Var i Sverige finns Solaris Urbino 12 CNG egentligen?

Startat av buskörare, 24 september 2010, 10:04:05 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Förutom våra 28 på ön, var finns det just samma modell i Sverige?

Ersa

Skelleftebuss 63-72, dvs 10 st i Skellefteå.
De är dock lågentré till skillnad mot de på Lidingö som är låggolvare.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 24 september 2010, 11:49:55 AM
Skelleftebuss 63-72, dvs 10 st i Skellefteå.
De är dock lågentré till skillnad mot de på Lidingö som är låggolvare.

Undrar hur det kommer sig att deras kåpa över gastankarna är så himla mycket mindre än våran.

Följdfråga: Finns det några av dessa andra förutom våra som är 09:or?

Tonniiie

Johan B

Citat från: buskörare skrivet 24 september 2010, 12:19:53 PM
Undrar hur det kommer sig att deras kåpa över gastankarna är så himla mycket mindre än våran.

Följdfråga: Finns det några av dessa andra förutom våra som är 09:or?

Nu gissar jag lite men i Göteborgsbussarna (som är lågentré allihopa) bygger gastankarna nedåt in i bussen. Innertaket är alltså lägre just under gastankarna. Eftersom ni har låggolvvarianten som är lägre i själva karossen misstänker jag att det blir för lågt i tak om tankarna får inkräkta på innerutrymmet varpå allt hamnat på utsidan med högre kåpa som följd.

Cyklisten

Två har vi i Eslöv, även dessa i lågentreutförande. Fast de ska vidare till Växjö om jag minns rätt.

bysenbus

Citat från: buskörare skrivet 24 september 2010, 10:04:05 AM
Förutom våra 28 på ön, var finns det just samma modell i Sverige?

Hejsan!

Enligt förekommen anledning har Solaris utsätt Lidingö till pilotstudie ang. drift och fusktions tillförliglighet.Tre specialbussar kommer att levereras innom ramen av studien samt alla hittilsvarande exemplaren kommer att undersökas.

Tja ba!

virtual1

Funderade just - finns det några relativt nyleverade Solaris till Sverige som _inte_ är CNG???? - om så, hur kommer det sig om man spekulerar? =)

buskörare

Citat från: bysenbus skrivet 24 september 2010, 22:47:10 PM
Hejsan!

Enligt förekommen anledning har Solaris utsätt Lidingö till pilotstudie ang. drift och fusktions tillförliglighet.Tre specialbussar kommer att levereras innom ramen av studien samt alla hittilsvarande exemplaren kommer att undersökas.

Tja ba!

Okej. Inte hört nått om.

Ersa

Citat från: virtual1 skrivet 24 september 2010, 23:11:57 PM
Funderade just - finns det några relativt nyleverade Solaris till Sverige som _inte_ är CNG???? - om så, hur kommer det sig om man spekulerar? =)

Solaris verkar tydligen vara att föredra vid beställningar där gasdrift är ett krav. Undantaget är GUB i Uppsala som köper nya MAN-gasbussar istället för Urbino 12 och 18.

virtual1

Citat från: Ersa skrivet 25 september 2010, 00:58:13 AM
Solaris verkar tydligen vara att föredra vid beställningar där gasdrift är ett krav. Undantaget är GUB i Uppsala som köper nya MAN-gasbussar istället för Urbino 12 och 18.

Ja, uppenbarligen, men att ingen även vågar satsa på Solaris vid de upphandlingar där det _inte_ ska vara gasbussar förvånar mig lite dock...