Huvudmeny

Snart är det vinter

Startat av Camilla, 30 september 2010, 01:52:38 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

SimonB

Citat från: Andersson skrivet 01 oktober 2010, 14:49:37 PM
Det enda som hjälper vid isgata är ANPASSAD HASTIGHET!!!

Har alltid åkt på dubbfritt och det har gått utmärkt både här i Stockholm och uppe i Norrbotten. Dom enda jag har hört klaga på dubbfria däck är dom som inte har provat dubbfritt. Jag hoppas verkligen att det snart förbjuds dubbdäck i hela landet. Då kan man dessutom börja lägga asfalt som inte bara innehåller grovgrus så man slipper bli döv i bilen.

Har du dubbfria däck så får du anpassa hastigheten efter det och köra långsammare. Med dubbar fixar du inbromsningar från högre hastigheter, vilket gör att du blir säkrare i trafiken.
Enkel matematik för mig, som självklart kör på dubb.

the0fiskis

ja men om man kommer på en isfläck med dubbfria däck är man körtd man bara glider runt,

Leif D

De förefaller inte direkt som de två skribenterna ovan har så himla mycke erfarenhet av att köra.
Om man tycker att dubbar är till för att man ska kunna köra med högre fart, så visst, de går säkert, men jag ser de inte som riktigt seriöst tänkande.
skulle vilja påstå att jag har mer körvana än dessa två skribenter har ålder, ihop. Så jag föredrar att bortse från deras åsikt och säga att dubbfritt funkar bra, om man kör med hjälp av insidan på huvudet.
Sen kan man ju naturligtvis ha dubbar om man bor så till, att man ofta kör på isbelagda vägar, eller liknande.
;-)

SimonB

Citat från: Leif D skrivet 03 oktober 2010, 22:59:07 PM
De förefaller inte direkt som de två skribenterna ovan har så himla mycke erfarenhet av att köra.
Om man tycker att dubbar är till för att man ska kunna köra med högre fart, så visst, de går säkert, men jag ser de inte som riktigt seriöst tänkande.
skulle vilja påstå att jag har mer körvana än dessa två skribenter har ålder, ihop. Så jag föredrar att bortse från deras åsikt och säga att dubbfritt funkar bra, om man kör med hjälp av insidan på huvudet.
Sen kan man ju naturligtvis ha dubbar om man bor så till, att man ofta kör på isbelagda vägar, eller liknande.

Med samma logik kan man säga att blankslitna däck går bra, om man kör efter huvudet. Det är ju bara att anpassa hastigheten ner till sisådär 10 kmh....

Magnus

Jag var också skeptisk till att köra dubbfritt, det kändes ju såklart säkrare att ha dubb. Men nu har jag kört dubbfritt i två vintrar och jag tycker det fungerar riktigt bra. Jag kommer nog aldrig byta tillbaka till dubb igen. Att man skulle fixa inbromsningarna bättre med dubb kan jag inte hålla med om. Trevligt när man slipper oljudet från dubben också.

Optimal

Citat från: Magnus skrivet 03 oktober 2010, 23:20:31 PM
Jag var också skeptisk till att köra dubbfritt, det kändes ju såklart säkrare att ha dubb. Men nu har jag kört dubbfritt i två vintrar och jag tycker det fungerar riktigt bra. Jag kommer nog aldrig byta tillbaka till dubb igen. Att man skulle fixa inbromsningarna bättre med dubb kan jag inte hålla med om. Trevligt när man slipper oljudet från dubben också.

Då det är bevisat att dubb är bättre på is i massa olika däcktest, så kommer jag köra på dubb tills dessa slutas att säljas. jag ser ju bara på alla avåkningar jag såg när jag åkte till sälen förra året, kom en kurva på en isig väg, hade vart varmt å sen kallt så snön hade smält å blivit is. Kom i laglig fart, kanske inte var för fort om jag hade vetat om att det var is. Ser 2 bilar i diket, måste snabbt bromsa för att jag förstår att det är halt, Då tackar jag dubbdäcken. Pratade med förarna som åkt av, dom hade hållt laglig fart med dubbfriadäck, aldrig mer sa dom, dom har åkt med dubbade däck innan å dom hade ångrat att dom bytt. Så vad än folk säger om dubbfritt kommer jag iaf inte byta i första taget.

Drängen

Har prövat dubbfritt en vinter i Jämtland. Värdelöst, absolut. Det handlar ju faktiskt inte bara om att få stopp, många gånger ska man igång också. Hitills har jag inte hittat dubbfria däck som varit nog sajpade för att matcha dubben. Enda dubbfria däck som funkat, var friska Uniroyal sommardäck, dom gick åka året runt på.

Dson

Sen kan man ju säga, att för att dubbfritt ska fungera på snö så måste det finnas något som river upp och luckrar upp snön, vilket dubbdäcken gör. Annars skulle det bli blankpolerat illa kvickt i exempelvis korsningar.

Själv kör jag dubbat och dubbfritt kommer aldrig på fråga. Utan dubbdäck hade jag fått ställa bilen nere vid stora vägen istället för att ta mig de sista hundra meterna hem:-)
Men så bor jag ju också i Jämtland, det är vinterväglag i princip hela vintern...

Leif D

Citat från: SimonB skrivet 03 oktober 2010, 23:11:45 PM
Med samma logik kan man säga att blankslitna däck går bra, om man kör efter huvudet. Det är ju bara att anpassa hastigheten ner till sisådär 10 kmh....

Helt riktig åsikt !  Med den skillnaden, att dubbfria däck är tillåtna, medan blankslitna däck ej är tillåtna.
;-)

pierrew

Ja lägger mig i här oxå  ;)

Räkna hur många mil ni kör på isbelagd väg kontra blöt/slaskig asfalt per vinter.

Vad många inte tänker på är hur s***ns kass ett dubbdäck är på asfalt vid undamanöver eller tvärnit. Vid hårt gaspådrag också för den delen. 
(Har gått förarutbildningar osv där vi gjort i princip alla saker man kan göra med en bil, plus att jag inte fyllt 30 ännu och bor på landet haha)

Min personliga upplevelse är att ett dubbdäck på asfalt tappar ungefär lika mycket i grepp som ett dubbfritt gör på is,
när man jämför dem på de viset, om ni förstår vad jag menar.

Sen tror jag största problemet med att folk har "upplevelsen" att ett dubbdäck är SÅ HIMLA bra jämfört med ett utan dubb.
Är att folk är ute i sista minuten med sina däckbyten på hösten/vintern.
Ett däck måste gå minst 50mil på barmark oavsett om det är nytt eller gammalt för att "få igång" och mjuka upp gummit.
Dubbfria däck lever ju på mönstret i alla lägen, därav extra viktigt med inkörningen.
Ett dubbdäck däremot kan upplevas som bättre då det har sina dubbar som greppar redan från början.

Sen en grej till, det kan räcka att "köra fast" alltså spinna hej vilt på blank-is för att skapa en hård "hinna" på slitbanan,
som sedan på nytt måste slitas ned på barmark. Detta gäller både dubbade och dubbfria däck,
så länge man kör omkring med denna "hinna" så tappar man avsevärt med grepp.

Tror jag ska börja ha hjälm på mig i bilen, jag kan ju faktiskt rulla runt på taket. ;)