Norra Bantorget

Startat av Greger Larsson, 26 september 2010, 21:38:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Mack&Motellbloggen har en helt underbar bild(signerad Erik Liljeroth) från Norra Bantorget 1967. Klickbar!

http://mackmotell.blogspot.com/2010/09/esso-norra-bantorget-stockholm.html

Peter Rost

Härlig bild, från 60-talets Norra Bantorget. Ungefär såhär såg det ut även på sjuttiotalet, och med Kungsbro bågen i bakgrunden. Mycket har ju förändrats sedan denna bild togs.

/Peter

Bussmicke

Tänk om det sett ut så där idag med fullt med bussar I Linjetrafik. Det har varit trevligt.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Peter Öden

Hej !

Man hade tur som fick uppleva den tidsepoken som bilden utgör !!
Mycket diggabel nostalgibild.

Mvh Peter Ö

Gunnar D

Bilden är toppen dock ej från 1967 utan snarare från perioden 1963-65. Ibland fel i böcker/hemsidor.
Men kolla SJ Järnspett!

Mvh Gunnar

Greger Larsson

Citat från: Gunnar D skrivet 28 september 2010, 22:07:44 PM
Bilden är toppen dock ej från 1967 utan snarare från perioden 1963-65. Ibland fel i böcker/hemsidor.
Men kolla SJ Järnspett!

Mvh Gunnar

Jo, jag tyckte också att det såg ut att vara lite innan -67. Tycker att det är miljön med macken och smörj/servicehallarna i bakgrunden som gör att det blir mycket liv i bilden.
Måste dock tillägga att dagens version av torget trots allt blev ganska lyckad, vad man än tycker om Clarionbygget. Fast ur bussdiggarsynpunkt var det ju förstås bättre förr!

HJP

Bara att instämma. Mycket häftig bild.
Av någon anledning så går just den bilden inte att förstora, när jag klickar på den. Har ni andra samma problem?

HJP

groenis

Den gula Metropolen med svart snibb är det en Ritorpvagn eller en Sundbybergsvagn?

/Lennart

HJP

Citat från: groenis skrivet 10 oktober 2010, 23:01:21 PM
Den gula Metropolen med svart snibb är det en Ritorpvagn eller en Sundbybergsvagn?

/Lennart
Kan inte svara på din fråga, men den "Metropolen" är en Capitol. Gissar på en SJ-buss med grön snibb.

HJP

groenis

Åkte aldrig med den busstypen,
det blev mest med CF från Jordbro-Skanstull.

/Lennart