SS H21 Fru Marias Väg 1963

Startat av Gunnar D, 05 oktober 2010, 18:35:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Man var väl i den åldern när fordonen var viktigare än omgivningen. Idag tänker man kanske annorlunda.
Här syns H21 75266 på linje 65 vid ändhållplatsen Långbro (Fru Marias Väg) den 27 okt 1963. Här fanns ett typiskt litet förortscentrum med olika affärer som idag knappast finns kvar. 

Mvh Gunnar

Mr G

Den bilden ber jag att få tacka allra ödmjukast för. Vad vi var och en tycker om de bilder som visas här är förstås subjektivt, men för mig är en bild som denna helt outstanding i bildhavet.
吉先生

Gunnar D

Tack, men jag borde ha backat ca 20 m som jag inser idag.

/Gunnar

Mr G

Ja så är det ju ofta med "diggarbilder". Precis som du skrev i ditt förra inlägg var fordonen viktigare än omgivningen. Idag vill man se det som är runt om också. Det ger bilden ett helt annat sammanhang och tidskänslan förstärks i de flesta fall också. Fast det skulle aldrig falla mig in och klaga på en bild som denna, inget slår en bild på gamla 65:an.
吉先生

Cero

Citat från: Gunnar D skrivet 05 oktober 2010, 18:35:38 PM

Man var väl i den åldern när fordonen var viktigare än omgivningen. Idag tänker man kanske annorlunda.
Här syns H21 75266 på linje 65 vid ändhållplatsen Långbro (Fru Marias Väg) den 27 okt 1963. Här fanns ett typiskt litet förortscentrum med olika affärer som idag knappast finns kvar.  

Mvh Gunnar

Kanonbild. Vid detta lilla torg finns idag en pizzeria, en fastighetsmäklare (obligatorisk) samt ett hembageri (Fru Marias Bak). Dock vänder inga bussar här längre men de moderna stockholmarna vallfärdar ändå gärna hit i horder för att stoppa saker de gröna återvinningsburkar som numera upptar platsen.

Mr G

Fru Marias Bak! Måste åka dit och prova utbudet. Låter spännande,,, :P
吉先生

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 05 oktober 2010, 20:20:22 PM
Tack, men jag borde ha backat ca 20 m som jag inser idag.

/Gunnar
Jag tycker bilden är jättefin!
Visst hade jag gärna sett det lilla centrum som är till vänster, men detta ger en myckt bra upplevelse av själva bussen.
Körde 141:an i flera år här, och undrade ibland hur det såg ut när de gamla butikerna fanns kvar.
F.ö. gillar jag hållplatsnamnet, Fru Marias väg. Inte vanligt att använda endast förnamet efter "fru".

HJP

Ingwar Åfeldt

Citat från: Gunnar D skrivet 05 oktober 2010, 18:35:38 PM

Mvh Gunnar

Mycket tack för en synnerligen trevlig och nostalgisk bild! Som Mr G påpekat, inget slår en bild på 65:an! Jag ser att på bilden skymtar det konditori som fanns där när jag gick i skolan. Konditoriet besöktes regelbundet av undertecknad i slutet av 50-talet. De hade bl a mycket goda Princesstårtor!

M v h
Ingwar

Mr H

Åh vilken härlig bild, tack för att jag har någonting att drömma mig tillbaka till på APT:n på jobbet idag! Dessvärre så var Fru Marias Bak inte någon höjdare när jag prövade det genom att köpa en semla där i vintras, men kanske det har blivit bättre nu. Man vill ju gärna tycka att det är bra i och med att det är en sympatisk familj som står för stället men,men...!

Nu saknar vi bara en bild på Mr G när han lyfts in i sin barnvagn på 65:an vid hpl Vältstigen! :D :D :D
Fast då pratar vi 50-tal förstås.

Många hälsn

Mr H

"Linje 65-klubben"

Gunnar D

Tack för alla vänliga ord! Visst var det något speciellt med 65:an! Minns när jag som tioåring hade fått ihop pengar till en lokalbiljett och gick från Aspudden till Årstadal för att åka så mycket jag hann på biljetten. Då valde jag oftast 65:an och 64:an. Capitol och Metropol.

Mvh Gunnar