SJ 0163 - SL 6163

Startat av Hasse L, 28 september 2010, 22:25:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Ännu en bild från tiden för tågledarstrejken 1971. Bussen är märkt 0163, men SL hade förstås tagit över.
Linje 621X ersatte tågtrafiken till Åkersberga, kanske gick den även till Österskär?

(Då var det ännu min gamla Yashica-D och 6x6 format som gällde.)

Greger Larsson

Härligt. Tydligen var det "riktig" vinter i Sthlm även i mars -71. Inget slaskföre!

Gunnar D

Tack för bild på 6163, den enda CF stationerad i Danderyd jag kört!
Hm, 6x6 dia. Gissar på Ektachrome-X.

Mvh Gunnar

Hasse L

Citat från: Gunnar D skrivet 28 september 2010, 23:28:08 PM
Tack för bild på 6163, den enda CF stationerad i Danderyd jag kört!
Hm, 6x6 dia. Gissar på Ektachrome-X.

Mvh Gunnar

Hej! Diafilm fick anstå till Minoltan inhandlades tre månader efter att denna bild togs. Det var vanlig negativ kodakfilm som gällde ännu denna vinter.

/Hasse

Gunnar D

Citat från: Hobgoblin skrivet 29 september 2010, 13:47:20 PM
Hej! Diafilm fick anstå till Minoltan inhandlades tre månader efter att denna bild togs. Det var vanlig negativ kodakfilm som gällde ännu denna vinter.

/Hasse

OK, väldigt fin bild från Kodacolor-X!
En fråga: Har du skannat av en papperskopia eller negativet? Har själv några Kodacolor-X filmer som jag idag inte vet hur jag skall hantera. Är som sagt tekniklångsam.

Mvh Gunnar

Hasse L

Citat från: Gunnar D skrivet 29 september 2010, 14:40:23 PM
OK, väldigt fin bild från Kodacolor-X!
En fråga: Har du skannat av en papperskopia eller negativet? Har själv några Kodacolor-X filmer som jag idag inte vet hur jag skall hantera. Är som sagt tekniklångsam.

Mvh Gunnar

Skaffade nyligen en skanner som klarar 6x6-neg. Upptäcker att en hel del neg är i någorlunda god kondition, men några mängder bussbilder är det tyvärr inte....

Mvh /Hasse

Ersa

Citat från: Hobgoblin skrivet 29 september 2010, 14:58:14 PM
Skaffade nyligen en skanner som klarar 6x6-neg. Upptäcker att en hel del neg är i någorlunda god kondition, men några mängder bussbilder är det tyvärr inte....

Andra historiska bilder som kan vara av intresse för oss är givetvis välkomna i "Ordet fritt". :)

Buss-busen

Citat från: Greger Larsson skrivet 28 september 2010, 22:31:15 PM
Härligt. Tydligen var det "riktig" vinter i Sthlm även i mars -71. Inget slaskföre!

Inte den dagen i alla fall.  :)