Skärholmsplan

Startat av Mr G, 11 oktober 2010, 09:18:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

Den här gången går jag i alla fall inte bet på platsen. 707:an trafikerar väl stället idag också. Men hur är det med 704:an? Jag vill minnas att den här 704:an hade sträckningen Skärholmen - Norsborg (eller kanske Hallunda). 707:an gick från Fruängen längs gamla riksettan till Vårby åtminstone, men var hade den sin ändhållplats tro? Bilden är från juni 1972.
吉先生

Andreas

Fin bild!  :) 704:an rullar iaf inte vid Skärholmen idag. Den går numera mellan Fruängen och Björnlunda och passerar bl.a. Huddinge Station, Huddinge Sjh och Flemmingsbergs station.

Gunnar D

Fin bild från min första SL Huddinge-månad! Du var påpasslig med att plåta H34 i Huddinge (till skillnad från mig) som fanns juni-72 pga Miljökonferensen i Sthlm! Har inte linjesträckninarna 1972 i huvudet just nu och har ej tillgång till arkivet.

Mvh Gunnar

Mr H

Citat från: Andy91 skrivet 11 oktober 2010, 10:38:03 AM
Fin bild!  :) 704:an rullar iaf inte vid Skärholmen idag. Den går numera mellan Fruängen och Björnlunda och passerar bl.a. Huddinge Station, Huddinge Sjh och Flemmingsbergs station.

Den åker jag hem med ibland (och Mr G vet ju var jag bor) men den går "bara" mellan Fruängen och Björnkulla. Visserligen så finns det en 704X men när den går och framförallt varför är en ren vetenskap. Tror att den började som skolbuss en gång i tiden Utsälje-Huddinge stn-Kvarnbergsplan (Huddinge gymnasium) men idag går den enda turen en minut efter den halvtomma ordinarievagnen från Utsälje parallellt till Björnkulla. Varför? Det finns f.ö en 709X också som mig veterligen går dit den ska d.v.s till Kvarnbergsplan. Någon som känner till mer kring 704X så vore det ju trevligt att få ta del av! (Förbereder en skrivelse till SL för att få de att få "X-et" dit den borde gå d.v.s till Kvarnbergsplan/Huddinge gymnasium.
Idag gör den som sagt var ingen nytta alls!)

Mr H   

Omnilasse

Citat från: Mr H skrivet 11 oktober 2010, 12:43:53 PM
Den åker jag hem med ibland (och Mr G vet ju var jag bor) men den går "bara" mellan Fruängen och Björnkulla. Visserligen så finns det en 704X men när den går och framförallt varför är en ren vetenskap. Tror att den började som skolbuss en gång i tiden Utsälje-Huddinge stn-Kvarnbergsplan (Huddinge gymnasium) men idag går den enda turen en minut efter den halvtomma ordinarievagnen från Utsälje parallellt till Björnkulla. Varför? Det finns f.ö en 709X också som mig veterligen går dit den ska d.v.s till Kvarnbergsplan. Någon som känner till mer kring 704X så vore det ju trevligt att få ta del av! (Förbereder en skrivelse till SL för att få de att få "X-et" dit den borde gå d.v.s till Kvarnbergsplan/Huddinge gymnasium.
Idag gör den som sagt var ingen nytta alls!)
Mr H   
Trevlig bild! Som jag förstår det ska det inte längre trafikeras någon X-tur på 704 - den som du åberopar är ju inte ens en extratur utan en annonserad korrtur - och om den skyltas som 704X, så är det förstås fel. Kan det inte vara så att den gör viss nytta fram till Källbrinksskolan? Att den fortsätter hela vägen till Björnkulla låter ju mer som en praktisk lösning.   

Mr H

Tack Omnilasse för det svaret om 704X!
Den återstående turen utgår från Brovaktarvägen och det är ju en mycket kort väg till Källbrinksskolan om det är bussens huvudfunktion. Annars är ju som sagt var ordinarieturen en minut före inte mer än halvbelagd. Känns som "X-et" skulle göra bättre nytta om den återfick sin ursprungliga linjesträckning att mata från Utsälje-Källbrink till grund- och gymnasieskolorna vid Kvarnbergsplan. Det märkliga är att SL säger att man ej upphandlar denna tur. Hur finansieras den då?
Mvh
Mr H

Bussmicke

Citat från: Mr G skrivet 11 oktober 2010, 09:18:08 AM

Den här gången går jag i alla fall inte bet på platsen. 707:an trafikerar väl stället idag också. Men hur är det med 704:an? Jag vill minnas att den här 704:an hade sträckningen Skärholmen - Norsborg (eller kanske Hallunda). 707:an gick från Fruängen längs gamla riksettan till Vårby åtminstone, men var hade den sin ändhållplats tro? Bilden är från juni 1972.

Ahh, Ljuvligt vackert
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ulf Broman

Citat från: Omnilasse skrivet 11 oktober 2010, 14:34:47 PM
Trevlig bild! Som jag förstår det ska det inte längre trafikeras någon X-tur på 704 - den som du åberopar är ju inte ens en extratur utan en annonserad korrtur - och om den skyltas som 704X, så är det förstås fel. Kan det inte vara så att den gör viss nytta fram till Källbrinksskolan? Att den fortsätter hela vägen till Björnkulla låter ju mer som en praktisk lösning.   

Ursäkta en ovetande, men vad är en "korrtur"?
Och en fråga till: Är det avgången 7.45 från Källbrinksskolan (med anmärkning de, som innebär att turen börjar 7.38 vid Brovaktarvägen) som diskuteras?

Bussmicke

Citat från: Ulf Broman skrivet 11 oktober 2010, 23:15:21 PM
Och en fråga till: Är det avgången 7.45 från Källbrinksskolan (med anmärkning de, som innebär att turen börjar 7.38 vid Brovaktarvägen) som diskuteras?

Korttur för mig är en som bara kör några timmar innan den går in igen.
Turen  7.38 vid Brovaktarvägen kallades 704X när den var ny om jag inte minns helt galet
//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

JDS

Citat från: Bussmicke skrivet 12 oktober 2010, 00:24:22 AM
Korttur för mig är en som bara kör några timmar innan den går in igen.

Iddstäbber! Men kanske är det så att man också kan säga "korttur" när man menar en tur som vänder kort (vilket i och för sig påfallande ofta brukar vara just en korttur!).

Mr H

Citat från: Ulf Broman skrivet 11 oktober 2010, 23:15:21 PM

Vad det gäller "korrtur" antar jag att han menar "korttur" men jag vet inte om det finns någon specning på vad det innebär. Jag tolkar det bokstavligt.

Vad det gäller fråga 2 så ja det är den turen som diskuteras.

Mr H 

Mr G

Citat från: Mr H skrivet 11 oktober 2010, 12:43:53 PM
Den åker jag hem med ibland (och Mr G vet ju var jag bor) men den går "bara" mellan Fruängen och Björnkulla. Mr H   

Vi vet var du bor!  8)
吉先生

Omnilasse

Citat från: Mr H skrivet 12 oktober 2010, 09:31:36 AM
Vad det gäller "korrtur" antar jag att han menar "korttur" men jag vet inte om det finns någon specning på vad det innebär. Jag tolkar det bokstavligt.

Vad det gäller fråga 2 så ja det är den turen som diskuteras.

Mr H 
Hm skrev jag korrtur, ja korttur menar jag förstås och SL brukar använda det för turer som är "tidtabellslagda", men som inte trafikerar hela linjesträckningen. Den nämnda turen är alltså registrerad som en vanlig linjevariant i SL:s tidtabellsdatabas, och inte som en E-tur, eller X-tur, även om den förstås fungerar som en förstärkning. Frågan är ju alltså varför X-varianten tagits bort? Skoltider och belastningen på turer förändras ju förstås också med tiden. Det kan ju också vara så att man kör den ordinarie vagnen med ledbuss fast det inte finns krav på det. Vilket gör att den halvfulla turen, skulle vara rätt välfylld om den gick med normalbuss.     

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 11 oktober 2010, 09:18:08 AM

Tillbaka vid arkivet:

Juni -72 gick
704 Sätra-Skärholmen-Hallunda-Norsborg
707 Fruängen-Ikea-Skärholmen-Vårby-Slagsta

Mvh Gunnar

Bussmicke

Sen ersattes väl 707 av 720 för att swedan återkomma..
//Bussmicke.