Saxat från SL störningsinformation

Startat av Camilla, 22 september 2010, 18:33:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Camilla

Linje 439 inställd på grund av urspårning.
Jag viste inte att en buss kan spåraur.
http://storningsinformation.sl.se/Avvikelser.aspx

Andreas

En buss som spårar ur... Då ser jag framför mig en buss som helt håller på att lägga av: dörrar som öppnas och stängs okontrollerat, lampor som håller på o blinkar hit o dit, tutan som helt plötsligt börja gå igång utan att man vet varför, lampor och felsignaler som poppar upp på och från instrumentpanelen, tills bussen helt och hållet lägger av... När jag läser igenom mitt inlägg, så låter det som att bussen skulle ha drabbats av en kortslutning av något slag och min familjs bil drabbades av något liknande för inte så länge sedan, vilket inte blev en hit... Undantaget var dock att dörrarna inte flög upp hela tiden!  ;D

Camilla

Citat från: Andy91 skrivet 22 september 2010, 18:47:21 PM
En buss som spårar ur... Då ser jag framför mig en buss som helt håller på att lägga av: dörrar som öppnas och stängs okontrollerat, lampor som håller på o blinkar hit o dit, tutan som helt plötsligt börja gå igång utan att man vet varför, lampor och felsignaler som poppar upp på och från instrumentpanelen, tills bussen helt och hållet lägger av... När jag läser igenom mitt inlägg, så låter det som att bussen skulle ha drabbats av en kortslutning av något slag och min familjs bil drabbades av något liknande för inte så länge sedan, vilket inte blev en hit... Undantaget var dock att dörrarna inte flög upp hela tiden!  ;D
Nu var det ju inte riktigt så att det var nått av felen som du beskrev på bussen för bussen stog rätt över vägen vi helekopterplattan vid Myttinge på Värmdö

1896

Camilla

Citat från: 1896 skrivet 23 september 2010, 09:32:07 AM
Vart det halt åt bussen ?  ;)
Han/hon har försökt att vända med bussen vid helekopterplattan men missade infarten till helekopterplattan och då blev bussen hängande med bakhjulen över diket

Fredde

Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 september 2010, 18:12:30 PM
Myttinge?
Har man kommit så långt kan man ju lika gärna åka fram till Färjan o vända ;)

Detta var på väg mot Slussen.

Camilla

Leif D

Citat från: Camilla skrivet 23 september 2010, 19:42:21 PM
Hade han/hon missat att åka till vreta gård?

Jojo...
Man kan ju undra hur mycket skador och störningar, som egentligen kan relateras till klanteri alternativt dålig utbildning ??
;-)

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 september 2010, 16:30:31 PM
Vänt på ställen där man inte brukar vända har nog alla gjort, många blir väldigt stressade och oroliga när trafikledaren hör av sig och beordrar "vänd så fort som möjligt" då kan allt möjligt hända.
Kollegor som vänt på golfbana, försökt vända på en normalbred landsväg, backvända med ledbuss i villaområde etc
I slutänden har det gått fortare att köra till närmsta större korsning och vänt, men så tänker inte alla när kanske trafikledare och passagerare ryar...

När vana lugna passagerare med egen erfarenhet av att vända långa fordon med släp kommer fram och visar bra vändställen går det väldigt fort att ordna till en felkörning. Som damen i Umeå som kom fram pekade och sa lugnt: "De brukar vända där inne när de kör fel, för där inne finns det en rondell". Här var det inga om, utan när förarna körde fel. ;D

Leif D

Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 september 2010, 16:30:31 PM
Vänt på ställen där man inte brukar vända har nog alla gjort, många blir väldigt stressade och oroliga när trafikledaren hör av sig och beordrar "vänd så fort som möjligt" då kan allt möjligt hända.
Kollegor som vänt på golfbana, försökt vända på en normalbred landsväg, backvända med ledbuss i villaområde etc
I slutänden har det gått fortare att köra till närmsta större korsning och vänt, men så tänker inte alla när kanske trafikledare och passagerare ryar...

Kan inta annat än hålla med...    Och dessutom får jag nog för mej , att de nog finns en hel del att önska vad gäller utbildning för både trafikledare och driftledare, vid de flesta företag i branschen. Då tänker jag ju inte bara på rena tekniska och trafiktekniska utbildningar, utan även personalrelaterade och psykologiska utbildningar (bör väl även tillägga då, för att inte trampa känsliga på foten, att de faktiskt finns en och annan bra också, liksom de finns bra företag).
;-)

Danne B.

Citat från: Andy91 skrivet 22 september 2010, 18:47:21 PM

Det låter som en helt normal beskrivning av en 15 år gammal Säffle... Tro mig jag vet! En säkring som går är allt som krävs för att exakt detta, plus att vindrutetorkarna går igång, ska ske!

//Danne

Magnus_J

för att återgå till ursprunget så ligger väl urspårning och vagnfel ganska nära varandra i listan på daaprogrammet. mao lätt att knappa in fel.. har gjort det själv.

Fredde

Citat från: Magnus_J skrivet 26 september 2010, 15:29:30 PM
för att återgå till ursprunget så ligger väl urspårning och vagnfel ganska nära varandra i listan på daaprogrammet. mao lätt att knappa in fel.. har gjort det själv.

Ja det är bara några steg mellan dessa.

Jan

Citat från: Camilla skrivet 22 september 2010, 18:33:15 PM
Linje 439 inställd på grund av urspårning.
Jag viste inte att en buss kan spåraur.
http://storningsinformation.sl.se/Avvikelser.aspx

I Landskrona när trolleystängerna släpper kontakten med linan, så kallas det urspårning. (Trådbussarna)
I branschen i 40 år