Kjellbergs-Hägglunds

Startat av bilomnibussen, 10 oktober 2010, 10:21:22 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bilomnibussen

Hej! Jag har ofta undrat över vad det var för relationer mellan Hägglund & Söner och Kjellbergs i Örnsköldsvik. De senare tycks ha karosseridetaljer gemensamma med Hägglunds liksom att den allmänna linjeföringen påminner. En annan tillverkare som också tycks ha tagit modell efter Hägglunds är Kabo i Umeå. Någon som vet mera om detta?
Mvh Jan G

Mats Karlsson

Citat från: bilomnibussen skrivet 10 oktober 2010, 10:21:22 AM
Hej! Jag har ofta undrat över vad det var för relationer mellan Hägglund & Söner och Kjellbergs i Örnsköldsvik. De senare tycks ha karosseridetaljer gemensamma med Hägglunds liksom att den allmänna linjeföringen påminner. En annan tillverkare som också tycks ha tagit modell efter Hägglunds är Kabo i Umeå. Någon som vet mera om detta?
Mvh Jan G
När det gäller Kjellberg så var han väl en "utbrytare" från Hägglunds, som nischade sig mot sådana bussar som Hägglunds normalt inte byggde, varför det nog föll sig naturligt att hämta vissa karosseridetaljer från Hägglunds.

Om Kabo finns att läsa i BUSSNYTT 2B/1994.

Greger vet nog mer om både Kjellbergs och Kabo, samt deras kopplingar till Hägglunds.

Peter Öden

Hej !

En följdfråga vad beträffar Kjellbergare:
Vet någon vilka Kjellbergare som kan finnas bevarade ?
Undantaget är PWP 309 (Y 169) Kebbes buss och CFY 390 Vlo B 70501
som oxå finns i Ö-vik.

Mvh Peter Ö

Mvh

Peter Öden

Hej !

Jag menade bevarade museala vagnar som är orörda.
M.a.o ej ombyggda i något avseende.

Mvh Peter Ö

Greger Larsson

Citat från: bilomnibussen skrivet 10 oktober 2010, 10:21:22 AM
Mvh Jan G

Tror inte att det fanns några "relationer" mellan de nämnda bolagen. Däremot var det nog naturligt att småtillverkarna tog efter den stora. Mot slutet fick ju Kjellbergarna ett utseende som mer påminde om Säfflekarossen medan Kabo också hittade en egen stil. På 50-talet var det kromade ribbgrillar hos alla tre.

Hagglunds

Björn Forslund

Citat från: Peter Öden skrivet 10 oktober 2010, 17:16:06 PM
Hej !

Jag menade bevarade museala vagnar som är orörda.
M.a.o ej ombyggda i något avseende.

Mvh Peter Ö

Det finns några semitrailerbussar kvar som jag vet, två Scania BF76:or och en Volvo. Musealt bevarade är de inte, men åtminstone en BF76 är så gott som orörd, bortsett från färgen, med ASJ Fruehauf trailer.

Christian Ljunggren

Citat från: Björn Forslund skrivet 10 oktober 2010, 22:46:12 PM
Det finns några semitrailerbussar kvar som jag vet, två Scania BF76:or och en Volvo. Musealt bevarade är de inte, men åtminstone en BF76 är så gott som orörd, bortsett från färgen, med ASJ Fruehauf trailer.

BF76 var inte trailerdragarna, utan B76 samt även B110.
Den sista var ju Volvo B58:an.

/Christian

Björn Forslund

Citat från: Christian Ljunggren skrivet 11 oktober 2010, 12:52:57 PM

BF76 var inte trailerdragarna, utan B76 samt även B110.
Den sista var ju Volvo B58:an.

/Christian

Jovisst, feltänkt av mig.... :-X

Peter Öden

Hej !

CFY 390 Vlo B 70501 Kjellberg ägs av en privatperson i Ö-vik och är till salu !

Mvh Peter Ö

bilomnibussen

Den där Mercedes-skvadern som fanns i Norrköping ett tag, var inte den en Kjellbergare?
Mvh Jan G

ronäs

Jag tror det var naturligt, Kjellbergs tog nog en hel del utrustning till sina bussar från Hägglunds, Kjellberg hade förmodligen kontakterna kvar där. Hägglunds och Kjellbergs var egentligen inte konkurenter till varann, Kjellbergs tog specialbyggena och Hägglunds körde väl större serier typ linjebussar. Troligen byggde nog inte Kjellbergs mer än ett 50-tal bussar. Synd att arkivmaterial verkar vara försvunnet efter Kjellbergs, eller känner någon till det? Jag har försökt forska på det.

crafter

Citat från: Björn Forslund skrivet 10 oktober 2010, 22:46:12 PM

finns det bilder på semtrailerbussarna?

ronäs

Det finns ett foto i Bussnytt 3-2000 på BZM 467 som levererades till Postverket, den bilden tagen 1980-07-16.
Finns även bild i Svensk Busshistoria, där den blivit tivolifordon.
Hittade även en som var till salu på nätet för någon månad sedan i Eskilstuna trakten, med bild. Verkade som den var under ombyggnad till husbuss?