Umeå får Sveriges snabbaste flygbuss

Startat av RoggaBoy, 14 september 2010, 13:19:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoggaBoy

"Den 4 oktober börjar trafikeringen med ett nytt och snabbare flygbussupplägg. Umeå får Sveriges snabbaste flygbuss mellan Umeå City Airport och Umeå centrum med en restid på endast 8 minuter. Från universitets- och sjukhusområdet blir restiden under 10 minuter."

Läs mer: http://www.tabussen.nu/nyheteraktuellt/2010/umeaa-faar-sveriges-snabbaste-flygbuss.aspx

Linjekarta: http://www.tabussen.nu/media/14655/ny%20flygbusskarta.pdf

Jan

Lite funderingar kring detta. Ringlinjer ses bland trafikplanerare som tabu. Det finns fördelar liksom nackdelar med detta. Det blir nog de som är negativa som man kommer att höra främst.

Funderingar, blir det barnvagnar och resväskor som ska trängas i hop? Eftersom det sanolikt blir det andra resenärer som ska sammas med flygresenärerna. Varför kör man (enligt kartan) inte högervarv också?
I branschen i 40 år

RoggaBoy

Citat från: Jan skrivet 14 september 2010, 13:39:36 PM
Lite funderingar kring detta. Ringlinjer ses bland trafikplanerare som tabu. Det finns fördelar liksom nackdelar med detta. Det blir nog de som är negativa som man kommer att höra främst.

Funderingar, blir det barnvagnar och resväskor som ska trängas i hop? Eftersom det sanolikt blir det andra resenärer som ska sammas med flygresenärerna. Varför kör man (enligt kartan) inte högervarv också?

Från flygplatsen så väljer man E4:an för att snabbare komma in till centrum. Tidigare körde man samma väg till/från, men tror det här blir bättre för ska du från flyget till tex Ålidhem så kan du ju byta buss på stan utan extra kostnad. Risken finns att resväskor och barnvagnar ska in i samma buss, ja.

Hela sommaren har det varit en B9S som rullat som flygbuss, fast de har man väl inte någon ledig under vintertidtabellen då linje 1/8 skall ha 7-minuterstrafik i rusningstid.

Muk

Det där upplägget kan nog bli bra. Positivt att linjen får fasta avgångar. Tidigare har det varit omöjligt att åka med flygbussen om man hade bagage att checka in, då tiden var lite snävt tilltagen. Om man bor på Ålidhem kanske det är mindre roligt. Dels indragna hållplatser och dels en rejäl förlängning av restiden från flygplatsen. Det blir intressant att se reaktionerna.

RoggaBoy

Nobina som tog initiativet till förändringen och flygbussen kommer också att få en helt egen profilering.: http://www.busstidningen.se/2010/09/14/umea-far-sveriges-snabbaste-flygbuss/


Jessika

Citat från: Muk skrivet 14 september 2010, 15:20:18 PM
Det där upplägget kan nog bli bra. Positivt att linjen får fasta avgångar. Tidigare har det varit omöjligt att åka med flygbussen om man hade bagage att checka in, då tiden var lite snävt tilltagen. Om man bor på Ålidhem kanske det är mindre roligt. Dels indragna hållplatser och dels en rejäl förlängning av restiden från flygplatsen. Det blir intressant att se reaktionerna.

Men trafiken blir tätare och bussen går fasta tider! Det är i dagsläget inte ovanligt att man får vänta 30-40 minuter ombord på flygbussen ute på Alvik för att planet har landat för tidigt eller för att bussen ska invänta ett annat senare plan (som dessutom kan vara försenat). Så även om det blir en omväg för många så tror jag man ändå kommer snabbare fram.

I VK kan man också läsa att en anledning till linjedragningen är att det ska vara en matarlinje mellan Umeå Ö och flygplatsen.

/Jessika

Ersa

Att beställaren har godkänt och genomfört ett förslag från den nuvarande trafikoperatören händer inte ofta i den staden. Det var en riktigt trevlig nyhet att busskorten ska börja gälla på bussen. :D
"Flygbussen kommer också att få en helt egen profilering", skriver man också.

RoggaBoy

Profileringen kommer bli spännande att få se, då blir det speciella bussar bara för dessa turer så långt de är möjligt.

Ersa

Citat från: Jessika skrivet 14 september 2010, 17:43:56 PM
I VK kan man också läsa att en anledning till linjedragningen är att det ska vara en matarlinje mellan Umeå Ö och flygplatsen.

Det verkar som att bussen ska gå Vasagatan-Storgatan mot Umeå Östra istället för Skolgatan. Väldigt logiskt om den ändå inte ska trafikera hållplatserna längsmed Skolgatan. Jag trodde dock att den skulle ta sig in på Östermalmsgatan och därmed hamna mycket närmare den nya järnvägsstationen, men tydligen blir det stopp mitt i gatan ute vid den vanliga hållplatsen nära rondellen vid Storgatans östra ände.

Jag skulle tippa på att flygbussen nu kommer att avgå från Vasagatan, intill Blå huset. Dvs hållplatsen som stått tom sedan 83:an mot Västra Ersboda och 84:an mot Strömpilen slutade gå.