Huvudmeny

kielstolarna

Startat av Buss_Fredde, 22 september 2010, 12:21:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buss_Fredde

Är det nån som har hört på nyheterna att förstörelseberonde ungdomar har bränt sönder tyget på kielstolarna på skolturerna i gävlekommun mellan solängsskolan till hedesunda.. dom som kör denna skoltur är perssons busstrafik..   Det är omöljligt att byta dessa stolstyg.. nån som har en kommentar?

Fredde//...

Marcus Li

Varför skulle det vara omöjligt?

Buss_Fredde

Citat från: Marcus Li skrivet 22 september 2010, 14:42:01 PM
Varför skulle det vara omöjligt

baksida är akilleshäl på kiel.. nocoflex/inter löstag bara baksidor som göra att det går lätt att byta dom.. men kiel stolar är integreade med ryggen finns ej några skuvar att byta...  dom som beställer kiel stolar vet ej att det finns förstörelsesjuka personer som åker buss...

Moderators edit: Inlägget redigerat så att svaret skall framgå tydligare. En förolämpning mot föregående skribent har tagits bort. Sådant är inte tillåtet i Bussnack.

hisen12

jag blir så irriterad på dagens ungdomar! häromveckan satt de några och röck ner gardiner i en av KR,s 8500:or.. Jag gick omedelbart fram och sa till chauffören, vilket han tackade för.. Han stannade bussen, gick bak å sa åt dom att kliva av elr att de skulle "Ge faan" i att förstöra bussen, och vad såntdär kosta att laga och att han kan ge dom de bötrerna..

Man blir så förbannad på sådant! :@

Buss_Fredde

Citat från: Buslovers92 skrivet 22 september 2010, 17:19:25 PM
jag blir så irriterad på dagens ungdomar! häromveckan satt de några och röck ner gardiner i en av KR,s 8500:or.. Jag gick omedelbart fram och sa till chauffören, vilket han tackade för.. Han stannade bussen, gick bak å sa åt dom att kliva av elr att de skulle "Ge faan" i att förstöra bussen, och vad såntdär kosta att laga och att han kan ge dom de bötrerna..

Man blir så förbannad på sådant! :@

Hej buslovers: vilken linje åkte du med som du gjorde ett mycket bra jobb i?

Mycket stor eloge...

Möllers

Ja dagens ungdomar dom ska förstöra allt ju om jag hade varit bussförare så hade jag inte släppt in dom i bussen alls inte om dom ska förstöra tyget händer ochså dom målar i dom med  :(

hisen12

Citat från: Buss_Fredde skrivet 22 september 2010, 17:59:22 PM
Hej buslovers: vilken linje åkte du med som du gjorde ett mycket bra jobb i?

Mycket stor eloge...

Då va de Linje 64, på den tiden som Veolias Vest:ar gick här.. va någongång under hösten 2008..

the0fiskis

hörde på raport att dom sätter in väktare i bussen för hålla ordning  :-\

hisen12

Citat från: the0fiskis skrivet 22 september 2010, 20:10:02 PM
hörde på raport att dom sätter in väktare i bussen för hålla ordning  :-\

De ska ju inte behövas på nästan vuxna människor, förjävligt att de aldrig kan lära sig att låta bli saker! :/

hisen12

Citat från: Mattias Möller. skrivet 22 september 2010, 18:05:51 PM
Ja dagens ungdomar dom ska förstöra allt ju om jag hade varit bussförare så hade jag inte släppt in dom i bussen alls inte om dom ska förstöra tyget händer ochså dom målar i dom med  :(

Samma tanke som jag har haft med ungdomar, om jag vore chaffis så skulle jag ej heller villja släppa in dom.. Men de tråkiga är ju då att vi "Skötsamma" ungdomar kanske också blir nekade.. Då är de väl bättre att de kör med gamla sunkbussar de tider som ungdommar åker buss mest på..

KG

Kameraövervakning, speciellt längst bak!

Andreas

Jag instämmer i att det är oerhört tråkigt med vandalism och att man blir tvungen att sätta upp övervakningssystem i bussarna för att hålla vandalismen nere, m.a.o. det är bra att man har kamerasystem i bussarna, för säkerheten osv., men samtidigt känns det tråkigt att det överhuvudtaget skall behöva finnas.   :-\

Jag funderar ibland på hur det exempelvis ser ut i SL-förarens vardag, om man får en eller flera passagerare som... ja, hur skall man kalla det, skapar problem i bussen. Många bussar i SL-trafiken, eller kanske rent av alla, har numera ett flertal kameror uppsatta i olika vinklar och platser i bussarna. De gånger som jag personligen har åkt, så har jag inte märkt av så mycket vandalism medan jag har rest med bussarna, men låta högt, det kan de banne mig göra, ungdomarna alltså. Sist var på en buss i Täby, när ett gäng ungdomar längst bak i en B9S slog kraftigt på fönsterrutan då de såg några av sina kompisar utanför på trottoaren. Flera i bussen, inklusive mig själv, vände sig om för att se vad sjutton de höll på med och flera resenärer i bussen var rädda för att rutan rent av skulle gå sönder av slagen. Sedan lät de något kopiöst i kanske 20 minuter, innan de äntligen klev av. En av ungdomarna sade t.o.m. att vi övriga resenärer nog var rätt glada över att de klev av. Det kan jag lova er, tänkte jag säga tillbaka.

hisen12

Just dehär med livfull ungdomar är nog ett problem över hela landet.. Jag tycker att bussbolagen kan ställa 2 stolar längst bak, altså en per sida och inte 5 som normalt, de borde minska att de samla längst bak å vandaliserar.. Sen andra platser är dedär där 2 stolar är vända baklänges, där samlas de ungdomar, som tyvärr är en trafikfara ibland som de håller på å far, de står altså på låga delen i en "Lågentrébuss"

Sen har jag hört att de smått ryktas om gratis buss för Söderhamns ungdomar. En sån grej är väl bra för oss skötsamma, men även negativt, de som förstör kan ju då åka gratis, vilket antagligen leder till mer skadegörelse!

Nu menar jag ju inte att alla ungdomar är lika, finns ju skötsamma å lugna av dom med..

Smon

Problemet med att sätta färre stolar bak är att det då blir 15-metersbussar där det kanske skulle ha behövts en 13,5-metersbuss.
Det är ett enormt problem över hela sverige och på de flesta linjer skulle jag tro, satt och körde skolungar i en 2 år gammal buss, ungarna var vana att åka en 12 år gammal och naturligtvis var dom tvungna att skära sönder klädseln på 2 säten bara för att det var nytt och rent.