Ömsom vin, ömsom vatten...

Startat av Jonas Strömblad, 03 oktober 2010, 14:04:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Strömblad

Lite blandat från de senaste helgernas busskörningar. Vissa dagar är bättre än andra  :D

Den här dagen var väl ingen höjdare vill jag påstå! Tinnitusexpress för hela slanten. 6331 var en riktigt slö och sur B9S. När man kom hem efter att ha kört ett varv 606, 3 varv 607 och ett varv 610 brummade det ordentligt i skallen.

Detta var som Ni förstår lite angenämare än körningen jag nämnde nyss! 1206 var en trevlig bekantskap, och morgonen den 25/9 var riktigt vacker. Det kan vara lite segt att ta sig upp ur den varma sänghalmen när klockan ringer alldeles för tidigt, men ibland betalar det sig ändå.  :)

Dagen efter körde jag inte någon buss. Däremot var vi hos svärföräldrarna i Björnlunda och plockade lingon. På hemvägen passade vi på att ta en tur med "Börje" i Nobinas 0065 till Jarlaberg och åter. Verkar vara fina bussar det med. Fast det blir ett väldigt växlande när I-shiften ligger i automatläge...

Riktigt länge sedan jag körde någon vardag. Men måndagen den 27/9 tog jag mig tid att köra ett eftermiddagspass i rusningen. Började med att köra 178, som jag tycker är en ganska kul linje. Lagom lång och så lagom mycket "action" på vägen.

Gårdagens utflykt var oxå en glad överraskning. 4509 på Bogesund gör inte ont :D

Två vrav på 670 efter 681'an. 670 är även den en trivsam linje att köra, med bra blandning på stadstrafik, motorväg, landsväg och småstad i skärgården. Fast det är klart, visst var det roligare att köra B12MA på 670  ;)

En kvällsbild från Överby på Resarö får avsluta! H23F 5430 hade den äran...

/J

the0fiskis

fina bilder från din vardag
rolig rubrik  ;D

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Börje

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 03 oktober 2010, 14:04:48 PM

Dagen efter körde jag inte någon buss. Däremot var vi hos svärföräldrarna i Björnlunda och plockade lingon. På hemvägen passade vi på att ta en tur med "Börje" i Nobinas 0065 till Jarlaberg och åter. Verkar vara fina bussar det med. Fast det blir ett väldigt växlande när I-shiften ligger i automatläge...

Se där ja! Fin bild!

Och ja, det är ett väldigt växlande. Tyckte mig höra att 0065 fått ny växellåda efter bara 7000 mil.

Ersa

Citat från: Börje skrivet 04 oktober 2010, 13:15:38 PM
Och ja, det är ett väldigt växlande. Tyckte mig höra att 0065 fått ny växellåda efter bara 7000 mil.

Det blir ju det med 12 st växlar. 8 st växlar som Scania har som tillval i OmniExpressen räcker gott! :)

Jonas Strömblad

Man är häftigare om man har många växlar! Så var det i alla fall med cyklar när jag gick i skolan... Mountainbiken gjorde sitt intåg i mitten på 80-talet någon gång, och de hade 18 växlar och var därmed jättehäftiga.   ;)
/J

Ersa

Vad är det de sjunger? "Three is the magic number"? ;)

SimonB

Ju fler växlar, desto enklare blir det att utnyttja motorns varvtalsområde optimalt.

Danne B.

Citat från: SimonB skrivet 04 oktober 2010, 15:54:40 PM
Ju fler växlar, desto enklare blir det att utnyttja motorns varvtalsområde optimalt.

Må så vara, men den som kört en buss med I-shift i stadstrafik vet hur eländigt jobbigt det blir med allt växlande hela tiden! I-shift är säkert kanonbra på landsväg eller kanske i förortstrafik, men i stadstrafik är det bara jobbigt...

//Danne