ARVIKA-BUSSAR 1949

Startat av BengaB40, 08 oktober 2010, 16:28:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BengaB40

Som femåring 1949 bodde jag i Arvika och lärde mig då att skilja på Volvo- och Scania-Vabisbussar via den glänsande krumeluren på kylarmaskeringen resp. den röda 'korven' på kofångaren. Då kunde man åka med gröna, gula och röda bussar, med de röda till bl.a Gunnarskog, gissar de tillhörde GDG, de gula var väl ägda av SJ. Men vad hette bolaget som körde grönt och som hade destinationer 'Taserud' och 'Sanatoriet'? Undrar BengaB40

Mats Karlsson

Det var väl välkände A G Levin som körde lokaltrafiken i Arvika på den tiden, innan Arvika Bussbolag tog över.

BengaB40

Hej Mats och tack för svar! Vore kul att få veta mer om företaget! Det jag minns av dessa bussar var att några var Scania Hägglund och åtminstone en Volvo av typ B510. Tror mig också minnas någon torpedbuss med inredningen avdelad med skjutdörr, kanske för icke rökare / rökare! Hälsn. BengaB40

Ulf Fernestad

Citat från: Mats Karlsson skrivet 08 oktober 2010, 21:03:15 PM
Det var väl välkände A G Levin som körde lokaltrafiken i Arvika på den tiden, innan Arvika Bussbolag tog över.
GDG köpte Levins 31/5-1948, vars linjer var Arvika-Stommen-Älvtorp, Holm-Segerfors och Stommen-Gårdås. vet ej vad Levins hade för färg på bussarna. Hade Levin några mer linjer som inte GDG övertog?
mvh Fernestad

Gunnar D

Får jag haka på med en fråga från trakten?

Ett av mina tidigare bussminnen är från sommaren -57 då vi var på semester i Gräsmark. Tåg till Sunne och sedan buss där det var två alternativa körvägar: 1) via Västerrottna 2) via Gettjärn.
Vet någon vilket bolag och vilka busstyper som kan ha trafikerat?

Mvh Gunnar

Mats Karlsson

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 08 oktober 2010, 21:44:09 PM
GDG köpte Levins 31/5-1948, vars linjer var Arvika-Stommen-Älvtorp, Holm-Segerfors och Stommen-Gårdås. vet ej vad Levins hade för färg på bussarna. Hade Levin några mer linjer som inte GDG övertog?
mvh Fernestad
Jag har försökt leta lite i mina anteckningar och funnit att A G Levin tog över lokaltrafiken i Arvika från Oscar Johansson någonstans omkring 1940-45. 1948 sålde Levin av sina tidigare landsbygdslinjer till GDG och behöll endast lokaltrafiken fram till 1959 då Lars-Åke Skogsberg och Helge Olsson tog över (=Arvika Bussbolag). 1977 dog Skogsberg, men hustrun Barbro drev företaget och lokaltrafiken vidare. 1990 förlorade Arvika Bussbolag lokaltrafiken till Swebus i en upphandling.

Alltså, de gröna bussar som fanns i Arvika bör således ha varit A G Levins lokaltrafikbussar. De bussar som Levin sålde 1959 till Skogsberg var en ScV B15, en ScV B16 , en ScV B61 och en Volvo B512, samtliga från åren 1946-50.

BengaB40

Stort tack Mats för utförligt svar på min undran om Arvikas gröna bussar! Hälsn. BengaB40

BengaB40

Hej Gunnar D! Hittade i boken 'GDG Biltrafik AB' en karta över busslinjer i Värmland 1954. Där framgår att man kunde färdas till Gräsmark från Sunne via två alternativa färdvägar med deras bussar. 1957 var nog de flesta av GDG:s uddamärkesbussar skrotade, så jag gissar att det var Scania och Volvobussar i farten då, kanske ändå några förkrigsvarianter kvar, nog så intressant! Hälsn. Bengt N.

Gunnar D

Citat från: BengaB40 skrivet 11 oktober 2010, 14:09:09 PM
Hej Gunnar D! Hittade i boken 'GDG Biltrafik AB' en karta över busslinjer i Värmland 1954. Där framgår att man kunde färdas till Gräsmark från Sunne via två alternativa färdvägar med deras bussar. 1957 var nog de flesta av GDG:s uddamärkesbussar skrotade, så jag gissar att det var Scania och Volvobussar i farten då, kanske ändå några förkrigsvarianter kvar, nog så intressant! Hälsn. Bengt N.

Hej!
Tack för Ditt svar! Jag hade ett svagt minne av GDG och minns också att vägen över Västerrottna var vanligare/bättre standard.
Mvh Gunnar