Blå Express var hyffsat ny linje hade man sk sittplatsgaranti på denna. En buss stod alltid som beredskap från Göteborg. Detta fick man dock frångå och det var inte av ekonomiska skäl utan att man fick klagomål! Vaddan detta? Jo de gånger extrabussen fick göra ett inhopp då en ordinarie vagn fått problem blev det ett j***a gnäll på de som fick stå på någon av de turer som då blev utan förstärkning. Man ska akta sig för att skämma bort kunderna för mycket tydligen.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Johan B skrivet 14 september 2007, 21:32:41 PM
I begynnelsen höll jag på att skriva, men då Blå Express var hyffsat ny linje hade man sk sittplatsgaranti på denna. En buss stod alltid som beredskap från Göteborg. Detta fick man dock frångå och det var inte av ekonomiska skäl utan att man fick klagomål! Vaddan detta? Jo de gånger extrabussen fick göra ett inhopp då en ordinarie vagn fått problem blev det ett j***a gnäll på de som fick stå på någon av de turer som då blev utan förstärkning. Man ska akta sig för att skämma bort kunderna för mycket tydligen.

Annars brukar väl gnället främst gälla att man skall behöva vänta på att extrabussen skall köras fram och lastas. "Då står vi hellre än väntar i 10 minuter". Därtill kommer att mången har blivit utlovad en extrabuss av föraren i den fullsatta bussen men det har inte kommit någon.
Att i alla lägen bara ta sittande medför stora problem. Men man kan ju planera trafiken så att det skall finnas sittplatser till alla. I dag kalkyleras ofta med ståplatser i planeringen. Sedan kan saker hända som gör att en buss ändå måste ta stående i undantagsfall.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Maven

Citat från: homer skrivet 14 september 2007, 13:05:48 PM

Då får man först och främst omedelbart stoppa inköpen av fler lågentrébussar och lösa handikappanpassningen med rullstolsramper eller på annat sätt. En modern lågentréledbuss har bara c:a 55 sittplatser, alltså inte fler en en gammal normalgolvkortvagn. Färre sittplatser innebär att man för att ge sittplatsgaranti måste planera för en lägre genomsnittlig beläggning, eftersom bussarna måste ha kapacitet att ta hand om naturliga variationer i resandetillströmningen från dag till dag. Den som vill kan ju räkna på hur dyrt det skulle bli att ge sittplatsgaranti när sittplatserna blir så få.

Glöm inte heller att det börjar bli brist på bussförare. Även om man köper in många fler bussar till rusningstrafiken så handlar det om att få tag på personal också. Dessutom är det många terminaler som inte klarar tätare trafik än idag. Det här kan bli otroligt dyrt för skattebetalarna.

Fredde

Vad sägs då om dubbelled för SL-trafikens del...? :) Kanske löser något....

/Fredde

Bussmicke

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 september 2007, 23:52:33 PM
Knappast, dessa är konstruerade för stadstrafik, inte landsbygds o motorvägsdito, max hastigheten är satt till 70km/h

//Lars

Av säkerhetsskäl antar jag.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredde

Jonas Strömblad

Hade varit något att försöka vända med i Kalvsvik annars  8)
/J

Bussmicke

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 16 september 2007, 11:13:02 AM
Hade varit något att försöka vända med i Kalvsvik annars  8)
/J

Den synen skulle man nästan betala för att se...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.