SJ-bussläp 8711 räddad till eftervärlden

Startat av Ersa, 25 september 2010, 17:16:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Jag tog mig idag ut till en gård intill Ålands kyrka, närmare bestämt mellan Vänge och Järlåsa, för att titta vem som skulle köpa SJ-släp 8711 på en gårdsauktion. Ett bud på 4000 kr kom sedermera från Veteranjärnvägsföreningen på Gotland. Släpvagnen 8711 lär tydligen vara den specifika vagnindivid som dragits efter den SJ-buss som redan finns bevarad på Gotland. Det ska finnas en svartvit bild på just den bussen med släpet 8711 tagen i Visby hamn 1967. Kanske får man tillfälle att knäppa en jämförelsebild på samma ekipage tagen på samma plats i framtiden? :)

Vagnen är byggd 1967 av Hägglund och söner i Örnsköldsvik med tillverkningsnummer 8381.
I arkivpapperen står följande datum:
2/3 1967: Godkänd av besiktningsman Åke Engdahl i Örnsköldsvik
14/4 1967: Togs i trafik för första gången av SJ Visby med regnr I 598
5/7 1967: Registrerades i Västmanland med regnr U 4078

På ägarens skylt inne i skåpet är "Visby" överkryssat och ersatt med "Västerås"
Idag har den fallit ur registret helt, men ska återregistreras i framtiden.

Nu när ni läst er trötta på information går vi över till bilderna!


















Björn Forslund

Hej
Trevligt att släpet får leva vidare som veteransläp. Men 4000:-.....

Ersa

#2
Citat från: Ersa skrivet 25 september 2010, 17:16:07 PM
Släpvagnen 8711 lär tydligen vara den specifika vagnindivid som dragits efter den SJ-buss som redan finns bevarad på Gotland. Det ska finnas en svartvit bild på just den bussen med släpet 8711 tagen i Visby hamn 1967. Kanske får man tillfälle att knäppa en jämförelsebild på samma ekipage tagen på samma plats i framtiden? :)

Efter lite letande återfanns bilderna från föreningens gamla hemsida, och läggs nu åter upp på nätet med tillstånd:


Bussen är SJ 0253, och släpet sägs som sagt vara 8711.
Fotodatum mellan den 14/4 och 5/7 1967? Men bilden är märkt "70-tal". Flyttades 8711 hem igen till Visby efter vistelsen i Västerås?

Hagglunds

Finns även ett släp i Övik som ägs av Primus Motor och används som förvaring,
säkert inga större problem att lagligt få "ta ut" den på vägen igen.

Dessa syns även på Blocket lite nu och då, skulle gärna haft ett själv..... :)

Hagglunds


Hagglunds

Ja kan det vara så att Hägglunds gjorde ett antal men det finns även andra tillverkare som gjorde dom?
Nån som har några siffror?

Ola Almquist

Hägglundssläpen 8654 (I580/CRL540), 8655 (I579/BSX269) och 8661 (I626/CXK316) har funnits på Gotland. Dessutom bl.a. sex SKV-släp tillverkade 1962 - 1964. Källa Gotländska Järnvägsbussar 1926 - 1990 av Martin Ragnar.

M.v.h.
Ola

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 september 2010, 20:02:46 PM
En s.k blåsning skulle jag säga.
Bilden kan av ett visst skäl inte vara tagen förrän på våren 1973, bussen kom till Gotland 6 november 1972 nämligen  ;)
Släpvagnen är sannolikt 8655, en av de två sista som fanns kvar i trafik på ön, den fanns f.ö kvar i orginalskick förutom färgen stående i Sproge efter lv 140 till för ett år sedan då fastigheten försåldes.

Bra, då faller bitarna på plats. :) Vagn 8711 (här kan vi verkligen kalla den vagn 8711) var således bara på Gotland mellan den 14/4 och 5/7 1967. Frågan är hur länge den tjänstgjorde hos SJ i Västmanland, och var den senare hamnade. Kanske Länsstyrelsen i Västmanland har mer fakta på regnumret U 4078?

Danne B.

Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 september 2010, 20:02:46 PM
En s.k blåsning skulle jag säga.
Bilden kan av ett visst skäl inte vara tagen förrän på våren 1973, bussen kom till Gotland 6 november 1972 nämligen  ;)
Släpvagnen är sannolikt 8655, en av de två sista som fanns kvar i trafik på ön, den fanns f.ö kvar i orginalskick förutom färgen stående i Sproge efter lv 140 till för ett år sedan då fastigheten försåldes.

Dessutom ser bussen ut att ha dom nya regskyltarna, så innan 1973 (minns jag rätt?) är väl då sannolikt inte bilden tagen... :)

//Danne

Christian Ljunggren

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 september 2010, 07:34:31 AM
Eftersom den inte verkar har sålts till VL och införlivats i dess färger så kan man nog anta att den slopades sommaren 1979, många distrikt upphörde med sin släpvagnskörning då varför ett stort antal kärror slopades 1979-1981.

Vad gäller 8711 så är det osannolikt att den efter att ha blivit övertalig i Västmanland skulle ha återförts till Gotland på -80 talet där man redan 1981 p.ga minskad körning började slopa sina kärror, 8654 blev sedan den sista kärran i trafik och den slopades först i början på -90 talet tillsammans med sin dragare 1403.

Ska man vara riktigt misstänksam mot 8711 så skulle man kunna påstå att den aldrig varit på Gotland annat än rent adminstrativt...
Bilden på 0253 med en av 86** kärrorna är f.ö inte tagen i hamnen utan på dåvarande Miloverkstan


Har kollat i papperen och funnit att 8711, BYT428, U4078 slopades mellan
1975 o 1980, så då är det rimligt att den slopades 1979, då SJ förlorade i Västmanland. Omplac gjordes sannolikt inte.

/Christian

HJP

Citat från: Ersa skrivet 25 september 2010, 17:16:07 PM



****
Mycket fina bilder!
De svarta gummiskydden(?) som ses vid sidan av dragstången, har de varit från leverans, eller tillkommit senare?
Är det möjligen skydd mot bussens bakre hörn, om vagnen svänger för snävt, vid t.ex. backnig?

HJP

Drängen

Spontant skulle jag tro att det är skydd mot stensprutet från bussen HJP.

Björn Forslund

Ja, givetvis är det ett skydd mot sprut. Lyckas man vinkla det hela så illa att busskarossen kommer i kontakt med släpet hjälper den tunna gummimattan inte mycket.

SvOf:s släp 8683 har samma typ av skydd, men det går över hela kärrans bredd. Vet inte om det är original eller tillkommet efteråt, har sett andra varianter på skydd också.

Erik Tannerbring

Var troligen problem med att trät ruttnar i hörnorna som bagage golven i bussarna gör. Kanske var för det dom fick gummi hela vägen..

HJP

Citat från: Drängen skrivet 31 juli 2011, 13:06:32 PM
Spontant skulle jag tro att det är skydd mot stensprutet från bussen HJP.

Citat från: Björn Forslund skrivet 31 juli 2011, 14:15:22 PM
Ja, givetvis är det ett skydd mot sprut. Lyckas man vinkla det hela så illa att busskarossen kommer i kontakt med släpet hjälper den tunna gummimattan inte mycket.

SvOf:s släp 8683 har samma typ av skydd, men det går över hela kärrans bredd. Vet inte om det är original eller tillkommet efteråt, har sett andra varianter på skydd också.

Citat från: Erik Tannerbring skrivet 31 juli 2011, 14:57:40 PM
Var troligen problem med att trät ruttnar i hörnorna som bagage golven i bussarna gör. Kanske var för det dom fick gummi hela vägen..
****
Tack för svaren.
Borde ha fattat att det inte var skydd för snäva backsvängar, men det är lätt att vara efterklok.
En egen gissning är att skydden tillkommit efter leverans, sedan man upptäckt problemen, vare sig det är stensprut, murket trä, eller båda.

HJP