Fråga om trafiktillstånd

Startat av Mikael Ringmarck, 27 september 2010, 13:04:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael Ringmarck

Jag är inte alls insatt i det här med trafiktillstånd m m och undrar om någon kan bringa klarhet i följande:

• Behövs trafiktillstånd om ett företag hyr/köper en buss för att köra gratisturer till och från en butik?
  • Förändras något om man börjar dra in pengar på reklam för att finansiera körningarna?
  • Kan alla bolag skaffa ett trafiktillstånd eller måste man vara inriktade på transporter?

Tack på förhand.

Mikael Ringmarck

Tackar ödmjukast för svaren Lars!  :)

När jag har varit i kontakt med Transportstyrelsen och själv läst på så har jag kommit fram till de svar som du nämner på fråga 1 och 2 - helt enkelt eftersom fordonet ju inte ställs till förfogande gentemot betalning av resenärerna. För säkerhets skull ringde jag också polisen. Han som svarade skulle höra sig för och återkom senare med svaret att det behövs ett trafiktillstånd... Tack för tipset om Länsstyrelsen.

Susanne

ICA MAXI heter det väll då det är butiken som nämns?  ;) Har sett stavfelet några gånger nu på detta forum.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Susanne skrivet 29 september 2010, 11:11:15 AM
ICA MAXI heter det väll då det är butiken som nämns?  ;) Har sett stavfelet några gånger nu på detta forum.

Du har förstås rätt. Att vi här så ofta skriver fel beror på att Scania har en bussmodell som heter MaxCi så det blir av gammal vana man skriver så även när man avser butikskedjan.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Susanne

Det är ingen fara Lars, hoppas du inte tog illa vid dig.

ch

(Spinoff. Ica Maxi kallas för Maxci av bussförare. Finns det fler yrkesskador?)

Mikael Ringmarck

Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 september 2010, 10:57:10 AM
Ett tillägg till svaret under 2)
Enligt tillämpningsföreskrifterna kan det vara en gråzon om trafiken betalas av tredje part genom sponsring.

Ex taget ur "luften"

ICA Maxci bestämmer sig för att dra igång en gratisbuss till något köpcentrum och skaffar sig en egen buss, dock sponsrar Findus hela trafiken, då uppstår en yrkesmässig trafik

Jo som sagt är det ju lite av en gråzon men du rätade ut ett frågetecken. Tack!  :D