Huvudmeny

Bussar i Malmö live

Startat av Peter Elmheden, 13 september 2010, 20:30:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svemicke

Citat från: virtual1 skrivet 15 september 2010, 12:11:10 PM
Om man läser texten på sidan så står det att det är en prototyp, prototyper brukar sällan använda riktiga indata...

Men var noga då! ;)
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

popdevelop

#16
Hej!

Kul att ni hittat vår sajt (kollektivt.se)! Toppen att få feedback från folk i branschen.
Precis som en del av er har varit inne på så funkar det så att vi försöker uppskatta koordinater på bussarna med hjälp av tidtabellen för varje linje samt de förseningar som tillhandahålls av Skånetrafiken (specificerad på minut-nivå). Vi jobbar kontinuerligt med att försöka förbättra sajten och härom dagen gjorde vi en stor uppdatering som både ökade precisionen på bussarna samt visar om de är sena. (Blev ju en del slarvfel mitt i natten under de 24h som sajten togs fram  ;) )
Naturligvis är det svårt att få bussarna att stanna på stationerna och för rödljus på ett realistiskt sätt, men det vi funderar på att göra är att lägga in så att bussen pausar på varje station en liten stund iaf. Så det vore kanon med lite input från er yrkesmän med en uppskattning på genomsnittlig stopptid. Hör gärna av er om ni har andra tips och idéer också.

mvh
/Popdevelop

Svemicke

Citat från: popdevelop skrivet 16 september 2010, 10:49:33 AM
Hej!

Kul att ni hittat vår sajt (kollektivt.se)! Toppen att få feedback från folk i branschen.
Precis som en del av er har varit inne på så funkar det så att vi försöker uppskatta koordinater på bussarna med hjälp av tidtabellen för varje linje samt de förseningar som tillhandahålls av Skånetrafiken (specificerad på minut-nivå). Vi jobbar kontinuerligt med att försöka förbättra sajten och härom dagen gjorde vi en stor uppdatering som både ökade precisionen på bussarna samt visar om de är sena. (Blev ju en del slarvfel mitt i natten under de 24h som sajten togs fram  ;) )
Naturligvis är det svårt att få bussarna att stanna på stationerna och för rödljus på ett realistiskt sätt, men det vi funderar på att göra är att lägga in så att bussen pausar på varje station en liten stund iaf. Så det vore kanon med lite input från er yrkesmän med en uppskattning på genomsnittlig stopptid. Hör gärna av er om ni har andra tips och idéer också.

mvh
/Popdevelop

Bygger ni detta åt Skånetrafiken? Västtrafik har ett system (tror även att Skånetrafiken har det) var trafikledningen kan följa trafiken via realtid. Alltså att bussarnas GPS skickar information om var bussen är så att trafikledningen kan se detta. Det vore väl annars det optimala att få sådan input till sajten?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Ersa

Som resenär och särskilt nyinflyttad i en ny stad är denna Googlekarta till stor hjälp att lära sig hur linjerna på tätortstrafiken går. Fungerar den även via mobiler och Androidtelefoner? Android ju är Googles eget operativsystem. Just hemsidor som har med kollektivtrafik "måste" ju nästan fungera på mobila webläsare idag, enligt användarnas krav.
Som privatperson och resenär skulle jag personligen uppskatta en dylik karta över Uppsala där jag efter 1½ år i stan fortfarande inte har någon vidare koll på stadens tätortstrafik. Hade jag bott i Malmö hade jag studerat denna sida noga dagligen. Som arbetare inom branschen tycker jag att sidan var ett intressant projekt, och vem vet hur mycket projektet kan växa. Kanske kan idén även prövas på andra städer, så att själva sidan kollektivt.se blir en index-sida där man kan välja bland flera städer. Ska sidan drivas som en ren privat reklamfinansierad sida, eller blir det samarbete med (och kanske därmed viss ekonomisk assistans från) olika länstrafikbolag runtom Sverige?

popdevelop

@Svemicke
Vi byggde det mest som en kul grej på en tävling som heter Codemocracy.se, där man hade 24h på sig att färdigställa en tjänst. Tanken från början var att använda Västtrafiks eller SL:s API:er, men det visade sig att dessa var mer begränsade än Skånetrafikens.
GPS-datat som du nämner låter ju högst intressant. Tyvärr är detta inget som man får tillgång till via Skånetrafikens API, men du menar alltså att detta är någonting som finns internt?

Vet ni mer exakt hur tidmätningen fungerar? Vi har hört att teknikerna man mäter med inte är speciellt sofistikerade, tex. att man mäter sträcka mha. bussens hastighetsmätare och antal "hjulsnurr"

MrRep

Citat från: popdevelop skrivet 16 september 2010, 22:03:13 PM
Vet ni mer exakt hur tidmätningen fungerar? Vi har hört att teknikerna man mäter med inte är speciellt sofistikerade, tex. att man mäter sträcka mha. bussens hastighetsmätare och antal "hjulsnurr"

I bussen finns det en dator från Thoreb som heter komfram. Den består av en C90 huvudenhet, MP3spelare, GPS, Sändare och mottagare för data till och från Skånetrafiken. Primärt så hämtar C90 datorn vagnenshastighet från färdskrivaren (Hastighetsmätaren) och räknar ut hur många meter bussen rör sig hela tiden. Alla hållplatser har i sin tur olika avstånd som C90 räknar utifrån.

GPSen används för att kontrollera om bussen är på rätt ställe när dörren öppnas. Den används också till att skicka data till skånetrafikens trafikinformationscentral och respektive bussbolags trafikledare som kan söka upp bussens exakta position på karta. Tidmätningen i bussen skall vad jag vet räknas med antalet meter mellan HPL utifrån antalet meter bussen rullat. Men jag är inte riktigt säker där  :P

Kimsan

Var finns linje 3? 3an tillhör huvudlinjerna