Avställd Volvo vid SJ Huddinge 1963

Startat av Gunnar D, 22 september 2010, 10:18:55 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



SJ/SL Huddinge var under lång tid dominerat av Scania-bussar. För c:a 50 år sedan fanns dock en Volvo placerad där. Här står den, 1570-B (Volvo/Hägglund 1950), avställd vid verkstadsväggen feb-mars 1963 med urtagen motor och berövad sina identitetsmarkeringar.
Mitt minne av 1570 var när den ett år tidigare på linje 15 (Huddinge stn-Källbrink-Stuvsta stn) hade halkat i diket på Källbrinksvägen.

Mvh Gunnar

bilomnibussen

Kan man se skillnader mellan SJ-standardkarosser tillverkade vid Hägglunds resp ASJ?
Mvh Jan G

Gunnar D

En skillnad jag observerat är att ASJ hade sju fönster bakom dörren mot Hägglunds sex. Men det kanske beror på längden.

Mvh Gunnar

BengaB40

Hej! Ännu en härlig bild i kategorin 'Sic Transit Gloria Mundi'! En fråga ställdes om man kan skilja SJ:standardkarosser från den tiden, avseende fabrikat Hägglunds/ASJ. Två detaljer som jag observerade på bussarna från 1946-1949, som normalt skiljdes åt var 'vinkepilarna' på sidorna och blåljuslamporna i fronten. För Hägglunds gällde vinkepilar i skåp, monterade på utsidan, medan ASJ hade pilarna infällda i karossen. För blåljuslamporna gällde samma sak, Hägglunds utsidemonterad lampa ovanför den delade vindrutan, medan ASJ placerade två stycken inmonterade bredvid destinations-skylten. Vad gäller antalet fönster på långsidan var 6 stycken standard för Volvo B513 och SV B21 (axelavstånd 5,2m resp. 5.25m) och 7 för Volvos större modeller samt SV B22 (axelavstånd 6m resp. 5.9m). Rent allmänt är det mycket svårt att avgöra skillnaden exteriört mellan de olika karosstillverkarna. Interiört har jag ett minne av att Hägglundsbussarna hade bänkar medan ASJ hade separata stolar som standard. Den avbildade SJ-bussen 1570 verkar ha fått det lite modernare 50tals-stuket med bl.a infällda vinkepilar. / En liten betraktelse av en flitig SJbuss-resenär på 50-talet!/  Hälsningar BengaB40

Gunnar D

Citat från: BengaB40 skrivet 23 september 2010, 17:33:42 PM
Hej! Ännu en härlig bild i kategorin 'Sic Transit Gloria Mundi'! En fråga ställdes om man kan skilja SJ:standardkarosser från den tiden, avseende fabrikat Hägglunds/ASJ. Två detaljer som jag observerade på bussarna från 1946-1949, som normalt skiljdes åt var 'vinkepilarna' på sidorna och blåljuslamporna i fronten. För Hägglunds gällde vinkepilar i skåp, monterade på utsidan, medan ASJ hade pilarna infällda i karossen. För blåljuslamporna gällde samma sak, Hägglunds utsidemonterad lampa ovanför den delade vindrutan, medan ASJ placerade två stycken inmonterade bredvid destinations-skylten. Vad gäller antalet fönster på långsidan var 6 stycken standard för Volvo B513 och SV B21 (axelavstånd 5,2m resp. 5.25m) och 7 för Volvos större modeller samt SV B22 (axelavstånd 6m resp. 5.9m). Rent allmänt är det mycket svårt att avgöra skillnaden exteriört mellan de olika karosstillverkarna. Interiört har jag ett minne av att Hägglundsbussarna hade bänkar medan ASJ hade separata stolar som standard. Den avbildade SJ-bussen 1570 verkar ha fått det lite modernare 50tals-stuket med bl.a infällda vinkepilar. / En liten betraktelse av en flitig SJbuss-resenär på 50-talet!/  Hälsningar BengaB40

Tack för ditt utförliga svar! Skönt att det finns experter!

1960-61 fanns i Huddinge SJ 700 och 701 (tror jag) som jag vill minnas hade plattform bak. Kan du berätta lite mer om dessa bussar?

Mvh Gunnar

BengaB40

Hej! Är nog inte rätt person att kunna berätta om Huddingebussarna SJ700-701, men enligt en lista över SJ-bussarna från 1947 verkar det ha funnits 7 identiska Scanior av typ B22 numrerade 700-706 med plats för ett stort antal stående passagerare, vilket tyder på att de var plattformsbussar. Såg i forumet Svensk Busshistoria att 700 och 701 var A-registrerade och hade ASJ-karosser. På tal om plattformsbussar kan man uppleva en sådan i den svenska långfilmen 'Hon kom som en vind' från 1952 med Margit Carlqvist och Åke Grönberg i huvudrollerna. I början av filmen får man följa SJ-bussen 953, en Volvo B532 från 1948 med Arne Källerud som chaufför. Den här bussen måste ha varit en av de första B530:orna, karossen är Hägglunds och utrustad med utgångsdörr bortom bakaxeln. Enligt Svensk Busshistoria var regnumret B 951. Förutom den fina sekvensen med bussen är filmen synnerligen sevärd! Hälsningar BengaB40

Gunnar D

Tack, BengaB40, för ditt detaljerade svar!
Det vore intressant att få ta del av en lista över SJ-bussarna från 1950-talet.

Mvh Gunnar

BengaB40

Hej! Själv har jag aldrig träffat på någon lista över SJ-bussar efter den jag refererade till från 1947-48. Kanske någon vet om det till och med finns en lista över alla SJ-bussar med de 'gamla' inv.numren? Hälsn. BengaB40

Gunnar D

Citat från: BengaB40 skrivet 25 september 2010, 13:27:02 PM
Hej! Själv har jag aldrig träffat på någon lista över SJ-bussar efter den jag refererade till från 1947-48. Kanske någon vet om det till och med finns en lista över alla SJ-bussar med de 'gamla' inv.numren? Hälsn. BengaB40

Hej igen!

Om möjligt tar jag gärna del av Din lista från 47-48!

Mvh Gunnar

BengaB40

Hej! Kommer via 'snigelpost'! Hälsn. BengaB40

Gunnar D

Citat från: BengaB40 skrivet 25 september 2010, 13:38:05 PM
Hej! Kommer via 'snigelpost'! Hälsn. BengaB40

Hej!

Tack, mycket vänligt av Dig!
Jag har sänt ett mail till Dig.

Mvh Gunnar