Tidtabell Göteborg-Borås ute nu!

Startat av Anton i Axvall, 28 september 2010, 20:22:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anton i Axvall

Ville bara säga att tidtabellerna från december för bussarna Göteborg-Borås-Ulricehamn nu finns ute på Västtrafiks hemsida.
Glöm inte att kryssa i "kommande tidtabeller".

Förresten, vet ngn varför linje 100 ska börja gå via Korsvägen, onödigt?

Johan B

Korsvägen är ju en ganska central bytespunkt om man ska till t ex Mölndal eller Chalmers. Dessutom lär inte skillnaden mot idag bli så stor. Det är ju rätt ofta 100 kör över Korsvägen ändå i rusningen för att undvika köerna på E6:an.

Nupski

#2
Hur den nu skall få plats vid Korsvägen är en gåta, om man nu inte bygger en egen busshållplats längs någon av tillfartsvägarna. Den hållplatsen som är mest lämpad är idag underdimmensionerad som den är. Idag skall ju Grön Express, Röd Express, Flygbussen till Landvetter, 5, 50, diverse Härryda bussar, 513 samt 300 med underhuggare samlas där. Vissa eftermiddagar tar det 10 minuter från Berzeliegatan (Hållplatsen innan) till Korsvägen.

Men skall man använda tillfartsvägarna så måste man bygga bussfiler för att Korsvägen brukar se ut som ett redigt kaos i rusningen, har varit med om en totallåsning pga. en stressad förare som täppte igen en av tillfartsvägarna vilket gjorde att ingen kom någonstans innan polis kom till undsättning och började sortera.



Den här flygbussen stod jag bakom i 15 minuter.

Omnilasse

Är väl alltid en balansgång med snabb restid kontra bekvämlighet - men det är klart att det är många som sagt som arbetar och ska till sjukhus, högskola och universitet. Ofta har ju långpendlingen ett större andel resenärer som ska till arbetsplatser med många högutbildade. Spcialister av vad slag de må vara har ju sällan så mycket val - har man ett jobb med mindre krav på specialistkunskaper blir långpendlingen oftast av mer kortvarig form. Dessutom har ju också nöjespendlingen mer form av att besöka Liseberg eller svenska mässan, Skandinavium etc än att bara gå på krogen eller shoppa, så det kan nog vara vettigt.

Skönt framförallt att se att man äntligen har förstått det här med regelbunden turlista - kopplingen till regionaltågen har ju skapat en rätt konstig och oregelbunden turtäthet som ju är märkligt att man fortsatt med så länge - med tanke på den belastning det ändå har varit på linjen.

forthemoment

Jag tycker också det är dumt. Jag fastnade senast igår bakom Flygbussen i cirka 15 minuter. Det var lång kö bakom...
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 september 2010, 10:50:04 AM
Detta kommenterade jag redan i upphandlingsfasen, hur det skulle hålla omloppsmässigt och jag var även ute och klockade nuvarande trafik på plats :-)

Jag antar att man ganska snabbt måste sätta in ytterligare dimensionerande bussar i peaktid för att få till regleringstider i ändarna, annars har man överhuvudtaget inga återställningsmöjligheter utan förseningarna byggs bara på

Jag kan bara hitta tidtabellen för riktningen Göteborg-Borås men antar att det ser likartat ut i andra i riktningen. Eftersom tidtabellstiden nu ökat till en timme så innebär det att alla de 14 bussar som avtalet enligt underlaget behöver användas när det är 10-minuterstrafik. Det förutsätter då 10-minutersvändning i Borås och Göteborg. Det är för lite med tanke på att man skall lasta av och på under denna tid samt i Göteborg också  byta hållplats. Dessutom lär det bli personalbyte i ungefär hälften av fallen. En timmes körtid via Korsvägen är också i snålaste laget (med tanke på vad vi läst om köer där) så det lär bli så att förseningar hänger i sig om man inte sätter in fler bussar.

Som jag redan skrivit räcker inte en buss var 10:e minuter från Borås vid 16-tiden. I går gick tre fullsatta bussar i 16.00-avgången och lika många i 16.15-avgången.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 september 2010, 11:45:53 AM
Västtrafiks antagande i samband med upphandlingen var att dessa resenärer med automatik skulle spridas ut över 3 avgångar med tanke på övergången till 10 min trafik, om så verkligen blir fallet tvivlar jag på

Det är ju bara att gå ned till resecentrum och titta. Det är inte ovanligt att det kommer 150 resenärer strax före klockan 16.00 från högskolan. Många av dem har inställningen att hela deras värld rasar samman om de inte kommer med den buss som just blivit fullsatt utan behöver vänta fyra minuter på att nästa buss blir full. För att inte tala om vad som händer om de tvingas åka via Bollebygd, vilket tar drygt fem minuter mer tid på en resa på nästan en timme.

De som inte kommer med 16.00-bussen får alltså vänta till 16.10. Då har ytterligare ett antal kommit och eftersom det vad jag vet inte finns några planer på att ordna kö så är det inte säkert att regeln först till kvarn kan tillämpas. Sedan kommer det ännu några till 16.20-avgången så med lite otur får de som kom strax före 16.00 vänta till 16.30. Om nu bussarna kan gå i rätt tid, vilket som sagt betvivlas.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 september 2010, 12:14:08 PM
Jo, jag gjorde som sagt ett studiebesök även i Borås och konstaterade precis det du berättar/berättade.
Kan man konsekvent låta bli att sätta in förstärkningar kommer kundströmmen sannolikt att spridas ut något (av ren självbevarelsedrift) men man kommer säkert att tappa en del kunder till bilåkning samtidigt.

En liten spridning blir det naturligtvis men det är ju bara de som har flextid eller på annat sätt själv styr över sin tid som kan reglera detta. Studenterna på högskolan begär sig naturligtvis till resecentrum när dagens sista föreläsning är klar. Risken är stor för att den redan i dag stundtals kaotiska trafiken vid Nybron kommer att bli ännu värre om studenterna stressar för att få plats på en viss bussavgång. I dag tar de flesta det lugnt i förvissning om att det alltid brukar finnas plats på någon av extrabussarna.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Olof Lagerkvist

Några reflektioner.

* Linje 100 får styv tidtabell med klockslag som är lätta att komma ihåg. Bra. Klockslagens märkliga anpassning till tågavgångar är borta.

* Linje 101 verkar så långt jag kan se vara planerad så att ankomst i Bollebygd så långt som möjligt ska komplettera tågen genom att ankomma Bollebygd mitt emellan två tågankomster. Det kan nog vara bra.

* Linje 200 har inte längre något "p" (Endast påstigande) vid Borås Sjukhus. Jag utgår från att det bara är ett misstag och att lokalt resande inom Borås fortfarande inte ska vara tillåtet på den linjen. Eller, ska man tillåta det för att få smidig övergång från linje 100 till 200 vid Borås Resecentrum för de som ska fortsätta till Sjukhuset? Stadstrafikens linje 8 är väl annars ett fullgott alternativ för detta.

* Sandlid har försvunnit ur tidtabellen. Detta innebär att pendlare från Göteborg till Ericsson och SP m fl får längre restid med minst ett byte. Hur många resenärer detta rört sig om senaste åren vet jag dock inte.

* Via Korsvägen. Det är nog trots allt inte så tokigt även om jag inser att platsbristen vid Korsvägen kan göra detta lite praktiskt svårt. Men det är som någon sagt många gånger dagens linje 100 tar den vägen ändå.

* Delsjömotet är borta. I dagsläget kan det på morgonbussarna vara så att runt 1/4 av bussens passagerare stiger av vid Delsjömotet så vid första anblick kan det verka lite tokigt att ta bort det stoppet. Men å andra sidan, de allra flesta av dessa använder Delsjömotet för att byta till bussar till arbetsplatserna kring Korsvägen, Gårda, Mölndal m m. Alltså, med ett nytt stopp vid Korsvägen behöver man nog inte längre stanna vid Delsjömotet.

* Landvettermotet är borta. Lite förvånande, det var väl ändå meningen att linje 101 skulle stanna där? Åtminstone i alla underlag jag hittills sett. I dagsläget stannar alla linje 100 som går via Bollebygd också vid Landvettermotet.

* Den uppdelning i linje 200 och 201 som det talades om initialt i den här planeringen verkar inte genomföras. Blir det alltså fortfarande olika linjesträckningar, förbi respektive genom Rångedala, men med samma linjenummer?

Annars kan det naturligtvis vara så att eftersom det som nu dykt upp är en "samlingstidtabell" så kan det vara så att många av de hållplatser jag reagerar på att de försvunnit kanske faktiskt finns kvar när väl linjetidtabellerna kommer ut.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Jan Sjöberg

Mycket förändringar ser det ut att vara. Desutom tillkommer en linje till! 201!
201 är tänkt att ersätta dagens 203 (Hökerum)
Problem kommer det med säkerhet på nattturen kl 00.20 från Göteborg där Hallgrens kör i dag hela vägen till Ulricehamn.
Sen kommer turen att sluta i Borås och passagerarna är tvungna att byta till 200 kl 01,40 i Borås,med följd att både Hallgrens bussen och Orust 200 är ofta fullbelagda med stående.. Problem kommer det bli framöver ....
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Olof Lagerkvist

En till reflektion:

* Linje 100 har 10 minuter NET-Korsvägen medan linje 101 har 11 minuter. Ska de olika linjerna gå olika vägar i centrala Göteborg, alltså ska t ex linje 101 stanna vid t ex Kungsportsplatsen också?

Jag måste också nämna att trots att jag delar viss oro över omloppsplaner och kapacitetsproblem vissa avgångar osv så känner jag spontant att det är mycket som är väldigt bra. Riktigt suveränt faktiskt. Efter alla år som det har tjatats, debatterats och stötts och blötts så händer det faktiskt nu något riktigt utvecklande. Mycket bra. Min gamla dröm om att inte behöva vänta 30 minuter när man missar 17.20/17.22 hem är liksom bara en av alla som gått i uppfyllelse.  :)
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

CS

I upphandlingen var körtiden 50min och totalt handlade det om 12 bussar.
Nu utökar man alltså både körtid och antalet bussar till 60min och 14st. Reglertiden är fortfarande 10min varje vändning, och det ska vara tillräckligt för att både lossa och lasta. Förutsatt att körtiden håller alltså, men det bör den nog göra i de flesta fall.

Som någon sa så kör idag många bussar på linje 100 genom korsvägen eftersom det är snabbare. Det är i undantagsfall man får vänta så mycket som beskrivits vid korsvägen och knappast varje tur i rusningen. I vanliga fall brukar det flyta ganska bra.
Helt optimalt är det såklart inte, korsvägen är på bristningsgränsen redan. Det finns dock inte mycket att göra, den andra vägen är inte heller så bra och som sagts så är Korsvägen en viktig knutpunkt som man troligen tjänar trafikanter på att trafikera.

Gissningsvis går inte linje 100 förbi Brunnsparken och Kungsportsplatsen utan "rakare" till Korsvägen, medans linje 101 stannar längs vägen.

Eftersom den faktiska körtiden vid optimala förhållanden och inga stopp längs med vägen ligger runt 40min borde det gå ganska bra med en timmes körtid, men visst kan det alltid vara dåliga förhållande och leda till förseningar, men det problemet har samtliga linjer. Samtidigt kan man inte lägga en tidtabell efter den dagen det tar 1h10, då finns det risk man tappar resenärer.

Frågan är om verkligen 16-avgången från Borås är så långt ifrån 10min trafik i dagsläget? Som beskrivits i annan tråd går första förstärkningen tidigare medans en stannar kvar efter. Av alla de som kommer till 16 kanske en del är snabbare på att gå och hinner med en tidigare avgång, medans några går långsammare och tar den efter. Man ska inte glömma att styv tidtabell med så tät trafik kan ha en stor effekt på hur folk beter sig. Många kanske slutar ha koll på tiderna och går när dom går? Stannar och pratar en stund istället för att skynda, eller ibland kan smita iväg tidigare.

Självklart kommer det blir en del omställningsproblem i början, men mycket löser sig nog när vanan satt sig. Det är fel, och tråkigt, att tro att det kommer bli sämre. Denna sträckan kommer vinna mycket på den nya satsningen!

Adrian Langemar

Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 september 2010, 16:04:58 PM
Nej det minns jag inte att det var nån skillnad faktiskt, annat än att det diffade 1 min mellan linjerna.

Det blir ofta så numera när tidtabellerna görs av datorer...

Staffan Sävenfjord

Citat från: CS skrivet 29 september 2010, 19:39:47 PM
Eftersom den faktiska körtiden vid optimala förhållanden och inga stopp längs med vägen ligger runt 40min borde det gå ganska bra med en timmes körtid.

Det gäller väl fortfarande 90 km/tim som maxhastighet och då blir den optimala körtiden runt 50 minuter. Men då får inget hända på vägen som stör.

Citat från: CS skrivet 29 september 2010, 19:39:47 PM
Frågan är om verkligen 16-avgången från Borås är så långt ifrån 10min trafik i dagsläget? Som beskrivits i annan tråd går första förstärkningen tidigare medans en stannar kvar efter. Av alla de som kommer till 16 kanske en del är snabbare på att gå och hinner med en tidigare avgång, medans några går långsammare och tar den efter. Man ska inte glömma att styv tidtabell med så tät trafik kan ha en stor effekt på hur folk beter sig. Många kanske slutar ha koll på tiderna och går när dom går? Stannar och pratar en stund istället för att skynda, eller ibland kan smita iväg tidigare.


Eftersom det mestadels rör sig om studenter från högskolan så kan de knappast komma tidigare. Och att komma lite senare innebär att man i dag kommer in på 16.15-avgången och 16.35-avgången. Det är ju bara att räkna hur många som åker med linje 100 mellan 15.55 och 16.35 och se att det inte räcker med en dubbeldäckare var tionde minut vid oförändrat resandeantal. Eftersom man räknar med fler resande kommer det att gå ännu sämre. I värsta fall kan man alltså få vänta en halvtimme på att komma med en buss om man nu inte lyckas ordna ett kösystem.

Det kommer inte att bli sämre med den nya satsningen sett över hela trafikdygnet. Men det kan bli ännu bättre vissa tider.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

CS

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 september 2010, 20:34:02 PM
Det gäller väl fortfarande 90 km/tim som maxhastighet och då blir den optimala körtiden runt 50 minuter. Men då får inget hända på vägen som stör.

Jag var lite otydlig, menade den stora sträckan, motorvägsbiten på drygt 60km tar ca 40min. Och jag sa vid optimala förhållande. Ytterligare 20 min för att ta sig genom stan och lasta/lossa tycker jag låter väldigt rimligt och kommer nog hålla i de flesta lägen.