Flyttade Volvoledbussar från Handen till Täby

Startat av Mikael T Nilsson, 22 september 2010, 17:38:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Nu har Täby börjat tursätta 8500-vagnarna som nyligen flyttats från Handen. I eftermiddagsrusningen trafikerade bl a 5688 linje 609 mellan Danderyd och Gribbylund...

... och 5689 en korttur på linje 607 mellan Danderyd och Edsberg.

Även den äldre vagnen 5631 har flyttats från Handen till Täby, men jag tror det skedde redan under sommaren 2010.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Buss_Fredde

Vilka fina bilder du har tagit...

---

EDIT: Citat av alla bilder har tagits bort. //Ersa

Leo

Bläk de ska ju rulla på södra sidan av stan så att jag får åka dem på 865.  8)

Nåväl man får väl glädjas åt att de finns kvar i SL-land. Trevliga bilder btw.

Andreas

5 stjärnor för dessa bilder!  :D  Jag hann också få en snabbtitt på 5689 idag, efter att den rullat på ett Täbypass, på Kyrkbylinjen dvs. 611:an. Den gjorde i och med detta sällskap med sin äldsta storasyster hos Täby/Norrort, 5682, som av en händelse också for iväg mot Täby, fast Skarpäng i detta fall.   :) Jag lämnade därefter DS med 5626 på 607:an och reste med denna till Sollentuna stn, där min resa sedan fortsatte västerut. Ett motorstopp vid Sätra bara, annars flöt bussen fram på vägen!  ;)

Här kommer lite bilder:

5689 har avslutat 611-passet.

5682 och 5689 sida vid sida (nästan iaf). 5682 är den som står närmast på bilden.

Bild bland buskagen på 5689. 

Möllers

Ett tips fota inte i mot sol det blir inte bra.
Du måste lära dig.

Andreas

Citat från: Mattias Möller. skrivet 22 september 2010, 18:52:04 PM
Du måste lära dig.

Hej!

Tack för tipset, det kommer bli ljusare bilder allt eftersom. :P

Här är en variant när jag har använt datortekniken för att göra den lite ljusare :

Möllers

Snyggt du fick till lite färg i himlen nu ochså  :)

Bussmicke

Man kanske skulle göra en Danderydsresa innan Västerås..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Robban

Fina bilder, måste säga att jag saknar dessa vagnar speciellt 5688 som jag tyckte gick allra bäst.

/Robban
Trafikledare/Trafikledarutbildare/Examinator på MTR Tunnelbanan samt bussförare på Keolis.

Jonas Strömblad

Citat från: Robban skrivet 22 september 2010, 22:27:08 PM
måste säga att jag saknar dessa vagnar speciellt 5688 som jag tyckte gick allra bäst.

Tack för tipset!  :)
/J

BadTab

Fina bilder, måste säga att jag saknar dessa vagnar speciellt 5688 som jag tyckte gick allra bäst.

/Robban

Den gick riktigt bra, och har även fått vara med om en del sen den byggdes... Den gick ju av vägen vid hellasgården och blev rätt trött i främre dörrbrunnen..

5689 var förövrigt den första bussen jag körde i linjetrafik!

Mikael T Nilsson

Citat från: Buss_Fredde skrivet 22 september 2010, 17:53:26 PM
Vilka fina bilder du har tagit...
EDIT: Citat av alla bilder har tagits bort. //Ersa

Tack!
Citat från: Leo skrivet 22 september 2010, 18:28:00 PM
Bläk de ska ju rulla på södra sidan av stan så att jag får åka dem på 865.  8)
Nåväl man får väl glädjas åt att de finns kvar i SL-land. Trevliga bilder btw.

Tack så mycket! Snart finns bara 8500-ledvagnarna i 12xx-serien kvar i Handen.

Citat från: Andy91 skrivet 22 september 2010, 18:36:22 PM
5 stjärnor för dessa bilder!  :D  Jag hann också få en snabbtitt på 5689 idag, efter att den rullat på ett Täbypass, på Kyrkbylinjen dvs. 611:an. Den gjorde i och med detta sällskap med sin äldsta storasyster hos Täby/Norrort, 5682, som av en händelse också for iväg mot Täby, fast Skarpäng i detta fall.   :) Jag lämnade därefter DS med 5626 på 607:an och reste med denna till Sollentuna stn, där min resa sedan fortsatte västerut. Ett motorstopp vid Sätra bara, annars flöt bussen fram på vägen!  ;)

Tack! Kul att även du fick tag in den nyflyttade vagnen 5689 och tack för dina bilder. Solen kan ställa till det för oss fotografer och jag fick själv jobba för att få till hyfsade bilder.

Citat från: Bussmiicke skrivet 22 september 2010, 20:54:29 PM
Man kanske skulle göra en Danderydsresa innan Västerås..

Ja, Danderyds sjukhus mellan ca kl 15 och 18 är ett hett tips. Om du förstås inte har möjlighet att vara där i morgonrusningen.

/Robban

Roligt att du uppskattade bilderna. Hoppas att era 8500-ledvagnar från Sörmland kan kompensera dessa vagnar.

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

AndersP

Citat från: Mattias Möller. skrivet 22 september 2010, 18:52:04 PM
Du måste lära dig.
Bilder i motljus skapar vackra effekter som man sällan får se här. Fotografier har ofta flera syften än att dokumentera förgrunden. Fast jag håller med om att vill man framhäva bussindividen gör man klokast i att låta ljuset lysa på bussen först och inte direkt in i kameran. "Trafikvardagsbilder" kan ofta med fördel fotograferas i motljus då förgrunden reduceras till silhuetter.

Frippe Fribas

För den som är intresserad kan jag meddela att även 6304 och 6310 nu har hittat till Täby.
//Fredrik

Mikael T Nilsson

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 25 september 2010, 12:29:58 PM
För den som är intresserad kan jag meddela att även 6304 och 6310 nu har hittat till Täby.
//Fredrik

Tack för uppgifterna. 6304 trafkerade linje 607 idag.
Vänliga hälsningar,

Mikael