BL:s sista MaxCi avställda [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 14 september 2010, 00:40:33 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Borås Lokaltrafik har haft fyra MaxCi påställda över hela sommaren och fram tills igår den 13 september då de ställdes av. Så vitt jag vet och hört så har ingen av dem, 023, 024, 026 eller 037, varit ute i trafik. När de nu ställts av så är det knappast troligt att någon kommer i trafik igen, inte minst nu när de nya OmniLinkarna kommit i trafik utan större problem. Därför passar jag på att lägga ut några av mina sista MaxCi-bilder tagna den 18 juni, den sista vardagen de gick i trafik.

024, den enda som saknade iTid och hade kvar stolarnas originalklädsel på slutet, inväntar avgångstid mot Viared på Södra torget.

019 på Allégatan på väg mot Tosseryd på linje 40. Denna ställdes av den 24 juni och såldes till Skrotfrag den 5 juli.

Interiör från 023 som denna dag gick på linje 1.

Min allra sista BL MaxCi-bild: 026 på väg in mot Södra torget som linje 48. Den såldes till Seklitas Konsult i Haninge igår den 13 september.

Staffan Sävenfjord

Kanske detta var sista gången man såg en BL MaxCi på stadens gator. Denna hade då gjort aktiv tjänst i drygt 15 år.

yngrot

Tråkigt dessa är borta nu  ..  men den blå klädsel var inte snygg mot det rosa invändigt... Fina rejäla vagnar att köra med i stadstrafik   dock ingen större hit på motorväg  till Viared...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bussmicke

Nu blir det fest :-) När Stockholm är fritt då blir det storparty :-)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Carl Eric

Citat från: Bussmiicke skrivet 14 september 2010, 10:51:10 AM

Jag deltar!  :D
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

yngrot

Fyy på er .. ställ er i skamvrån en stund 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

the0fiskis

håller lite med  :-\
rätt slitna, men vad jag har hört en bra moddel som inte krånglar så mycket,

Jan Sjöberg

Flera uppköpare som brukar köpa bussar ratar dessa ..därför gick dem flesta till skrot Blev varnad av flera
Ska man sälja bussarna till skrot så får man betala upp till 15 000 kr / buss ...en av andledningarna att man inte kan dra hem gamla Entanolbussar ...
Finns ingen chans att ställa upp alla BLs Maxci bussar på någon tomt ... kommunen går i taket ..dem kräver byggnadslov ...
Är allt för besvärligt att dra hem så många bussar ... tyvärr ...
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 september 2010, 09:17:02 AM
Kanske detta var sista gången man såg en BL MaxCi på stadens gator. Denna hade då gjort aktiv tjänst i drygt 15 år.

Om ni undrar över tråden som hänger ner från vindrutetorkaren så vet jag vad den fyller för funktion. På sommaren anordnar BL tips och trix för de förare som ännu inte gått på semester efter att sommartrafiken dragit igång. De får då bland annat backa serpentin, köra in i "trånga utrymmen" (uppbyggda med koner) och så ingår momentet att parkera bussen vid en platta som liknar en darttavla som ligger på marken. Den lilla pinnen som sitter i bandet på bussens vindrutetorkare skall då komma så nära mitten som möjligt.

Sen kan tilläggas att BL gärna gnäller på att Veolia tar upp en massa plats på torget, men jag tycker av den anledningen att det är onödigt av BL att ta en av Veolias få parkeringsmöjligheter i centrum, vilket har skett här.

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 14 september 2010, 20:57:17 PM
Flera uppköpare som brukar köpa bussar ratar dessa ..därför gick dem flesta till skrot Blev varnad av flera
Ska man sälja bussarna till skrot så får man betala upp till 15 000 kr / buss ...en av andledningarna att man inte kan dra hem gamla Entanolbussar ...
Finns ingen chans att ställa upp alla BLs Maxci bussar på någon tomt ... kommunen går i taket ..dem kräver byggnadslov ...
Är allt för besvärligt att dra hem så många bussar ... tyvärr ...

Men en går väl?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 15 september 2010, 02:39:36 AM
Sen kan tilläggas att BL gärna gnäller på att Veolia tar upp en massa plats på torget, men jag tycker av den anledningen att det är onödigt av BL att ta en av Veolias få parkeringsmöjligheter i centrum, vilket har skett här.

Men en går väl?

Det är en bussparkering och den är inte reserverad för något särskilt företag. Låt vara att det mest är Veolia som använder den. Men den är inte särskilt lämplig för dem heller. Det blir en lång rundkörning för att komma rätt till hållplatsen vid Söderbrogatan. Därför har Veolia allt oftare sett användas bussparkeringen vid Färgerigatan på andra sidan Södra torget i stället.

Bussparkeringen på Bryggaregatan kom för övrigt till därför att den som tidigare fanns utanför badhuset på Söderbrogatan försvann när regionbussarnas hållplatser flyttades dit. Den tillkom alltså med tanke på bussar som behöver vänta någon timme medan deras resenärer är i badhuset.

I sammanhanget kan nämnas att det är mycket sällan man ser bussar på parkeringen vid textilmuseet. Det är ett kvarter från Söderbrogatan och som sagt gott om plats.

Bernt Talbrant

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 14 september 2010, 00:40:33 AM

Min allra sista BL MaxCi-bild: 026 på väg in mot Södra torget som linje 48. Den såldes till Seklitas Konsult i Haninge igår den 13 september.

Kan tillägga att även 024 nu sålts till Seklitas - närmare bestämt den 14 september.

Martin Maltkvist

Citat från: Bussmiicke skrivet 14 september 2010, 10:51:10 AM
Just det storpartyt kommer jag att utebli från...  :-X
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

för alla

Citat från: Bussmiicke link=topic=38860.msg283416#msg283416 date=
När Stockholm köper upp fler MaxCi Då blir det Max Fest

Bussmicke

85 tkr+Moms var väl att hugga för sig...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Greger Larsson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 september 2010, 10:05:22 AM
Borås kommun fick ju ändå hyfsat bra betalt för bussarna oavsett de såldes till skrot och/eller vidareförsäljning/reservdelar och med tanke på att alla sedan länge var avskrivna o betalda så gav det ett antal 100 tkr i kommunkassan.
Intresserade spekulanter kan köpa ett exemplar ute i Haninge (Sö om Stockholm) för 85 tkr + moms

Kommunkassan? Var det inte bussbolaget som ägde de här bussarna? (Jo, jag vet att BL är kommunalt)