provanställning tillåten enligt AD

Startat av kimpan, 14 september 2010, 13:57:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

kimpan

jaha.. då har arbetsdomstolen tagit beslut i detta med provanställningar..... Verkar vara grönt ljus att fortsätta med det trots många års yrkesvana

http://www.busstidningen.se/2010/09/14/ad-ratt-att-provanstalla-bussforare-med-mangarig-erfarenhet/

GDG

Yrkesvana, är det enda kriteriet för att anställas i ett företag?

Det är i alla fall så att det måste vara arbetsgivaren som bestämmer vilka anställda som skall jobba i företaget. Oavsett meriter, referenser, kunskaper m.m.

Det kan inte vara samhället som anvisar arbetskraften utifrån lagar och förordningar.

GDG

Vi har ju en fri arbetsmarknad, inte slaveri och inte tvångsplacerad arbetskraft. Så det är nog bra för båda parter att det finns provanställning som en form att anställa/anställas.

Det ger ju förmånen för både företaget och den anställda om det är rätt/känns rätt.

JDS

Citat från: GDG skrivet 14 september 2010, 20:28:43 PM
Vi har ju en fri arbetsmarknad, inte slaveri och inte tvångsplacerad arbetskraft. Så det är nog bra för båda parter att det finns provanställning som en form att anställa/anställas.

Det ger ju förmånen för både företaget och den anställda om det är rätt/känns rätt.

Jag kan inte komma på någon förmån som provanställningen innebär för den anställde, mer än att uppsägningstiden kan vara kortare (men i många fall är den inte det heller).

JDS

Citat från: GDG skrivet 14 september 2010, 15:53:28 PM
Det kan inte vara samhället som anvisar arbetskraften utifrån lagar och förordningar.

Nej, men det finns gränsfall, där samhället genom avtal i praktiken förbehåller sig rätten att anvisa arbetskraften. Det kan man tycka vad man vill om, men det kan i vissa fall vara fördelaktigt för samhället att försäkra sig om att den kompetens som finns i verksamheten (och som kanske dessutom har upparbetats för samhällets pengar) också stannar kvar där efter upphandlingen, för att inte samhällsservicen till medborgarna skall äventyras.

(Och det kan i andra fall vara mer fördelaktigt för samhällsservicen att tillåta att personalen byts ut, därför är det nog bra att detta avgörs i avtal hellre än genom lagstiftning.)

KG

Om 20 år har vi ingen anställningstrygghet kvar i detta land. Då jobbar alla på "F-skatt" som det heter idag.

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 september 2010, 22:07:47 PM
Varseltiden vid provanställning är alltid kortare jmf med tillsvidare anställning, jmf med timanställning som i teorin inte har någon varseltid alls (varje tjänstgöringstillfälle är en separat anställning) är den det inte

Nej, jag menar uppsägningstiden från den anställdes sida, i vårt avtal är den lika lång (en månad) för en provanställd som för en tillsvidareanställd (tills man jobbat två år) och på liknande sätt förhåller det sig väl på en stor del av arbetsmarknaden. Det är därför jag vill hävda att provanställningen inte innebär några förmåner för den anställde i praktiken.

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 september 2010, 22:52:35 PM
Livstidsanställning försvann när konstituralanställningarna försvann från staten.....
Det kan inte jmf med anställningstrygghet att ha sitt jobb/yrke garanterat på livstid, eller?

Konstitutorial försvann, men fullmakt finns fortfarande kvar och kan väl uttryckas som ett slags livstidsanställning och det är väl anställningstrygghet om något. Men det var ett sidospår - KG har ju rätt i att anställningstryggheten kan komma att minska genom att folk i högre utsträckning blir uppdragstagare i stället för arbetstagare, det är ingenting att skämta bort.

Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 september 2010, 22:50:00 PM
I Bussbranschavtalet t.ex gäller lagens 14 dagar

Jaha, och hur ofta säger någon upp sig efter mindre än en månad? Som sagt, jag vet ingenting med provanställningar som i praktiken fungerar till arbetstagarens fördel. Men du kan kanske komplettera?

JDS

Jo, jag skrev fel i den sena timmen. Jag menar "hur ofta säger någon upp sig efter mindre än ett halvår" i kombination med "hur stor förmån är det egentligen att få en kortare uppsägningstid än en månad" och då menar jag att det i praktiken är en helt obetydlig förmån, i förhållande till vad det innebär för arbetsgivaren. Speciellt som den i många fall har avtalats bort helt och hållet...

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 september 2010, 00:14:36 AM
Vad har avtalats bort?  Uppsägningstiden enligt lag kan aldrig avtalas bort, det kan enbart avtalas om längre tider.

Den kortare uppsägningstiden = arbetstagarens enda förmån med provanställningen har avtalats bort, provanställningen är alltså något som enbart arbetsgivaren vinner på.

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 september 2010, 00:38:08 AM
I Sekos avtal ja, men inte i det avtal som merparten av de som jobbar i den bransch som detta forum behandlar ;)

Det är kanske vanligare i bussbranschen att man vantrivs redan i början av anställningen och säger upp sig på momangen?

Jonas

Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 september 2010, 19:38:44 PM
Har du jobbat motsvarande flera år finns det ingen som helst möjlighet till provanställning, då anses ag redan haft tid att utvärdera medarbetaren, allt detta gäller hos samma ag eller liknande.
Den sista regeln syndas det kraftigt emot.

Det måste man ju säga är märkligt att AG kommer undan med utan att någon reagerar...