Från min skokartong del 250: Kraftbuss i Västervik

Startat av Staffan Sävenfjord, 13 september 2007, 17:58:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Kraftbuss i Västervik såldes sedan till Swebus. Men här är det fortfarande ägt av kommunen och ingår i samma "koncern" som energibolaget.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Vidar

Dew 648 er bygget i Norge, på Horten karosseri byggenummer 25 (Säffle byggnummer 5387) Volvo B10 M 65, chassinummer 7562.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Vidar skrivet 13 september 2007, 18:37:11 PM
Dew 648 er bygget i Norge, på Horten karosseri byggenummer 25 (Säffle byggnummer 5387) Volvo B10 M 65, chassinummer 7562.

Horten Karosseri byggde en del bussar för svensk marknad, men de såldes och märktes upp med Säffle Karosseri. På motsvarande sätt skulle bussar för norsk marknad märkas med Horten Karosseri även om de var byggda i Säffle. Om det verkligen byggdes några sådana vet jag inte.
Säffle Karosseri var ägare till Horten Karosseri, som höll till i den gamla VBK-fabriken. Bussarna byggdes efter samma ritningar och det var för köparen tämligen egalt var bussen byggdes. Dock informerades naturligtvis köparen i förväg om bussen beställdes av Säffle men byggdes i Horten.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Pickos

Trevligt med bussar som nästan är hemifrån. Jag minns Kraftbuss sen jag var en något mindre pojk än vad jag är nu.
När tog Swebus över?
1:a Korinthierbrevet 10:15

eomer

Försäljningen skedde i samband med att Kraftbuss förlorade sitt kontrakt vid upphandlingen 1993, för trafikstart i augusti 1994. Själva övertagandet var i mars 1994, alltså innan det gamla kontraktet gick ut.

//Eomer

Rickardo