Umeå 2010 10 10 (Bilder)

Startat av bussgrabben, 10 oktober 2010, 16:09:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bussgrabben

Några bussbilder lyckades jag med i det fina men blåsiga vädret idag.




Det finns åtminstone en udda lackad 57xx-buss som är ljusblå runt lysena.


Den gamla skyltningen med linjenummer är tillbaka på flygbussen.


Ersa

Citat från: bussgrabben skrivet 10 oktober 2010, 16:09:37 PM
Den gamla skyltningen med linjenummer är tillbaka på flygbussen.

Mycket bra! :)

RoggaBoy

Bra bilder, och Flygbussen är numera på Hållplats O på Vasagatan. Att dock lägga om Linje 6 på Teg så den går över kyrkbron och måste köra genom Vasagatan för att komma till sitt rätta läge på Vasaplan var väl inte så smart enligt mig. Man skyller på tegsbron i Linje 6 fall, men den har ju rullat på tegsbron tidigare men helt plötsligt så tar det för lång tid jämfört med tidigare vintrar.

Ersa

Linjerna 6, 9 och 69 är bara onödigt krångliga. Inför en stomlinje Röbäck - Kyrkbron - Vasaplan - NUS/Universitet - Mariehem - Ersboda som går exakt samma färdväg dygnet runt, precis som de bägge "stomlinjerna" 1 och 8 gör.

RoggaBoy

Citat från: Ersa skrivet 10 oktober 2010, 20:56:54 PM
Linjerna 6, 9 och 69 är bara onödigt krångliga. Inför en stomlinje Röbäck - Kyrkbron - Vasaplan - NUS/Universitet - Mariehem - Ersboda som går exakt samma färdväg dygnet runt, precis som de bägge "stomlinjerna" 1 och 8 gör.

Fick ett mail av herr Forssell på Umeå Kommun som är beställaren som följer nedan:

CitatAnledningen till att vi samordnar linjesträckningarna för linjerna 6 och 9 i anslutning till Tegs centrum är att vi försöker styra linjerna i Umeå till särskilda gemensamma trafikstarka busstråk. På så sätt blir den sammanlagda turtätheten hög  vilket underlättar för våra resenärer. Något som nu såväl boende i anslutning till Tegs centrum som i delar av Öst Teg kan ta del av. All erfarenhet visar också  på att hög turtäthet är viktigare än korta gångavstånd.

Att slå ihop Linje 6, 9 och 69 är inte aktuellt enligt honom för då blir ju en del av Böleäng bland annat utan buss. Med tanke på det han skriver om hög turtäthet så blir det ju fortfarande 4 bussar per timme om man slår ihop dom precis som idag.