Overland

Startat av Greger Larsson, 09 oktober 2010, 20:38:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Bild på en Overland för leverans till linjen Tystberga-Nyköping. Något tips på ägare?
Karossen bör väl ha samma tillverkare som de tidigare visade Willys-bussarna.

Tror detta är den enda Overland-bussbild som jag har, bifogar dock två lastbilsbilder, från Skåne sannolikt(!)
Det verkar i alla fall vara samma snickare till hytterna.

bilomnibussen

Tystbergabussarna ägdes av Hjalmar Johanssons Omnibustrafik. Hjalmar startade åkeri och omnibustrafik i Tystberga efter att ha varit till sjöss. Linjetrafiken startades 1926 på linjen Tystberga-Nyköping och 1932 på Nyköping-Trosa (kustvägen). Bussarna var mörkblå. Rörelsen överlåten till Trafik AB Ivan Thor år 1937. Källa: Av mig bearbetade manus till en tänkt bok om Södermanland som inte blev av, de flesta manusen skrivna av Olle Brennius, Nyköping.
Mvh Jan G

Greger Larsson

Citat från: bilomnibussen skrivet 10 oktober 2010, 09:52:24 AM
Tystbergabussarna ägdes av Hjalmar Johanssons Omnibustrafik. Hjalmar startade åkeri och omnibustrafik i Tystberga efter att ha varit till sjöss. Linjetrafiken startades 1926 på linjen Tystberga-Nyköping och 1932 på Nyköping-Trosa (kustvägen). Bussarna var mörkblå. Rörelsen överlåten till Trafik AB Ivan Thor år 1937. Källa: Av mig bearbetade manus till en tänkt bok om Södermanland som inte blev av, de flesta manusen skrivna av Olle Brennius, Nyköping.
Mvh Jan G

Tack för ägaruppgiften!
Tråkigt att boken ej blev av. Finns manuskripten kvar kanske det går att göra något i en enklare form?
Inga mer tips om ägare på Willys-Knightbussarna?

/GL

Ersa

Trevligt Greger! Var hittar du alla dessa gamla bilder?