Huvudmeny

Linje 829

Startat av Buss_Fredde, 17 september 2010, 12:45:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buss_Fredde

Jag undrar om något minns vart Linje 829 hade för slutdestination som hade avgång från Farsta c 1987 samma terminal som linje 140.. Alltså den  terminalen på torget där läkarhuset ligger.. Nån som fattar min fråga? :)

Hasse L

Jag tror det fanns en kortlivad 829 då som gick till Petterboda i Tyresö.
/H

Buss_Fredde

Tack.. Vart hade linje 140 sin slutdestination då 1987

Mikael T Nilsson

Citat från: Buss_Fredde skrivet 17 september 2010, 12:58:54 PM
Tack.. Vart hade linje 140 sin slutdestination då 1987

Det var väl Telefonplan?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Buss_Fredde

Tack mikael nilsson

140 till telefonplan via älvsjö stn eller?  Vilket garage hade den linje Hammarby eller Brännkyrka(nyboda)?

Mikael T Nilsson

Citat från: Buss_Fredde skrivet 17 september 2010, 13:09:39 PM
Tack mikael nilsson

140 till telefonplan via älvsjö stn eller?  Vilket garage hade den linje Hammarby eller Brännkyrka(nyboda)?

Via Älvsjö stn. Det bör ha varit Nyboda som var trafikutövare. Jag har en bild på Nybodavagn H10 6629 på linjen.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Buss_Fredde

Hej mikael:

Vet du om 4144 - 4152 Forfarande är i trafik i täby eller norrtälje?

Hälsningar Fredde//....

Andreas

Citat från: Buss_Fredde skrivet 17 september 2010, 13:18:09 PM
Hej mikael:

Hälsningar Fredde//....

Hej Fredde!

Hoppas att det inte gör någon större skillnad om jag svarar på frågan. :P Jag har gjort en liten snabbsökning på bussarna i fråga (misstänker att det är bussar reg. på Busslink du menar, när du nämner Täby och Norrtälje) och så som det verkar se ut nu, så är 4150-4152 fortfarande registrerade hos Bus Trade Center i Stockholm AB enligt Trafikstyrelsen (4144-4149 tycks dock ha blivit skrotade), kort o gott så är ingen av dem i trafik. Bussarna är enligt TS avställda, men skulle det i sin tur innebära att de finns kvar i landet?  ??? Mer vet jag tyvärr inte, men om de finns än, så vore det en himla trevlig överraskning.  :D

Buss_Fredde

Tack för svaret... En fråga till: Varför kostar norrort på sig att måla om dom så kallade B12:orna till röda o sen Målar om Vattenskallarna till blåa? fattar inte varför? Nån som vet varför?

Andreas

Om "vattenskallarna" är de bussar som jag ibland brukar kalla för "reaplanen", dvs. de med en stor behållare längst fram, så beror det på att SL kräver mer o mer lågentrébussar, så att alla resenärer skall få det enklare att kunna åka med bussarna, framförallt för äldre, personer med barnvagnar, rullstolar eller rullatorer. Dessa bussar, som har modellnamn B9SALE, har då blivit blåmålade för att det skall bli enklare för fler att resa på stomlinjerna. B9S är byggda av Volvo i Säfflefabriken och Scanias motsvarighet Omnilink är byggda i Polen tror jag. Två bilder:

B9S vid Norrtälje (gissar på att det är dessa du syftar till)

Omnilink vid Danderyds Sjh.

B12:orna målades om till röda för att de kan utnyttjas på linjer där lågentrékrav ännu inte finns, vilket är förhållandevis många ändå, speciellt just i Danderyd, Täby och Norrtälje. Hoppas att jag förstod dina frågor rätt nu och att du fick någorlunda svar på dem. :)

/Andreas

Buss_Fredde

Jag gillar inte etanol scaniorna, beror på att jag hjälper en person ute i busslink handen(tankar dom).. Dom e inte så bra pågrund av att instrumenteringen inte har någon mätare för tryckluften.. fattar du vad jag menar?... Fredde//...

Mikael T Nilsson

Citat från: Buss_Fredde skrivet 17 september 2010, 13:18:09 PM
Hej mikael:

Hälsningar Fredde//....

Hej,

Andy91 svarade på din fråga. Det var länge sedan 4144-52 gick i trafik för Täby. Förmodligen togs de ur trafik senast under 2008. Bifogar en bild på 4151 från tiden den gick i trafik för Täby.
Vänliga hälsningar,

Mikael

57010

Använd navigeringsknappen på ratten så får du fram lufttryck och annat  , det visas i skärmen i instrumentpanelen !   ???

Buss-busen

Citat från: Andy91 skrivet 17 september 2010, 14:47:38 PM
Om "vattenskallarna" är de bussar som jag ibland brukar kalla för "reaplanen", dvs. de med en stor behållare längst fram, så beror det på att SL kräver mer o mer lågentrébussar, så att alla resenärer skall få det enklare att kunna åka med bussarna, framförallt för äldre, personer med barnvagnar, rullstolar eller rullatorer. Dessa bussar, som har modellnamn B9SALE, har då blivit blåmålade för att det skall bli enklare för fler att resa på stomlinjerna. B9S är byggda av Volvo i Säfflefabriken och Scanias motsvarighet Omnilink är byggda i Polen tror jag. Två bilder:
B12:orna målades om till röda för att de kan utnyttjas på linjer där lågentrékrav ännu inte finns, vilket är förhållandevis många ändå, speciellt just i Danderyd, Täby och Norrtälje. Hoppas att jag förstod dina frågor rätt nu och att du fick någorlunda svar på dem. :)

/Andreas

Man målade om röda Volvo-lågentrébussar blå samtidigt som man införskaffade röda Scania d:o. Varför köpte man inte fler blåa Scanior i stället?

Andreas

Citat från: Buss-busen skrivet 18 september 2010, 23:56:47 PM
Man målade om röda Volvo-lågentrébussar blå samtidigt som man införskaffade röda Scania d:o. Varför köpte man inte fler blåa Scanior i stället?

Nu vet inte jag det direkta svaret till varför man gjorde som man gjorde med lågentrébussarna, men här är några teorier:

1. Man ville satsa på att ha lågentrébussar på stomlinjerna, plockade ut ett stort gäng av den dåvarande stora gruppen röda B9S:ar i busslinks 66XX-serie och lät då dessa bli blåa, medan exempelvis B12M-leder i 56XX-serien som då var blåa, blev röda, då man tyckte att de kunde användas på de övriga linjerna. Resultatet blev ju detsamma för ytterligare f.d. stombussar i normalgolvsform, dvs. att de blev ommålade till röda. Här kan det alltså ha rört sig om att man tyckte att man hade tillräckligt med lågentrébussar för att kunna täcka upp på stombusslinjerna och att man samtidigt flyttade en del normalgolvare från stomlinjerna och målade om dem till röda istället, så att luckorna på vardera hållen täcktes upp.

2. Andra orsaken kanske rent av var, att det inte fanns möjlighet att beställa blåa omnilinkleder klass II när SL ville införa lågentrékrav på stomlinjerna. Många röda omnilinkleder fick ju lov att införskaffas då man ville få bort en del normalgolvare ifrån Roslagen, då normalgolvarna med stor sannolikhet antingen skulle få lämna landet eller gå till skroten.  

hoppas att dessa svar funkade, annars får du fråga igen. :P