Nya busstider passar ej

Startat av Lasse i Bdn, 10 oktober 2010, 08:14:41 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lasse i Bdn

De nya busstiderna passar inte alla, t.ex bussen kommer 7.00 jobbet börjar 7.00 hur gör man?

http://svtplay.se/v/2132137/nordnytt/bodens_nya_busslinjer_vacker_ilska?sb,k103334,19,f,-1

RoggaBoy

Är likadant i Västerbotten där jag dagligen åker med första bussen, men ändå kommer för sent till jobbet 3mil bort. Jag får dock skylla mig själv då jag pendlar åt fel håll.

Omnilasse

Citat från: Lasse i Bdn skrivet 10 oktober 2010, 08:14:41 AM
De nya busstiderna passar inte alla, t.ex bussen kommer 7.00 jobbet börjar 7.00 hur gör man?

http://svtplay.se/v/2132137/nordnytt/bodens_nya_busslinjer_vacker_ilska?sb,k103334,19,f,-1
Ja, några saker verkar ju lite märkliga. Att man inte verkar ha samkört med när bussen ska komma till skolan kontra när skolan startar verkar ju lite dåligt när kommunen är huvudansvarig för busstrafiken. Även lärarna bör ju kunna ta sig till jobbet...Att vissa linjer är i stan med första tur klockan 7.00 är ju också lite väl dåligt. Ser inte heller att det ska vara nödvändigt. Trafiken har ju kort "öppettid", så det borde nog kunna gå att få ut lite mer av omloppen och därmed ha "öppet" lite längre tid. Märkligt att man inte tills nu har haft trafik på lördagar och fortfarande inte har det på söndag- och helgdag...

Omnilasse

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 oktober 2010, 10:20:24 AM
Vad jag kan se efter en snabbtitt så börjar trafikdygnet 0530 och första bussarna kommer till stan runt 0600 och sedan i halvtimmestrafik, börjar man 0700 innebär det att man måste åka med bussen som är framme 0630 om man jobbar i centrum, har man halvtimmestrafik ser jag inte något konstigt med det.
Det är väl om man måste åka 3:an från Sävstaön, som det är problem. 4:an från Erikslund kommer väl också in med första turen först klockan 7.00, men där bör man ju lika gärna kunna ta 1:an istället. Nu verkar man ju vilja ha passning till bussarna mot Luleå vid Medborgarplatsen, annars är det förstås alltid mycket bättre om bussarna ankommer centrum xx15 eller xx45, eftersom de som måste passa tider, oftast börjar jämna klockslag. Att justera linje 3 bör ju dock vara rätt enkelt här om man vill. Antagligen bättre att flytta fram en halvtimme och börja timmestrafiken efter förmiddagsrusningens slut en halvtimme tidigare.