Ny stor svensk order till Solaris

Startat av Bjarne-W, 05 oktober 2010, 18:43:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

M

Antar att dom är billiga för kvaliteten är det ju uppenbarligen si och så med. Åkte med 6088 idag och där var det sönder i laddluftsystemet plus att framdörrarna velade kraftigt. Lika spännande varje dag, skall man komma till jobbet i hyffsad tid eller skall det balla ur?

/M

Jan

Både Solaris och MAN har kvaliteesproblem. MAN som kom till Skåne 2006 rostar och har elektroniska problem.
I branschen i 40 år

RoggaBoy

Säger så här, Veolia vann med lägsta anbudet, och då får man bussar därefter, och komfort!

Johan B

Citat från: M skrivet 05 oktober 2010, 19:05:17 PM
Antar att dom är billiga för kvaliteten är det ju uppenbarligen si och så med. Åkte med 6088 idag och där var det sönder i laddluftsystemet plus att framdörrarna velade kraftigt. Lika spännande varje dag, skall man komma till jobbet i hyffsad tid eller skall det balla ur?

/M

Vad som oroar mig mest just nu är att växellådorna på Göteborgsbussarna (Voith) verkar vara på väg att balla ur på vissa. Nervöst växlingsmönster och åsnesparkar alla redan....

SimonB

Ptja...
Idag när jag åkte 474 hem från Eslöv, så blev där något vajsing från Bergagymnasiet upp till rastplatsen mellan Fogdarp och Osbyholm. Bussen gick i traktorhastighet och lät ungefär som en. Precis som att växellådan tog emot, eller vägrade växla upp.
Detta var en Volvo Säffle, så det ska bli skönt att få Solaris istället! ;)

Bussmicke

Så alla stadsbussar i Kristianstad byts ut, även 8500?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

forthemoment

Det visar ju att Veolia skiter i vad förarna i Göteborg tycker! Det är den värsta buss jag kört när det gäller arbetsmiljö. Nu skall dom "proggrameras om" så dom skall bli bättre men jag tvivlar. Iofs körde jag Den Oudsten på linje 91 idag så dom har hyrt in två Den Oudsten ledbussar Veolia. Solaris är väl något bättre kanske men inte mycket. Det visar återigen att billigast vinner!
Citat från: Johan B skrivet 05 oktober 2010, 19:27:34 PM
Vad som oroar mig mest just nu är att växellådorna på Göteborgsbussarna (Voith) verkar vara på väg att balla ur på vissa. Nervöst växlingsmönster och åsnesparkar alla redan....
6088 är hemsk att köra. Men det är ju en av många Solaris som är det.

M

6088 idag både till och från jobbet. Fortfarande totalläck i laddluftsystemet
Krypfart upp för Älvsborgsbron. Dröjer nog inte länge innan den har totalt turboras.

M

Citat från: M skrivet 07 oktober 2010, 20:57:59 PM
6088 idag både till och från jobbet. Fortfarande totalläck i laddluftsystemet
Krypfart upp för Älvsborgsbron. Dröjer nog inte länge innan den har totalt turboras.
Igår och idag 6078. Totalläck där oxå. Vet inte om det är slangar som går sönder eller om det är skälva kylaren men läcker kraftigt gör det.Ovanligt ofta tyvärr. Klart jag skall vara glada att det inte är Autosan smäcket man tvingas åka med för det måste vara det sämsta man kan hitta, både Neoplan och MAN ser ju ut som vinnare i den tävlingen. Har inte sett Orusts Autosaner på bra länge, är det sådan tur att dom är skrotade tro?

/M

Calle

Jag säger så här; ju intensivare de bullrar dessto bättre  :P

Johan B

Citat från: Calle skrivet 03 december 2010, 19:24:45 PM
Jag säger så här; ju intensivare de bullrar dessto bättre  :P

Men kanske inte på bekostnad av framkomlighet?

Jonas Gustafsson

Citat från: M skrivet 03 december 2010, 19:04:46 PM
Har inte sett Orusts Autosaner på bra länge, är det sådan tur att dom är skrotade tro?

/M

Nejdå, jag ser dem nästan dagligen på linjerna 601, 604 och 605.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.