Berätta er digitala historia......

Startat av Susanne, 10 oktober 2010, 12:26:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Susanne

I många år har det nu funnit digitalkameror. Hur är det med er, när köpte du din första kamera och vilket märke samt om du kommer ihåg priset på den.

Jag köpte min första digitalkamera 1999-05-27 det var en Olympus C-900 Zoom. Den kostade då 6995:-. Den hade 1,3 milj pixlar. Köpte även då till ett minneskort på 8 mb som kostade 699:-

En sak som man har märkt med åren är att kamerorna blivit bättre och mycket billigare, ta bara minneskorten som numera är väldigt billiga.

Nog för jag haft digitalt sen 1999 så tog det många år innan jag la den analoga systemkameran på hyllan och gick över helt till digitalt, närmare bestämt 2005. Jag är numera inne på min 7:de digitalkamera.
Alla kameror är sålda och den som jag har kvar är den jag använder idag TZ10.

76

Gärna! Den är kort:

...

Japp, jag har aldrig ägt en digitalkamera. ;)

Susanne

76 kanske inte har ägt en digitalkamera, men med undertexten "Allt jag säger är en lögn" så vet man ju inte.

Trist tråd det här va??

Jonas Strömblad

Citat från: Susanne skrivet 10 oktober 2010, 21:15:52 PM
Trist tråd det här va??

Nä'rå. 2004 om jag inte minns helt galet (eller var det 2005).
Min analoga kamera avled totalt några dagar innan semestern. Valet stod mellan att köpa något billigt och ha så länge, och sedan se om den andra gick att reparera, eller gå över till digitalt. Valet föll på det senare!
Kameran var en Canon EOS10D. Priset kommer jag inte ihåg sådär exakt, men bör väl ha legat runt 18000:- Kommer i alla fall ihåg att minneskortet på 1Gb kostade över 3000:-  :o

Utvecklingen går framåt  :)

/J

Greger Larsson

Första digitala köptes i november 2004 och var den då nya Sony DSC-V1, kostade kanske 5000? och hade väl runt 4 megapixel. Använde den vid sidan av en analog Minolta. Sonyn ersattes efter ca två år av en Panasonic Lumix som fortfarande tjänstgör som "släng"-kamera. Hösten 2007 övergavs det analoga helt och det blev en Nikon D80.

/GL

New_options

Det var nog runt 2000 som jag slog till på en, med dagens mått mätt pinsamt urusel, Kodak utan zoom. Men den var ju digital och novis som man var då blir man ett tacksamt och lätt offer för säljare

Har för mig den kostade nånstans runt 3000 kr. Köpte aldrig minneskort till den - tror det var 512 Kb inbyggt minne

Senare blev det en Olympus - modellnamnet har jag glömt. Helt okej kamera. Men en regnskur på en lägenhetsbrand tålde den inte. Att laga den skulle bli så dyrt att det blev billigare att satsa på en ny.

Efter mycket bollande med fakta och idéer föll valet på en långzoomare från Fuji. Finepix S9500 hette den och var en trogen och kompetent kamrat i många år. Men allt utvecklas - så även jag. Och förstås lockade systemkamerorna med allt vad det innebär

Så till slut blev det en Samsung GX10 med batterigrepp (samma kamera som Pentax K10D med annat grepp, annat batterigrepp och annan mjukvara)
I nuläget har jag dessutom en Pentax K-x med en dröse objektiv - men det var ju enbart själva kameran tråden gällde =)

majoren

Min första "riktiga" digitalkamera var en Kodak Easyshare C300 med 3,2MP inköpt omkring 2004. Därefter inköptes en Fujifilm Finepix A920 med 9MP inköpt omkring 2006.
Denna kamera följdes av min första DSLR en beg Canon Eos 350D som jag köpte i Januari 2010. Denna är nu i händerna på en kompis fru.
Och ett halvår senare köpte jag min nuvarande DSLR en Canon Eos 500D och i samma veva köpte jag min "Rikta & Skjut" Canon Powershot SX120IS. 500an kommer att hänga med i ett par år till och kommer nog att ersättas av en Eos60D eller Eos7D

Björn Ax

Minns inte exakt min första mer än att det var en creative kamera.

16 bilder fick det plats på det inbyggda minnet på högsta kvaliten. Var nog också en 1,3Mpix kamera.

Den enda kvalite inställningen som fanns var låg, mellan eller hög. :)

Staffan Sävenfjord

Jag köpte min första digitalkamera, en Konica-Minolta semikompakt, i juni 2004. Min avsikt var att jag skulle fortsätta med min analoga kamera, som jag trivdes utmärkt med, som huvudkamera och bara ha digitalkameran i reserv men efter några bilder med den nya kameran så blev den analoga kameran lagd i arkivet och de sista bilderna på filmen i denna blev aldrig framkallade.

Två månader senare råkade jag tappa kameran i marken och den blev funktionsoduglig. Jag köpte därför en ny av samma sort men med förbättrade prestanda. Trots det hade priset gått ned. Att använda den analoga kameran ens som reserv föreföll inte lockade. Så biten hade jag blivit. Den första kameran reparerades och blev sedan reservkamera, men den fick aldrig någon mer användning. Nu är jag väl inne på min sjätte digitala kamera, numera en systemkamera sedan semikompaktkameror blivit allt ovanligt.

Digitalkameran har medfört att jag nu tar tio gånger så många bilder som med min gamla analoga kamera. Men till samma kostnad.

jocke

Min första digitalkamera köpte jag i mellandagarna 2003. Dvs årsskiftet 03-04 kan vi säga.
Det var en pentax optio S4 med 4MP WOHO! Den kostade, har jag för mig, ca 4000:- när jag köpte den. Minns inte exakt.

Den kameran hade jag dock bara ca ett halvår, för den blev tyvärr stulen. Det var en mycket trevlig kamera faktiskt, tog mycket bilder med den. Efter det så köpte jag sporadiskt en liten kamera för en billig peng för att ha med på en stundande resa. Det blev en HP av något slag, minns inte alls modell eller egenskaper, kostade simpla 1400:- hösten 2004 så jätte avancerad vad den verkligen inte. Den tog okej bilder i dagsljus, allt annat var inte o tänka på :)

Sedan blev de systemkamera mellandagarna 2006. Då det inhandlades en Nikon D80. Den köptes med extra blixt och väska inkl. standarobjektiv. Tror den gick på ca 11000:- för allt.
Och den kameran hänger fortfarande med på resorna världen runt :)
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Ersa

"Min" första digitalkamera var tyvärr inte min egen, utan en kamera som tillhörde min arbetsplats i 1990-talets absoluta slutskede. Jag hittar inte information om märket någonstans, men den tog bilder i storleken 709 x 473 pix och bilderna var mellan 100-120 kB stora. Det lustiga var att kameran innehöll en vanlig 1,44 mB-diskett, som man helt enkelt bytte ut när den var full. :)

Något enstaka år senare kunde man köpa detta extrema minneskort till de dyraste Nokiatelefonerna ;D

SimonB

Citat från: Ersa skrivet 14 oktober 2010, 12:58:14 PM
"Min" första digitalkamera var tyvärr inte min egen, utan en kamera som tillhörde min arbetsplats i 1990-talets absoluta slutskede. Jag hittar inte information om märket någonstans, men den tog bilder i storleken 709 x 473 pix och bilderna var mellan 100-120 kB stora. Det lustiga var att kameran innehöll en vanlig 1,44 mB-diskett, som man helt enkelt bytte ut när den var full. :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Sony_Mavica :)