Scania-Vabis på 58:an

Startat av Gunnar D, 03 oktober 2010, 14:30:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Kunde inte låta bli att haka på Mr G:s "Volvo på 58:an" även om min bild inte alls når kvaliteten på hans bild från GS linje 58. Får skylla på att min bild från SS linje 58 är uppåt tio år äldre och tagen med 25 kr-kameran!

H24 75454 vid Norrbacka på "sjukhuslinjen" 58 (Norrbacka-Epidemisjukhuset) sommaren 1963.

Mvh Gunnar

Mr G

Det blev ju ett lysande resultat av att publicera Göteborgsbilden ser jag. 58:an har jag själv ett personligt minne av när jag var inlagd på Epidemisjukhuset med scharlakansfeber. Det var det enda intressanta man kunde se utanför sjukhusfönstret, men den kom ju förbi ack så sällan. Jag tor att året var 1964, och jag minns endast H21/H22 under den tiden jag var inlagd. Ett speciellt minne från den gången var också att jag fick åka i en grå ambulans, modell Volvosugga, till sjukhuset.
吉先生

Gunnar D

Kul att ha bidragit till att väcka minnen även om de kanske inte var så roliga. Jag var dagbarn vid Roslagstull första hälften av 50-talet och minns när ambulanser av modell Volvosugga långsamt åkte upp till Epidemisjukhuset. Svagt minne av SLO-bussar också, annars var det mest spårvagnar jag diggade.

Mvh Gunnar

Max W

Citat från: Mr G skrivet 03 oktober 2010, 18:53:15 PM
58:an har jag själv ett personligt minne av när jag var inlagd på Epidemisjukhuset med scharlakansfeber. Det var det enda intressanta man kunde se utanför sjukhusfönstret, men den kom ju förbi ack så sällan. Jag tror att året var 1964, och jag minns endast H21/H22 under den tiden jag var inlagd. Ett speciellt minne från den gången var också att jag fick åka i en grå ambulans, modell Volvosugga, till sjukhuset.
Och jag har minnen från den andra ändhållplatsen jämfört med Mr G. Jag studerade i 4 år (1959-63) vid Norrbackainstitutet. Ordinarie förare vardagar hette Rese, men på hans lunchrast körde en mycket trevlig man, som jag senare i livet träffade på som "utryckare" i Hornsberg, nämligen "Långe Frasse".
Fram till första åren på 1960-talet gick ju 58:an mellan Norra Bantorget och Norrbacka. Först 1961 eller 1962 började den gå till Epidemisjukhuset som då också bytt namn till Roslagstulls sjukhus. Idag går väl 43:an och 44:an dit upp, men nu heter ändhållplatsen Ruddammen.
/Max

Gunnar D

Citat från: Max W skrivet 04 oktober 2010, 10:41:01 AM
Och jag har minnen från den andra ändhållplatsen jämfört med Mr G. Jag studerade i 4 år (1959-63) vid Norrbackainstitutet. Ordinarie förare vardagar hette Rese, men på hans lunchrast körde en mycket trevlig man, som jag senare i livet träffade på som "utryckare" i Hornsberg, nämligen "Långe Frasse".
Fram till första åren på 1960-talet gick ju 58:an mellan Norra Bantorget och Norrbacka. Först 1961 eller 1962 började den gå till Epidemisjukhuset som då också bytt namn till Roslagstulls sjukhus. Idag går väl 43:an och 44:an dit upp, men nu heter ändhållplatsen Ruddammen.
/Max

Man ser att de flesta linjer har haft en särskild betydelse för några. Linje 58 började trafikera Epidemisjukhuset år 1961 och ändhållplatsen där ändrade namn till Roslagstulls sjukhus år 1966.

Mvh Gunnar