Hur trött får en buss vara egentligen?

Startat av Calle, 13 september 2010, 15:47:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Calle

Åkte nyligen med Veolias nya Solaris gasbuss här i Göteborg. Tydligen så har alla gasbussar en gemensam nämnare; nämligen trött och orkeslös gång. Uppför backar går det högst i 20 km/h.

Det som är mysigt med dessa bussar är det yttre motorljudet vid pådrag - ju högre dessto bättre.  ;D

forthemoment

Dom korta Solaris är lite piggare. Men dom andra kan vara fruktansvärt slöa. Det varierar litegrann mellan bussar. Jag hade strax över 10km/timmen upp för Älvsborgsbron med en. Vi skall inte tala om i Bergsjön (tyvär går det mer och mer Solaris där istället för ledbuss) då går det inte fort i backarna. Det händer ofta att passagerare kommer fram och undrar varför jag inte kör, en frågade mig i lördags om jag inte visste jag hade en tidtabell att passa. Men den gick inte att få upp i mer än 45-50 km/h (på 70-väg, raksträcka, plant)

Tonniiie

Har inte varit med om det problemet i Skåne.
Fast här är det ju lite plattare ;D

Calle

Har man Solaris i Skåne? Göteborg har drabbats hårt av krånglande gasbussar, först Volvos gasleder, sedan MAN och nu Solaris.

Bingoberra

Har upplevt ett liknande fenomen på Jönköpings gasbussar, av modellen MAN A21.
Dessa bussar går ofta överfulla (Vilket gör att de går ännu saktare), och vrålar, tjuter och rister som fasiken i de branta backarna.
Då går dieselbussarna (OmniCity-led/MAN A78/B10BLE) bättre, trots att de enligt vägtrafikregistret har mindre effekt.

Det märkliga är att man valt att sätta in dessa bussar på den mest kuperade linjen i hela staden.

Johan B

Citat från: Bingoberra skrivet 13 september 2010, 19:15:41 PM
Har upplevt ett liknande fenomen på Jönköpings gasbussar, av modellen MAN A21.
Dessa bussar går ofta överfulla (Vilket gör att de går ännu saktare), och vrålar, tjuter och rister som fasiken i de branta backarna.
Då går dieselbussarna (OmniCity-led/MAN A78/B10BLE) bättre, trots att de enligt vägtrafikregistret har mindre effekt.

Det märkliga är att man valt att sätta in dessa bussar på den mest kuperade linjen i hela staden.

Hästkrafterna är i det sammanhanget inte särskilt intressant utan det är vridmoment som saknas och det är sämre på gasmotorerna än på dieslarna.

Björn Ax

Då ska ni åka neoplan i uppsala. Rekordet för mig är 7km/h uppför en inte så brant backe. Hade knappt några passagerare heller.

KultLg

Nobina Malmö har en solaris gasbuss lite högt vindljud på motorväg inne på förarplatsen otäta dörrar annars en pigg buss om man jämför med MAN.

Veolia Malmö/Lund/Trelleborg har väl ett 40 tal Solaris

homer

Ser fram emot när vi får gasbussar på motorvägslinjerna i Stockholm :-X

Optimal

Citat från: homer skrivet 13 september 2010, 21:25:03 PM
Ser fram emot när vi får gasbussar på motorvägslinjerna i Stockholm :-X

MAN bussarna går som s***n, Dom accelererar bättre än många andra bussar, Nog bara dålig gaskvalitet i gbg

Optimal

#10
Omnicity = 230hk 1040 i vrid Diesel och 1050 i vrid  vid Etanol.
MAN A26 och NG 313  = 310hk och 1250 i vrid vid Gasdrift.
Solaris Urbino 12 CNG = 270 Hk och 1100 i vrid
Volvo B9S = 340 hk och 1600 i vrid.

Har uppdaterat listan.


Johan B

Citat från: Jim skrivet 13 september 2010, 21:46:06 PM
Omnicity = 230hk 1040 i vrid Diesel och 1050 i vrid  vid Etanol.
MAN A26 boggi = 310hk och 1250 i vrid vid Gasdrift.

Solaris borde ha lika stor och stark motor som MAN. Då verkar det konstigt att Solarisen var slöare än OmniCityn.


I Göteborg är det 320hk och 1356Nm i bussarna vilket ju inte är jättedåligt. "Tyvärr" är det vi jämför med på dieselsidan B12BLE diesel med 340hk och 1700Nm eller B9S 360hk 1600Nm vilket ju ställer gasbussarna i skuggan rätt ordentligt om vi snackar prestanda. Dessutom verkar Voithlådorna i gasbussarna inte riktigt veta hur de ska växla. Ibland växlar de upp för att sekunden senare växla ner med tokvarvning som följd och så upp igen nästan direkt. Eller så skickar de i högre växel i mellanregistret i uppförslut med resultat att bussen knappt går frammåt men här ligger den istället kvar och segdrar istället för att inse sitt misstag och växla tillbaka. Till råga på allt kan man inte låsa växlarna utan det finns bara R-N-D. Känns spontant som att en annan mjukvara kan göra underverk med Solarisarna.

lil-sis

Citat från: Björn Ax skrivet 13 september 2010, 20:42:19 PM
Då ska ni åka neoplan i uppsala. Rekordet för mig är 7km/h uppför en inte så brant backe. Hade knappt några passagerare heller.

151 är en favorit.

Men de nya kan man faktiskt köra på bättre med bara man hittar rätt läge på gasen = inte i botten utan  mitten någonstans. De är lite kluriga att köra  :P

Nupski

Citat från: Calle skrivet 13 september 2010, 15:47:11 PM
Åkte nyligen med Veolias nya Solaris gasbuss här i Göteborg. Tydligen så har alla gasbussar en gemensam nämnare; nämligen trött och orkeslös gång. Uppför backar går det högst i 20 km/h.

Det som är mysigt med dessa bussar är det yttre motorljudet vid pådrag - ju högre dessto bättre.  ;D

Säg som det är du börjar sakna Den Oudsten, en riktig hashraket med gigantiskt rökmoln bakom bussen upp för backarna i Bergsjön  8)

Martin Maltkvist

Citat från: Jim skrivet 13 september 2010, 21:40:22 PM
MAN bussarna går som s***n, Dom accelererar bättre än många andra bussar, Nog bara dålig gaskvalitet i gbg
Speciellt när man saktar in vid rödljus och sedan gasar vid grönt visar t.ex 75xx-bussarna prov på pigga hästar i stallet. :P :P
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin