Vilken stad har den nyaste vagnparken ?

Startat av Klaverdörr, 10 oktober 2010, 09:22:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Klaverdörr

Hej !

Vilken stad kör med den nyaste samt mest resandevänligaste vagnparken nu?

Jonas Strömblad

Nyaste och mest resandevänlig är långt ifrån synonymt. Vad avser du?
/J

Omnilasse

Gillar man MAN, så bör väl nästan Örebro vinna, vad gäller nytt iaf de större städerna. Eftersom man bytte ut hela vagnparken där för knappt ett år sedan. Vanligtvis är ju annars att de flesta städer innefattar flera linjepaket och alltså byts inte alla bussar ut samtidigt -vanligtvis brukar ju förstås också operatörerna (om det inte finns några särskilda krav på bussarna (som när det gällde Örebro), balansera med lite äldre bussar också. Men det var det här med resandevänligt också förstås. Tycker MAN-bussarna är bekväma - som stadsbussar, men helt klart finns det ju bussar med högre komfort. Dock inte så mycket i stadstrafik, utan brukar ju främst trafikera länstrafiken runt om.

RoggaBoy

Omnilasse

Citat från: RoggaBoy skrivet 10 oktober 2010, 10:08:17 AM
Nja, Gävles MAN är ju nyare.
Det stämmer förstås, men det är väl bara 45 av 48 dimensionerade som är MAN?

RoggaBoy

Citat från: Omnilasse skrivet 10 oktober 2010, 10:26:33 AM
Det stämmer förstås, men det är väl bara 45 av 48 dimensionerade som är MAN?

Jo, några är Scalor från Jämtland då det behövdes fler bussar än beställt?

Mustman

Men nu rullar det även några äldre Volvo bussar (av modell B7 LE tror jag)i Örebros stadstrafik, så vi har inte bara helt nya MAN längre

Klaverdörr

Hej !

Givetvis avser det mellanstäder ala 60000-100000 inv...

Resandevänligt är för mig att man även kan åka buss på sommaren när det är +27 grader ute, och då tror jag inte Örebro klarar sig långt då det säkert minst är 30-35 grader i bussarna och det är inte resandevänligt....

Leif D

Citat från: Klaverdörr skrivet 10 oktober 2010, 09:22:24 AM
Hej !

Vilken stad kör med den nyaste samt mest resandevänligaste vagnparken nu?

Ska vi nu prata resandevänlig vagnpark, så hamnar vi ju automatiskt på större städer med spårväg, för de är där resnärerna tycker de är bekvämt och bra, enligt erfarenhet. Dock är ju sällan vagnparkerna då så himla nya, eftersom spårfordon ofta håller 3-5 generationer bussar, beroende på hur illa bussparken sköts.

Eftersom jag nu skriver detta i ett buss-forum, så väntar jag nu på stormen.... ;D
;-)

HB

Nyaste vagnparken är rätt enkelt att defeniera. Vad som anses som den mest resandevänligaste vagnparken ligger ju helt i betraktarens ögon så den frågan är omöjlig att besvara. Spårfordon har ju ofta en högre klang hos de resande än vad bussen har. Dock finns det ju undantag. Exempelvis vill ju inte Norrtäljeborna åka med långsam Roslagsbana till Stockholm utan föredrar buss - iofs kanske främst beroende på den kortare restiden, men säkert också om den resande har något funktionshinder eller reser med barnvagn för då är ju tågens höga insteg en klar nackdel.

Som kommentar till Lef D:s inlägg så har han helt rätt i att spårfordon i regel har längre livslängd än bussen. Dock är det nog inte riktigt att säga upp till fem gånger livslängden. I de fall som detta skett så har förmodligen spårfordonet genomgått minst en totalrenovering. Att bussarna får en allt kortare livslängd beror ju också på de hårdare max- och snittålderskrav som nu finns i alla upphandlingar. /Henrik/

RoggaBoy

Har åkt en B9S i Linköping med Veolia som operatör och de var ingen upplevelse då ingen AC fanns (?).

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 oktober 2010, 21:31:12 PM
Själv åkte jag spårvagn i Norrköping för första gången nånsin förra söndan, jag måste tyvärr säga att det inte var en angenäm upplevelse (nu har jag inte åkt buss i samma stad så någon sån jämförelse kan jag inte göra)
Avsaknanden av effektivt slirskydd resp låsningsfria bromsar gjorde inte resan bekväm på det hala spåret, men det behövs nog många resor för att avgöra om detta är en normal företeelse eller ej.

Jag tror också att det behövs fler resor innan en bedömning kan göras. Man kan ju fälla ett utlåtande redan nu när de nyaste spårvagnarna är utlånade till SL samtidigt som löven och regnet faller på spåret, men det blir ju inte så rättvist. ;)

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 oktober 2010, 21:31:12 PM
Själv åkte jag spårvagn i Norrköping för första gången nånsin förra söndan, jag måste tyvärr säga att det inte var en angenäm upplevelse (nu har jag inte åkt buss i samma stad så någon sån jämförelse kan jag inte göra)
Avsaknanden av effektivt slirskydd resp låsningsfria bromsar gjorde inte resan bekväm på det hala spåret, men det behövs nog många resor för att avgöra om detta är en normal företeelse eller ej.

Så här års är det halt överallt! Nä, Norrköpings spårvagnar är inte bekväma, det är ryckiga och skakiga vagnar med konstig fjädring och hydraulisk mekbroms som är av eller på och det är samma sak oavsett om vagnen är från 1967 eller 2006 eller däremellan.

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 oktober 2010, 22:16:59 PM
Vagnen var dock förhållandevis modern varför dylik utrustning nog borde finnas, om inte för kundernas bekvämlighet så för verkstadens välbefinnande, antar att hjulsvarven kommer till stor användning annars med tanke på slirandet.

Och det var faktiskt uppehållsväder :-) men lövsopen som jag antar finns kanske ännu inte har tagits fram för säsongen?
En av mina medpassagerare undrade om det inte fanns sandningsanordning på vagnen, något som jag inte hade en blekaste om...

Jodå, det finns sandning. Men jag har upptäckt att vissa förare verkar ha missförstått det där med automatisk sandning som att man då som förare slipper sanda. Det är givetvis helt fel, föraren måste ändå sanda själv när spåret är halt för annars kommer ju vagnen att slira flera meter innan sandningen kommer igång. Automatsandningen är till för att rädda utrustningen när föraren är klantig, inte för att göra förarens jobb bekvämare!

(För all del kan det ju också ha varit så halt att man sandar slut på sanden! Det kan hända den bäste men måste till varje pris undvikas.)

SimonB

Citat från: Ersa skrivet 10 oktober 2010, 22:11:01 PM
Jag tror också att det behövs fler resor innan en bedömning kan göras. Man kan ju fälla ett utlåtande redan nu när de nyaste spårvagnarna är utlånade till SL samtidigt som löven och regnet faller på spåret, men det blir ju inte så rättvist. ;)

Som försvar för de gamla vagnarna, så kan jag säga att sätena i de nya är hemska. Det är i princip plastsäten med tyg på. Som att sitta på betong...