ASJ "Condor" hos GDG

Startat av Ulf Fernestad, 25 september 2010, 21:15:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Fernestad

1961 så köpte GDG in en volvo B617, W 177 en Condor från 1953, är det nån som vet historien om den tiden före GDG.
mvh U Fernestad

Sven W

Hej

Bussen kom från omnibusägaren H Smås i Hedemora som haft den i sin beställningstrafik. Fick GDG nr 39. Enligt en anteckning jag har kom den till GDG 23/9 -61.

Jag har också en anteckning om att den gick vidare till Gunnar Emanuelsson, Geijersfors 27/9 -65 och blev S387.

Hälsningar
Sven

Ulf Fernestad

#2
Citat från: Sven W skrivet 25 september 2010, 22:02:07 PM
Hej

Bussen kom från omnibusägaren H Smås i Hedemora som haft den i sin beställningstrafik. Fick GDG nr 39. Enligt en anteckning jag har kom den till GDG 23/9 -61.

Jag har också en anteckning om att den gick vidare till Gunnar Emanuelsson, Geijersfors 27/9 -65 och blev S387.

Hälsningar
Sven
Tack Sven.
Jag tolkar detta som att det var bara ett bussköp eftersom jag inte hittar nåt om övertag av linjetrafik.
När jag ändå är i farten, GDG 83/S 295, Vo B617, 1954, en godsbuss 13+2+2680kg, är även denna en condor?
ps du har möjligtvis inte chassinr. på 83:an

mvh U Fernestad


Sven W

Hej igen

Smås hade endast beställningstrafik.

Vagn 83 var en av de fyra kondorskvadrarna som fanns:
83
307
317
482

307 försvann tidigt. Fanns ej kvar 1959.

Jag har inte ch-nr på någon av dem.

hälsar Sven

bilomnibussen

Aha nu fick firmanamnet sin förklaring. Tidigare har jag sett en bild av en Thorkarosserad buss med texten Små´s Sightseeing. Det där Små´s förstod jag aldrig då men vi är ju i Dalarna. Det tog också tid att begripa att innehavaren av Lennes Buss hette Lenne i efternamn liksom att ägaren till Sydnes buss inte var norrman utan hette Sydne.
Mvh Jan G

Sven W

Det var inte så att det stod Smås' Sightseeing då? Så borde det ju vara eftersom Smås var namnet. Jag minns också hans Thorbuss men har inga uppgifter om den. Någonstans i bakhuvudet gnager något  som säger W665 men det kan ju vara fel.

God natt önskar
Sven

Sven W

God morgon

Jag ska rätta mig själv lite idag. Jag hittade uppgifter om W665 som jag for efter. Den tillhörde inte Smås utan omnibusägaren H E Hedvall i Ornäs och var en Ford med Thorkaross. Så var det med det.

Hälsningar
Sven

bilomnibussen

Hej! Jag ska titta efter accentens placering. Bilden finns i ett nummer av Bussnytt som skall framletas senare i dag om möjligt.
Mvh Jan G

Ola Almquist

Citat från: bilomnibussen skrivet 26 september 2010, 12:50:46 PM
Hej! Jag ska titta efter accentens placering. Bilden finns i ett nummer av Bussnytt som skall framletas senare i dag om möjligt.
Mvh Jan G

Jag hittade bilden när jag letade efter något helt annat! Det är en teckning som finns i Bussnytt 3/95, sidan 10. Det är enligt bildtexten en Ford 694T med Skeninge-kaross från 1946 (måste kolla med Anders M om det verkligen är en Skeninge). Reg.nr W380. W665 var enligt listan på sidan 9 en Ford 794T med okänd kaross. Rättelser kan dock finnas i ett senare nummer. Hur som helst står det SMÅS' SIGHTSEEING, HEDEMORA på bussen på teckningen. Detta är korrekt svenska, vilket inte "Små´s" som det står i listan är.

För övrigt avslutar jag med att hänvisa till http://www.sprakradet.se/2113#item100000 innan jag får på skallen för att vara för mycket språkpolis...  ;)

M.v.h.
Ola

Sven W

Hej

Jag vill med bestämdhet påstå att båda dessa bussar har Thor-kaross. Dels har jag sett båda själv medan jag bodde i Dalarna under den tid som de fanns där och dels har jag sett leveransbilder av båda från Åby-fabriken. Jag sätter 50 öre på det vilket är tämligen riskfritt nu för tiden..

Hälsningar
Sven

bilomnibussen

Hej! Jag kom ihåg fel ang accenten vilket torde bero på att man inte kunde föreställa sig att någon hette Smås. Bussen har mycket riktigt en Thorkaross av typ 1 (typindelning enligt Willy Forsströms skrift).
Mvh Jan G

Ola Almquist

Rättelse angående karossen fanns i Bussnytt 1/96. Jag har inte sett så många bilder på gamla Thorkarosser så det var svårt för mig att avgöra, men någon Skeninge liknade det inte.

M.v.h.
Ola