Huvudmeny

Tufft i Umeå

Startat av Staffan Sävenfjord, 21 september 2010, 09:06:02 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

I varje fall om man skall tro Sveriges Radio P4 i Västerbotten och tidningen Bussbranschen:

http://www.busstidningen.se/2010/09/21/hardnande-konflikt-i-umea/
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Wetjo

Jag förstår inte varför folk uppför sig på det här viset.
Trivs man inte med sitt arbete eller sin arbetsgivare, kanske man ska söka sig ett annat jobb.
Ingen står väl med en pistol mot din panna o tvingar dig att köra?
Är det den lokala ledningen, finns väl sätt att agera genom fack och skyddsombud...
Då krävs att man står för det man tycker.
Vad jag vet så följer Nobina avtalen och lagarna.

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 21 september 2010, 09:22:28 AM
Jag kan ju inte låta bli att ställa mig frågan, vilken skillnad hade det blivit med KR/Nettbussägda Stadsbussarna eller ett antal av Busspoolens delägare som entreprenör istället?

Detta är ju oerhört svårt att spekulera i, men jag tror personligen inte att protesterna på något sätt varit färre eller mindre om KR/Nettbuss fått trafiken.

Citat från: Wetjo skrivet 21 september 2010, 09:45:53 AM
Jag förstår inte varför folk uppför sig på det här viset. Trivs man inte med sitt arbete eller sin arbetsgivare, kanske man ska söka sig ett annat jobb. Ingen står väl med en pistol mot din panna o tvingar dig att köra?

Vilka andra jobb skulle det vara? Antingen kör man väl vidare, eller lever på en dålig a-kassa. Den här inställningen att det bara är att byta jobb har jag lite svårt att förstå fullt ut. Ska vi införa "protestförbud" för alla anställda i Sverige, och uppmana dem till att direkt säga upp sig om de stöter på minsta lilla negativa ändring på sin arbetsplats?
Det hela handlar om flera människor trivts med sitt arbete i många år, och nu upplever att det genomförs så mycket effektiviseringar att det leder till stora försämringar. Jag säger inte att det är så - utan att det upplevs så av de som protesterar.

Citat från: Lars Ödlund skrivet 21 september 2010, 10:23:42 AM
Fundera t.ex varför liknande protester aldrig kommer fram från Busspoolen, Centrala Buss, KR Trafik i Norrland trots att arbetsförhållandena knappast är bättre där utan ibland klart sämre.

Här har vi en av förklaringarna till att tätortsförarna inte söker sig till "andra jobb" runtom Umeå. Det upplevs ha blivit sämre på stadstrafiken på senare tid, ja, men att byta till ett bussjobb ute på landsbygden löser knappast bekymren, anser de. Snarare tvärtom.

RoggaBoy

Citat från: Lars Ödlund skrivet 21 september 2010, 09:22:28 AM
Jag kan ju inte låta bli att ställa mig frågan, vilken skillnad hade det blivit med KR/Nettbussägda Stadsbussarna eller ett antal av Busspoolens delägare som entreprenör istället?

Det är inte alltför svårt att anta att även med samma villkor för de anställda hade protesterna varit ytterst få, varför ska vi nog inte utveckla i detta forum :-)

Skillnaden mot Stadsbussarna hade varit ständiga klagomål mot deras parkbänkar i bussarna istället för riktiga säten som Nobina har!

Så klart har även VK.se en artikel: http://www.vk.se/Article.jsp?article=378799

Här är en kommentar av en Bussförare i stan från VK.se:
CitatHåller med dig Kurt.
Maken till oseriöst företag har jag aldrig träffat på.
Man har mer eller mindre själva orsakat den dåliga stämning som finns i företaget.
Uppenbarligen också gjort någon eller några riktigt arga.
Nobina tänker bara på ekonomi, struntar fullständigt i hur personalen mår.
Istället för dialog har man ett system med sk "närmaste chefer" som platschefen gömmer sig bakom.
"Chefer "som bara springer omkring utan egentligt inflytande. Lite småängsliga
för sin egen position inne i den goda värmen på kontoret. De rantar omkring och jagar anställda för en lång rad struntsaker.

Ersa

Citat från: VK.seEnligt Peter Eriksson är det ett tiotal chefer, arbetsledare och fackliga företrädare som fått brev med hotelser och trakasserier.

Även fackliga företrädare? Något verkar vara mycket fel, och jag kan nog hålla med i sektionsordföranden i Kommunals misstankar att det rör sig om "någon ensam eller om enstaka personer".