Huvudmeny

SL linje 70

Startat av Andreas, 26 september 2010, 23:35:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas

Hej! (Om denna tråd hör hemma i Busstrafik istället, så är det givetvis fritt fram att flytta på denna tråd i så fall.)

Det här nämnde jag även i samband med en tråd som handlade om den s.k. U-pendeln som det vid ett tidigare tillfälle diskuterades om här på forumet. Detta är dock en lite längre variant knuten just till busslinje 70:

Sedan jag började plugga på universitetet vid Frescati i Stockholm, så har bussen och just linje 70 blivit mitt färdmedel, då det tycks gå mycket snabbare än tunnelbanan. Allt som rör denna linje känns dock bra märkligt när jag åker med den. Jag startar ofta vid kl. 10.00 och tar då bussen som är framme enligt tidtabell vid Universitetet Södra 9.40. Avgångstiden på reseplaneraren stämmer inte med avgångstiden på hållplatstabellen (ifrån där jag åker), bussen är de gånger jag åkt med den 9 av 10 ggr sen med runt 5 min eller mer och bussarna har under lång tid varit fyllda till bredden, så att jag med nöd och näppe har kunnat vara sista passagerare på bussen som överhuvudtaget fått plats. De senaste dagarna har det dock varit ovanligt tomt i gången i bussen. Man har några gånger t.o.m. kunnat finna sig en sittplats och man har då sluppit riskera att flyga som en vante i kurvorna.  :P

OBS! Innan det startas eventuella diskussioner runt detta ämne, så tänkte jag bara säga att jag absolut inte vill anklaga eller bli irriterad på någon, särskilt inte bussförarna som kör dessa bussar, för jag har respekt för att de kan ha det rätt körigt, om det kanske rör sig om väldigt tajta scheman osv. Det är m.a.o. själva situationen som jag är lite irriterat fascinerad över, inte någon eller några speciella individer. Tänkte bara klargöra detta först.

Sedan har jag även funderat lite över bussarna som i huvudsak rullar på linje 70, särskilt Omnicitylederna i Busslinks 73XX-serie (7300-7304 tror jag det är.) Personligen så har jag väl aldrig varit ett fan av Omnicity överhuvudtaget :P, men de känns rätt trötta och slitna nu, åtminstone vissa av dem. I fredags reste jag exempelvis med den första av dem, åtminstone i serien, dvs. 7300. Resan gick någorlunda smärtfritt, men dörrarna flippade ur en del när man skulle kliva av. Jag klev av vid det dörrparet näst längst bak i bussen m.a.o. första dörrparet efter leden. Det pös till som om dörrarna skulle öppnas, men icke, det hände absolut ingenting. Det är tyvärr inte första gången som det händer med dessa bussar, så jag tog till den vanliga tekniken och tryckte ut dörrarna för hand. Den bakersta enkeldörren var det samtidigt raka motsatsen med. Den gick nämligen upp så fint så och studsade sedan flera gånger mot bussen när alla hade klivit av vid en hållplats.  ;D  

Jag förstår att det sannolikt inte finns så mycket att göra åt situationen, men jag tänkte liksom bara förmedla om hur det ligger till...  ::)

JDS

Så märkligt är det inte, de flesta föreläsningarna börjar vid hel timme och då är det extra stort tryck på de bussar som kommer fram lagom före det klockslaget. Jag inbillar mig också att det är värst i början av terminerna, kanske lär sig folk efter ett par veckor att flexa lite och då avtar trängseln något. Föregående och innevarande vecka har ett stort antal studenter tentavecka, vilket säkert också kan minska trängseln.

Att bussarna är försenade beror nog mest på att körtiden är lite snålt tilltagen från Solna. 70 går dock som en klocka varje morgon om man jämför med 40. Jag tycker egentligen att kommunikationerna är utmärkta, så länge man åker i god tid och inte chansar på något som ändå aldrig håller. Någon överbelastning är det definitivt inte fråga om annat än på enstaka avgångar, undvik dem och ta en fika när du kommer fram för tidigt eller för sent  8)

Dörrarna på 7300 har varit så där ganska länge, 7301 har också uppvisat liknande tendenser! Tror att jag skrev ett inlägg om det förra året  ::)

Andreas

Tack för ditt svar, JDS! Ja, det brukar komma stora klungor runt framförallt kl. 10 och kl. 13, då jag tror att många studenter har sina respektive föreläsningar eller seminarier. Jag skall pröva att åka en eller två bussar tidigare imorgon eller senare i veckan, för att se hur det ser ut på bussarna och blir det en fika, så får den nog bli innan föreläsningen isf. Lärarna är tyvärr inte så pigga på att man hoppar in mitt i en lektion...  ;D Idag var det återigen rätt lugnt i bussen och gångproppen kom inte först förrän vid Sveaplan idag. :P Dessutom fick jag favvobussen att åka med O.o ;D:

Adrian Langemar

Citat från: JDS skrivet 27 september 2010, 00:13:36 AMAtt bussarna är försenade beror nog mest på att körtiden är lite snålt tilltagen från Solna. 70 går dock som en klocka varje morgon om man jämför med 40. Jag tycker egentligen att kommunikationerna är utmärkta, så länge man åker i god tid och inte chansar på något som ändå aldrig håller. Någon överbelastning är det definitivt inte fråga om annat än på enstaka avgångar, undvik dem och ta en fika när du kommer fram för tidigt eller för sent  8)

Är det verkligen utmärkta kommunikationer om bussarna inte går på de tider då folk åker? Om det är överbelastning på vissa avgångar går det för lite bussar vid den tiden. Att det sedan går en massa tomma bussar vid andra tider på dagen hjälper inte.

Andreas

Jag har märkt att det just är många studenter som börjar vid 10 på universitetet, men just under dygnets nionde timme, så har 10-minuterstrafiken upphört och man övergår till 14-15 minuterstrafik, tills man går över till eftermiddagsrusningen. Idag vart det ordentliga störningar på linjen och jag gissade eventuellt på att tunnelbanestrulet och ersättningstrafik kunde vara boven i dramat. Min vanliga buss kom inte alls på 15 minuter och därefter så var nästa buss försenad ytterligare 7 minuter. Istället för 09.32 då bussen skall avgå ifrån Stadsbiblioteket, så avgick på så sätt bussen 10.54 istället. Två bussar med kort mellanrum emellan varandra kom åkandes mot Frösundavik mitt under vänteperioden, men sedan var det dött på bussar även i den riktningen, åtminstone av vad jag kunde se. Övriga busslinjer verkar dock ha fungerat i vanlig ordning. 

JDS

Andy, nu har du nog gått upp alltför tidigt på morgonen och snurrat till tidsbegreppen  ;D

Dygnets nionde timme är kl 8-9 och 22 minuter efter 9.32 är 9.54    :P  ;)

Andreas

Citat från: JDS skrivet 30 september 2010, 17:23:16 PM
Andy, nu har du nog gått upp alltför tidigt på morgonen och snurrat till tidsbegreppen  ;D

Dygnets nionde timme är kl 8-9 och 22 minuter efter 9.32 är 9.54    :P  ;)

Haha! :D Jo, jag snurrade verkligen till det där. ;D 9.54 skall det givetvis vara, inte 1 timme och 22 minuter försent, för då hade nog jag o resten av resenärerna vid hållplatsen fått spader. :P Med 10-minuterstrafiken menade jag att de går i 10-minuterstrafik t.o.m. 9.04/9.05 från Stadsbiblioteket och därefter blir det 14-mintrafik för två turer (den senare som jag brukar ta) och därefter 15 min-trafik fram till runt eftermiddagsrusningen.  ;)

JDS

Från Stadsbiblioteket till Allhuset går du på 23 minuter, så om bussen inte verkar komma på utsatt tid kan du i värsta fall hinna fram till fots om du inte tvekar för länge.

Andreas

Citat från: JDS skrivet 30 september 2010, 20:57:06 PM
Från Stadsbiblioteket till Allhuset går du på 23 minuter, så om bussen inte verkar komma på utsatt tid kan du i värsta fall hinna fram till fots om du inte tvekar för länge.

Tack för tipset! Jag tänkte att det kunde ha haft att göra ev. med t-banestörningarna, men skulle det hända igen, så prövar jag att gå.  ;)