Ny bus til Nobina ( Stockholm)

Startat av Ronni Bjørn Svensson, 01 oktober 2010, 23:12:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ronni Bjørn Svensson

Mvh
Ronni Bjørn Svensson

Omnilasse

Citat från: IntresseTrafik skrivet 05 oktober 2010, 08:31:25 AM
Är det någon som vet vad det är för krav på fordonen för blåbusslinje 172 i det nya kontraktet? Antal sittplatser ? Jag har för mig att jag läst att det kommer att vara biogasbussar på 172:an? Kan det stämma?
Nä det stämmer inte helt. Jag har inte underlaget tillgängligt just nu, men enda kravet är att ett visst antal av bussarna om ex antal år ska gå på biogas, men hur man löser det blir upp till operatören (tilldelningsbeslutet beräknas komma om några veckor), däremot är det krav på regionalstandard, lågentré och minst 55 sittplatser (om jag minns rätt). Antagligen kommer man ha vissa omlopp på 172 som utgår från Gubbängen, men knappast alla. Visserligen passerar den ju depån på vägen, men det är ändå rätt lång tomkörning till Norsborg och därifrån ligger ju Eriksberg betydligt närmare. Det blir alltså antagligen rätt oekonomiskt att köra alla omlopp från Gubbängendepån. Tror nog snarare en ny operatör kommer att satsa på biogas på 173 i sådana fall, vilket ju inte hindrar att man väljer biogas för de 172:orna som uttgår från Gubbängendepån.