MP föreslår buss till Norrtälje

Startat av Fredde, 27 september 2010, 20:09:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Miljöpartiet vill införa direktbussar mellan Värmdö och Norrtälje för att öka andelen resenärer inom kollektivtrafiken.

http://nvp.se/Varmdo/Varmdo/MP-foreslar-buss-till-Norrtalje/


Ersa

Inte för att vara negativ, men jag noterar att personen bakom förslaget är samma person som låg bakom det lite märkliga utspelet om SL-linje 648 i Rimbo, där personen tydligt visade att hon var väldigt dåligt påläst innan hon yttrade sig i media, och som knappast gav henne många personröster i Rimbo valdistrikt. Länkar till tråd samt tidningsartikel.

Som en kommentar under artikeln i NVP.se skriver, finns det ju idag redan gott om snabba bussar mellan Tekniska Högskolan och Norrtälje, så en ny busslinje behöver väl bara gå till Tekniska? Undrar vilken färdväg genom stan som menas med "förbi Slussen, Solna och Arninge". Är det en bra genväg för en snabb busslinje? Menas Norrortsleden mellan E4 och E18?

Ted Selander

Gissar att vederbörande hittat den aktuella BRT-idén som täcker den föreslagna rutten, med skillnaden att den norra änden föreslås bli Arninge i förstudien. Norrtälje är redan väl försörjt, sagt som var.

/Ted

Andreas

Man kanske planerar att dra den via Klarabergsleden, E4:an och Norrortsleden, men då går det väl inte riktigt ihop med att "snabbuss"-linjen skulle gå via Arninge, för då lär det väl bli en rejäl omväg, dvs. om man kommer farande på Norrortsleden. Med tanke på hur Klarabergsleden kan se ut ibland trafikmässigt, så blir det nog inget vidare alternativ för en snabbuss-linje. Jag instämmer med vad kommentatorn säger: 676 finns ju redan mellan Tekniska Högskolan och Norrtälje och betar av den cirkus 7 mil långa sträckan på runt 1 timme och det vore ju som sagt isf kanske bättre att då endast låta snabbusslinjen gå till Tekniska eller liknande, annars hänger jag inte alls med på den där miljöpartistens resonemang. Vegorna är trånga bussar för många resenärer, men vad gör man? Det är väl bara o bita ihop praktiskt taget, det är många resenärer som är beroende av denna linje, det finns nog (för jag vet inte) få linjer i detta land som har så många avgångar fram och tillbaka, det blir rätt hyfsat tät trafik även under helgerna. Jag skulle personligen vara nyfiken på hur stor passagerargruppen är som pendlar mellan Nacka och Norrtälje. Detta är spekulationer från mig, men jag tror inte att den gruppen är så väldigt stor, men jag kan ha fel.  ;) EDIT: Sista meningarna handlade alltså om att jag fundar över hur stor hjälp denna linje skulle bli för Roslagsborna.

Ersa

Inte så vidare kundvänligt, men betydligt nördigare vore istället en slags nät av "kustbussar".
Linje 621 Norrtälje-Åkersberga har alltid anslutning till en ny busslinje som kör Åkersberga-Vaxholm. Anslutning till färjan över till Rindö och linje 688, som i sin tur ansluter till 439, som i sin tur ansluter till 474. Samma anslutningar även i norrgående riktning. Inte någon snabbuss, men perfekt för en söndagstur för nördar/entusiaster! ;D

Omnilasse

Låter väl inte som någon brilljant idé - men det har tydligen blivit mode nu att politiker ska leka trafikplanerare - ja, ja - vi på forumet här är väl inte bättre alla gånger - men även om vi kanske inte alltid har täckning för våra förslag ur belastningssynpunkt - brukar de i alla fall vara rätt realistiska ur ekonomisk synvinkel.

Vitsen skulle väl vara att Norrtäljeborna skulle få en direktförbindelse till Solna. Problemet är väl bara att för att det ska vara värt att vänta på en annan linje än 676 som går var 4:e minut i högtrafik, måste man ju endera göra en reell tidsvinst, eller ha så pass tät trafik att det är värt att vänta. Och skulle den dessutom gå via Arninge, ja då är ju tidsvinsten borta för att resa vidare till Solna. Något man skulle kunna göra om man ville förbättra för Norrtäljeborna är väl i sådana fall att förlänga de turer som endast går till Danderyd i morgonrusningen till Solna eller någon annan plats som kan förväntas ha en del resenärer på morgonen. Dessa turer är ju egentligen rätt ineffektiva som omlopp betraktat då de är svåra att merutnyttja (blåbussar gör att man inte kan köra dem på annan linje och de hinner i stort sett inte tillbaka till Norrtälje innan morgonrusningen är slut.) Detta gör det förstås ändå inte gratis (tjänstgöringstiderna måste ju ändå utökas och driftkostnader tillkommer - men det kräver inte fler fordon för att klara av trafiken. Kanske är det också någon linje man då kan dra in, eller samtrafikera med, så kanske man kan spara in något på annat ställe. En variant på 508 till Karolinska som går Bergshamraleden till Karolinska istället för upp genom Bergshamra kanske vore något? Med trafik kanske var 16:e till 20:e minut (alltså varannan av kortturerna på 676).   

Nico


Citat från: Omnilasse skrivet 27 september 2010, 22:38:54 PM
Vitsen skulle väl vara att Norrtäljeborna skulle få en direktförbindelse till Solna. Problemet är väl bara att för att det ska vara värt att vänta på en annan linje än 676 som går var 4:e minut i högtrafik, måste man ju endera göra en reell tidsvinst, eller ha så pass tät trafik att det är värt att vänta. Och skulle den dessutom gå via Arninge, ja då är ju tidsvinsten borta för att resa vidare till Solna. Något man skulle kunna göra om man ville förbättra för Norrtäljeborna är väl i sådana fall att förlänga de turer som endast går till Danderyd i morgonrusningen till Solna eller någon annan plats som kan förväntas ha en del resenärer på morgonen.

Ett annat alternativ är väl i så fall att utöka turerna och förlänga 686 från Kista C till Solna C. Ett troligt aber är väl dock att det torde vara färre Norrtäljebor som jobbar i Solna än i Kista samtidigt som 686 fortfarande inte direkt går fullsatt. Får ofta känslan av att de politiker som leker trafikplanerare sällan är ute i verkligheten. Därmed verkar de väldigt ofta ha ruskigt dålig koll på hur folk åker och vilka de reella behoven i sig är samtidigt som de verkar ha ännu sämre koll på redan existerande alternativ och hur trafiken de facto ser ut idag.

Sedan går det nog inte att hålla på att önsketänka kring direktbussar till höger och vänster då även dessa kräver en markant satsning på ändrad infrastruktur för att bli konkurrenskraftiga. I d flesta fall finns även många bra alternativ, för Norrtälje – Solna så finns möjligheten att ta 676 till Danderyd och sedan 156, 157, 176/177, 508 och 509. Frågan är som sagt hur eventuella direktbussar skulle matcha det befintliga utbudet (som i sig inte alls är dåligt) i många fall, alltså finns det egentligen ett konkret behov av mängder med direktbusslinjer?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Adrian Langemar

Är det ingen här som tycker att det är konstigt att föreslå att en "snabbusslinje" från Gustavsberg ska gå via Orminge?

På senare tid har det kommit många förslag om att leda om bussar från Nacka och Värmdö så att de går någon annanstans än till Slussen. Själv tror jag knappast att det är någon idé om det ändå går snabbare att byta till tunnelbanan. Se bara på 435C och 446C, de går nästan tomma eftersom det går snabbare att ta tunnelbanan mellan Slussen och T-Centralen. En sträckning som däremot borde kunna ge en tidsvinst är genom Södra länken till Årstaberg. Det skulle innebära en stor förbättring för resenärer som ska byta till pendeltåg. Även Gullmarsplan borde kunna användas som ändhållplats för vissa Värmdöbussar. Det finns stort resandeunderlag eftersom många av Värmdös gymnasieelever går i Värmdö gymnasium vid Gullmarsplan.

Omnilasse

Citat från: Adrian Langemar skrivet 29 september 2010, 19:37:20 PM
Är det ingen här som tycker att det är konstigt att föreslå att en "snabbusslinje" från Gustavsberg ska gå via Orminge?

På senare tid har det kommit många förslag om att leda om bussar från Nacka och Värmdö så att de går någon annanstans än till Slussen. Själv tror jag knappast att det är någon idé om det ändå går snabbare att byta till tunnelbanan. Se bara på 435C och 446C, de går nästan tomma eftersom det går snabbare att ta tunnelbanan mellan Slussen och T-Centralen. En sträckning som däremot borde kunna ge en tidsvinst är genom Södra länken till Årstaberg. Det skulle innebära en stor förbättring för resenärer som ska byta till pendeltåg. Även Gullmarsplan borde kunna användas som ändhållplats för vissa Värmdöbussar. Det finns stort resandeunderlag eftersom många av Värmdös gymnasieelever går i Värmdö gymnasium vid Gullmarsplan.

Jodå, men vi har väl alla redan sågat BRT-lösningen här på forumet :) Fast frågan är ju förstås om det är det som kommer bli planerna i slutändan. Tror väl kanske man kommer fram till att lösningen blir att ha två linjer där. Jo, en södersträckning är intressant - i den utredning som nu är på remiss föreslås ju tre nya direktlinjer, varav en över Västerbron - med det är så långt söder man kommer. Ett problem kan väl förstås vara att det kan vara mycket kö i Södra länken på morgonen - risken är väl att bussarna fastnar. Men eftersom man inte föreslår någon sydligare sträckning får man väl anta att statistiken inte ger skäl för en sådan. Men Gullmarsplan och Värmdö gymnasium vore ju ett skäl att dra en linje dit i alla fall. Problemet med skolor är ju dock att om man inte har särskilda skolturer kan det vara svårt att bygga upp en mer omfattande trafik runt det. Gullmarsplan går ju också rätt fort från Slussen att ta sig till, även om det förstås skulle gå några minuter fortare att inte behöva åka över Henriksdal och Slussen... Även där krävs dock rätt täta turer och hög trafik för att man ska tycka det är värt att vänta.