Semesterdagar på F-schema? (Hastus)

Startat av buskörare, 29 september 2010, 20:25:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Hade lite funderingar på att söka F-schema istället för M som jag går på idag. Men fick höra att man trots samma arbetstid får färre semesterdagar på det schemat? Bara för att man jobbar färre dagar.
Hur går det ihop?

Karsten

Hur "okej" är det här med semesterkoefficient? Jag vill minnas att arbetsdomstolen (rätt instans?) drev något mot SL Tunnelbanan/Connex, där någon hävdade sin rätt till 20 semesterdagar under sommaren. Arbetsgivaren hade bara lagt ut 18 dagar, eftersom fridagsgruppens semesterkoefficient var typ 1,07.

Vilka trafikföretag använder sig av detta i dag? Busslink verkar ju göra det, troligtvis också MTR. Roslagståg och Nobina gör det inte.

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 september 2010, 21:32:28 PM
Det är ju enligt avtalet, gamla Swebus gjorde i a f det.
Att inte använda systemet kan ju få tokiga följder för vissa, t.ex dem som jobbar 6 timmars pass 6 dagar i veckan, dessa får då kortare semester om man använder dagantalet rakt av

Nja, det kan ju inte få tokiga följder om det i avtalet är reglerat hur många fridagar per år som ska läggas ut. Spårtrafikavtalet som används som grund av de flesta spårtrafikaktörer inom SL-trafiken säger minst 119 fridagar per år för personal med löpande fridagar. Det måste ju finnas någon liknande skrivelse i bussavtalen, annars borde ditt exempel kunna göras ännu värre. Är det t.ex. okej att jobba 5 timmar om dagen 7 dagar i veckan?

JDS

Citat från: Karsten skrivet 29 september 2010, 21:09:27 PM
Hur "okej" är det här med semesterkoefficient? Jag vill minnas att arbetsdomstolen (rätt instans?) drev något mot SL Tunnelbanan/Connex, där någon hävdade sin rätt till 20 semesterdagar under sommaren. Arbetsgivaren hade bara lagt ut 18 dagar, eftersom fridagsgruppens semesterkoefficient var typ 1,07.

Jag känner inte till det fallet, men vi kan börja i en annan ände. Semesterlagen förhindrar inte att man tillämpar en semesterfaktor, den kan snarare sägas uppmuntra det. Den säger inte heller att man ska ha 20 semesterdagar under sommaren. Det lagen säger är att arbetstagaren skall få en ledighetsperiod av minst fyra veckor under juni-augusti. Regeln är dispositiv, men SL:s avtal hade (och Veolia/MTR har fortfarande) samma formulering om "fyra veckor".

Vidare gällde (och gäller fortfarande) enligt avtalet att bestämmelserna om semesterfaktor "syftar till att personal med annan arbetstidförläggning [än måndag-fredag] får en ledighetsperiod av motsvarande längd [37 dagar vid 25 dagars oavbruten semester som påbörjas på en måndag] varvid de fridagar, som omsluter semesterledigheten, utgör en motsvarighet till lördag-söndag [...] Detsamma gäller vid uppdelning av semesterledigheten".

Notera särskilt att kvantiteten "20 dagar" inte nämns någonstans, det som står är att man ska uppnå en lika lång semester som man skulle ha haft om man jobbat måndag-fredag. Med andra ord skall de semesterdagar som läggs ut, tillsammans med omgivande fridagar, räcka till 30 dagars sammanhängande semester för att uppfylla lagens och avtalets krav på fyra veckors semester.

Nu råkar det vara så, att 18 semesterdagar i F-systemet inte räcker till mer än 29 dagars sammanhängande ledighet, omgivande fridagar inräknade, och därför är det inte tillräckligt utan det hade krävts 19 semesterdagar. För övrigt blir 18*1,07 bara 19,26, så jag tycker att det hela låter ytterst snurrigt i vilket fall som helst!

Ett annat rättsfall från tunnelbanans värld med koppling till semesterfaktor: Tågia mot Seko

JDS

Bråkstrecken har kommit bort vid kopieringsmanövern, så här ska det nog stå:

Citat
(Antalet semesterdagar/5) x (ord genomsnittlig veckoarbetstid/Passlängd) (tim/dag)

Exempel:
1. Vid pass/skifttjänstgöring med 36 tim arbetstid per helgfri vecka. Genomsnittlig
arbetstid per pass 8 timmar.
Antalet pass motsvarande 25 semesterdagar blir då följande:
(25/5) x (36/8) = 22,5 vilket uppräknas till 23 arbetspass

Det är ju egentligen samma formel som används i tunnelbaneavtalet, fast BBA har krånglat till den lite genom att blanda in veckoarbetstiden, som egentligen inte spelar någon roll (när man dividerar den med genomsnittlig passlängd får man ju helt enkelt det genomsnittliga antalet arbetsdagar per vecka, i tunnelbaneavtalet räknar man i stället fram detta direkt ur fridagsnyckeln och använder det direkt i formeln).

buskörare

Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 september 2010, 20:35:14 PM
Det har med koefficienten att göra, för att uppnå 5 v semester krävs det färre arbetsdagar på ett koncentrerat schema (fler arbetstimmar/dag) än på ett som snittar på 8 tim/dag, du får lika lång ledighet i slutänden

*Ändrat*
Så om man gör som jag, delar upp semestern och sparar några av veckorna för att ha enstaka dagar att ta då och då, så förlorar jag semesterdagar? Men om jag ar alla veckor samtidigt eller tar hela veckor så gör jag inte det?