Route 243A

Startat av Hasse L, 21 september 2010, 12:52:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Dags att vila ögonen på en Routemaster kanske?

243A Wood Green - Liverpool Street var söndagsvarianten av 243, vilken måndag-lördag följde trådbussträckningen som den hade ersatt till Holborn Circus.

RML 2555 tillhörde Tottenham Garage, vilket ännu kör 243:an, nu med Arrivas DAF- och Volvodubbeldäckare och nu går alla dagar och har förlängts till Waterloo.

2555 hamnade slutligen vid First Centrewest och gick på linje 7 (till 2004) och 23 (till 2003).

Onödigt vetande? Javisst!

Björn Forslund

Alltid trevligt med Londonbilder från fornstora dagar när Routemastern regerade.
Notera den lilla lyktan under karosskanten fram. Det finns en annan variant där lyktan är integrerad med karossen. 

K R

Citat från: Björn Forslund skrivet 21 september 2010, 13:06:40 PM
Notera den lilla lyktan under karosskanten fram. Det finns en annan variant där lyktan är integrerad med karossen. 

Hej!

Du menar på detta viset?
Länk till bild på RM1:

http://stephen-crowther.fotopic.net/p61529016.html

mvh K R

Mikael T Nilsson

Ett stort tack för denna härliga nostaligbild! Det är alltid roligt att få se Routemasterbilder från London!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Hagglunds

Jag vet att vissa av dessa bussar finns inom Sverige idag, antingen privatägda eller att nån har dom i nån typ av rörelse,
hur många av dessa kan finnas kvar idag? Hur ser vagnparken ut då det gäller bussar i England nu för tiden?

Jag kan tänka mig att det är vanligt med dubbeldäckare, fast av nyare karaktär.

vad kan man tänka sig att förbrukningen ligger på på en sådan buss?

groenis

Enligt säker källa så var förbrukningen 2liter milen
uppgiften kom i från Sjöman buss Örebro.

/Lennart

Hagglunds

Kan tänka mig att dom ligger däromkring.

bilomnibussen

Sjömans buss såg jag ute på staden häromdagen. Roligt att höra motorn och trevligt men miljöovänligt att känna lukten av dess avgaser. Bussen kan ses uppställd invid motorvägsgenomfarten i Örebro i närheten av avfarten mot Garphyttan.
Mvh Jan G

Björn Forslund

Citat från: bilomnibussen skrivet 25 september 2010, 09:28:51 AM
Sjömans buss såg jag ute på staden häromdagen. Roligt att höra motorn och trevligt men miljöovänligt att känna lukten av dess avgaser. Bussen kan ses uppställd invid motorvägsgenomfarten i Örebro i närheten av avfarten mot Garphyttan.
Mvh Jan G

Är det original AEC motor i den? Många Routemaster fick motorena bytta och t ex Scania och Iveco maskiner sattes i.

BengaB40

Hej! Kul att det finns bevarade Routemasters i Sverige! På tal om motorljud och AEC, minns jag att de AEC-bussar jag kom i närheten av på 50/60-talet lät i princip som Volvobussar, alltså mycket angenämt! Synd men oundvikligt att motorerna byttes ut mot andra fabrikat, också Cummins och Gardner förutom de redan nämnda fabrikaten om jag minns rätt. Hur är det med SvOF:s AEC förresten, sitter det en originalmotor i den? Hälsn. BengaB40

Björn Forslund

Citat från: BengaB40 skrivet 25 september 2010, 18:20:59 PM
Hej! Kul att det finns bevarade Routemasters i Sverige! På tal om motorljud och AEC, minns jag att de AEC-bussar jag kom i närheten av på 50/60-talet lät i princip som Volvobussar, alltså mycket angenämt! Synd men oundvikligt att motorerna byttes ut mot andra fabrikat, också Cummins och Gardner förutom de redan nämnda fabrikaten om jag minns rätt. Hur är det med SvOF:s AEC förresten, sitter det en originalmotor i den? Hälsn. BengaB40

Det är iaf en AEC-maskin i, men om den bytts ut under Linjebuss-tiden törs jag inte svara på. Olika uppgifter om AEC-motortyp förekommer.

groenis

Hej Björn enligt Sjöman så ska det vara originalmotorer i båda.

/Lennart

Bussmicke

Ahh, tacka vet jag tiden före alla upphandlingar.
Då London Transport var London Transport och SL var SL mm..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Hans Fredriksson

Citat från: Hobgoblin skrivet 21 september 2010, 12:52:33 PM
Dags att vila ögonen på en Routemaster kanske?

Bilen till vänster: är det en Fabryka Samochodów Osobowych (FSO) Polonez?

Ersa

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 28 september 2010, 19:43:46 PM
Bilen till vänster: är det en Fabryka Samochodów Osobowych (FSO) Polonez?

Den är väldigt lik andra generationens VW Passat, fast med "fel" front.

Vissa likheter mellan bilen ovan och dessa gamla bilder på FSO Polonez finns dock:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Stratopolonez2.jpg
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Stratopolonez4.jpg