Linje 36 i Stockholm

Startat av LYR, 26 september 2010, 01:27:06 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

LYR



Jag bodde här på Högbergsgatan under åren 1942-1958 och tyckte det var extra spännande när det monterades luftledning för trådbuss.
Tidigare fanns bara 55:ans dieselbussar - gengasens busstrafik var jag aldrig riktigt medveten om, men minns den driften,
särskilt på lastbilarna, som efter kriget fick nytt trävirke i en ruta i flakens främre del strax bakom hytten då gengasaggregaten demonterades.

Men åter till trådbussen; tyvärr fotograferade jag den aldrig, det blev senare då jag återkom för att dokumentera mina barndomsmiljöer,
nostalgin hade väckts inom mig.
Som syns så hängde luftledningen kvar. Bildens kvalité är inte den bästa - men ändå en äkta dokumentation från tiden.
/ LYR

Gunnar D

#1
Tack för en av de mest genuina Stockholmsbilder som jag sett här på forumet! En bild av ett Söder fritt från dagens lattementalitet. Jag minns själv trådbussledningarna i Timmermansgatan (och i Gröndal också). Men jag undrar om inte Capitolen ändå går på linje 55, svängande upp från Södra stn.

Mvh Gunnar

Drängen

 "Astrids Kaffebar"... Lite annat än Waynes och Starbucks. Kul bild.

Mr H

Åh vilket fantastiskt fotodokument av gamla söder!!! Inte långt från min hemtrakt Krukmakargatan. Men jag vill också ha det till att det är en 55:a som svänger upp från Södra station. 36:an borde väl ha kommit från höger i bild och svängt in på Högbergsgatan eller är
jag vilsen nu?

Hoppas du har mer sådana här fina bilder! Tack!

Mr H

LYR

Tack för uppskattningen av bilden! 
Jag förstod att frågan skulle komma upp om linjenumret verkligen var 36 eller 55 - har studerat bild och neg med lupp, men inte kunnat fastställa med säkerhet, eftersom potatishandlarnas lastbil skymmer tvärt av (potatishandeln var en trappa ner till vänster i fastigheten 81).
En rundad överdel på en 3:a kan ändå skönjas och minnet säger ändå att det var 36:an - jag vill minnas att jag kände sorg över att jag var på plats efter trådbuss-epoken. Att bakvagnen svänger ut så pass mycket beror på att bussen skulle in till hållplatsen utanför kemtvätten efter vänstersvängen från Timmermansgatan - det var ju inte heller några parkerade bilar vid trottoaren  Troligen var den manövern att komma in till hållplatsen enklare för 55:an som kom in i en vidare högersväng. Nåväl kanske inte spelar så stor roll nu i efterhand.
Vad gäller fler bilder på bussar och trafikmiljöer, så var jag inte så målinriktad på bussar just då, det kom senare. De få bussbilder jag ändå fångat under 50-60-talet har redan lagts in på här på forumet.

I detta sammanhang vill jag också berätta att det hände vid flera tillfällen att förare som körde trådbuss i andra riktningen uppifrån övre delen av Högbergsgatan, inte riktigt var koncentrerade på vilket linjenummer som gällde, särskilt om det nyligen kört 55:an i samma riktning.
Då de närmade sig Swedenborgsgatan förbereddes en högersväng innan rast hägrade vid ändstationen på Timmermansgatan. Den rasten skulle bli  betydligt avkortad och dessutom på ett helt annat ställe i närheten av Hornstull av skäl som ni förhoppningsvis förstår....

För yngre generationer vill jag ändå tillägga att Swedenborgsgatan saknade luftledning och det skulle då bli en extra arbetsinsats för både förare och konduktör, hoppa av och fånga och dra in de pendlande, svajande spröten från grenverken i kastanjeträden, passa in dem i busstakets två "hakar" backa ut igen på Högbergsgatan med batteridriften  och återpassa dem i de två strömförande trådarna, först därefter kunde resan fortsätta med att försöka köra in förlorad tid.....

Spännande upplevelser på hemväg från plugget.
 
/ LYR