Huvudmeny

Ledbuss linje

Startat av Stefan P, 04 oktober 2010, 16:35:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

En fråga till Lars Ödlund men andra som kan svara får också svara.

Om man har en linje enbart med ledbussar måste man längre körtider för att hinna lasta en ledbuss än en vanlig och kan därför inte blanda ledbussar och vanliga bussar på en samma linje?

Rätta mig om jag har fel?

mvh Stefan P

Bingoberra

Citat från: Stefan P skrivet 04 oktober 2010, 16:35:25 PM
Hej

En fråga till Lars Ödlund men andra som kan svara får också svara.

Om man har en linje enbart med ledbussar måste man längre körtider för att hinna lasta en ledbuss än en vanlig och kan därför inte blanda ledbussar och vanliga bussar på en samma linje?

Rätta mig om jag har fel?

mvh Stefan P


Klart det går att blanda ledbussar och normalbussar, finns flera linjer (Åtminstone här i Jönköping) som har det så. Vissa mer blandat, vissa mindre.
Här har ledbussarna oftast lika snabba/snabbare hållplatsstopp, ledbussarna har ju 2 påstigningsdörrar, men sällan dubbelt så mycket passagerare som skall stiga på än i en normalbuss.

Ersa

Lastningstiden beror helt och hållet på biljettsystem och andel förköp mot enkelbiljetter, skulle jag vilja påstå.
I SL-trafiken tar det väl c:a 1-1½ minut för 60 st vana pendlare att kliva på en tom buss, medan det i extremfall åt andra hållet kan ta uppåt 30 minuter att få ombord 60 st ovana resenärer som villl köpa varsin enkelbiljett ombord. Det senare fallet inträffar på Swebus 899:a i Uppsala om Upptåget står stilla.

Sen har en modern ledbuss idag bara 55-60 passagerare, vilket ju är samma antal som ryms i en 13½-meters normalgolvad buss samt 15-meters boogibuss.

Omnilasse

Det beror förstås på hur belastad linjen är. En ledbuss på en tur som är högt belastad behöver inte ta längre tid (snarare tvärtom) än en normalbuss. Snarare är det så att medan en ledbuss med lätthet klarar 70 personer utan problem, så blir det ju rätt trångt på normalbussen med ytterligare förseningar som följd. Särskilt när passagerarna börjar stå för nära dörrarna och det tar tid för den som ska gå av vid hållplatserna pågrund av trängseln.

Som sagts har det förstås också avsevärd betydelse om man har påstigning i alla dörrar, eller enbart i en. Dessutom påverkas hur linjen ser ut - det vill säga om bussen passerar hållplatser med ett högt påstigande tal vid, eller om passagerarna är jämt fördelade längs sträckningen. Det beror också på hur många hållplatser som finns på linjen. Blir resultatet av en hög belastning att bussen får stanna vid varje hållplats - istället för på var trejde i snitt, ja då blir det förstås också problem.

Alltså, det är egentligen inte så mycket fråga om vliken busstyp som trafikerar, utan det väsentliga är belastningen på linjen och hur nära den ligger bussens maxkapacitet. Problemet som ofta finns inom SL-området är ju att man övergår till en halvering av trafiktätheten före det att passagerarantalet har halverats. Med andra ord går man över från ex.vis kvartstrafik till halvtimmestrafik innan passagerarantalet har hunnit minskat tillräckligt för den turtätheten. För att alla ska komma med löser man det ibland då med att sätta in ledbuss på första halvtimmesintervallet. Eftersom den turen i regel har nästan dubbelt med passagerare än den förutvarande, blir den förstås försenad, helt enkelt eftersom den har mycket flera passagerare. Dessvärre brukar man också i och med att man halverar trafiken har kortare restider - ett fenomen man nog kan se över hela landet.

JDS

Citat från: Omnilasse skrivet 04 oktober 2010, 18:19:48 PM
Alltså, det är egentligen inte så mycket fråga om vliken busstyp som trafikerar, utan det väsentliga är belastningen på linjen och hur nära den ligger bussens maxkapacitet. Problemet som ofta finns inom SL-området är ju att man övergår till en halvering av trafiktätheten före det att passagerarantalet har halverats. Med andra ord går man över från ex.vis kvartstrafik till halvtimmestrafik innan passagerarantalet har hunnit minskat tillräckligt för den turtätheten. För att alla ska komma med löser man det ibland då med att sätta in ledbuss på första halvtimmesintervallet. Eftersom den turen i regel har nästan dubbelt med passagerare än den förutvarande, blir den förstås försenad, helt enkelt eftersom den har mycket flera passagerare. Dessvärre brukar man också i och med att man halverar trafiken har kortare restider - ett fenomen man nog kan se över hela landet.

Vilka linjer gäller detta?

Omnilasse

Citat från: JDS skrivet 04 oktober 2010, 18:42:50 PM
Vilka linjer gäller detta?
Problemet finns på de linjer som är hårt belastade (nu tog jag exempel och alla löser det inte med ledbussar, eller just halvering - men problematiken är densamma) och som exempel kan nämnas 117, 160 och 541 och övergången till 736 (vilket innebär en linje mindre och därmed samma problematik.) 676 var det samma problem på, men har väl löst sig nu. Men ska erkännas att detta var ett större problem för några år sedan; flera linjer har nu anpassats till ett mer modernt resmönster. På många andra är det också på gränsen.