Capitol med järnspett 1968

Startat av Gunnar D, 13 september 2010, 11:48:07 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

F.d. SJ Capitolen 2891 från 1959 står avställd vid Björknäsgaraget 27 feb 1968. Den användes säkerligen på dessa linjer innan Dagen H ett halvår tidigare. Men sändes den iväg till Pakistan eller gick den till skrot i Sverige? Någon som vet?

Mvh Gunnar

Ingwar Åfeldt

Citat från: Gunnar D skrivet 13 september 2010, 11:48:07 AM

F.d. SJ Capitolen 2891 från 1959 står avställd vid Björknäsgaraget 27 feb 1968. Den användes säkerligen på dessa linjer innan Dagen H ett halvår tidigare. Men sändes den iväg till Pakistan eller gick den till skrot i Sverige? Någon som vet?

Mvh Gunnar

Mycket trevligt att få se ett järnspett! Tack för den bilden! Jag hade 2890 som min "personliga" vagn i Huddinge några månader hösten 1965. Tyvärr vet jag inget om järnspettens vidare öden efter högeromläggningen.

M v h
Ingwar

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 september 2010, 11:50:58 AM
Vilken kom till Gotland från denna serie? var det 2890?
Som står i Stenkyrka

Vilket skick är den i?

Björn Forslund

"Spetten" hörde ju till du yngsta bussar som slopades Dagen H, så de bör ju haft ett visst värde på hemmamarknaden med högerdörr bakom framaxeln. Såldes några fler av de 10 härhemma? Åtminstone några har synts på bilder från Frihamnen, bl a ett SOAB-målat "spett".
Finns det någon bild på gotlandsbussen?

Mr H

Synd att inte BSBV gjorde som SOAB, lackade sina "spett" i sin egen färgsättning!
Hade varit kul att se en Capitol gul med svart midja och helst svart snibb förstås men det sista skulle väl varit att önska för mycket förstås!

Mr H

Ersa

Mr H

Jodå nog gick den i trafik hos BSBV alltid. Här ska den ta en tur på BSBV linje 1. Den (dåliga) bilden är från Borgmästargatan sommaren 1967. Bussen döptes tydligen av BSBV till 203.
(Bilden är tidigare visad).

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 13 september 2010, 19:12:10 PM
Jodå nog gick den i trafik hos BSBV alltid. Här ska den ta en tur på BSBV linje 1. Den (dåliga) bilden är från Borgmästargatan sommaren 1967. Bussen döptes tydligen av BSBV till 203.
(Bilden är tidigare visad).

Mr H

OK, bra att se f.d. SJ 2891 i trafik på BSBV! Är det en H21:a i bakgrunden? Vad användes den till?

/Gunnar

Mr H

Jag tror att föraren av H21:an skulle utföra något ärende. Han parkerade där och stack iväg och kom sedan tillbaka och körde iväg.

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 13 september 2010, 22:29:50 PM
Jag tror att föraren av H21:an skulle utföra något ärende. Han parkerade där och stack iväg och kom sedan tillbaka och körde iväg.

Mr H

OK tack, bra minne du har!

/Gunnar

Mr G

Citat från: Mr H skrivet 13 september 2010, 22:29:50 PM
Mr H

Kanske hade han ärende till Kocksgatan, fanns en butik med en grön skylt utanpå där. Enklare att parkera här istället ett tag, och sen tillbaka till Söderhallen och fördela inköpen bland gubbarna. Ja varför inte ... :)
吉先生

Mr H

Citat från: Mr G skrivet 13 september 2010, 22:47:19 PM
Kanske hade han ärende till Kocksgatan, fanns en butik med en grön skylt utanpå där. Enklare att parkera här istället ett tag, och sen tillbaka till Söderhallen och fördela inköpen bland gubbarna. Ja varför inte ... :)

Menar du Tors Hobby? (Fast den låg på Renstiernasgatan förstås!)

;D ;D ;D

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 13 september 2010, 22:47:19 PM

OK, Scaniabussarna gick att använda till många uppdrag....

/Gunnar

Gunnar D

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 13 september 2010, 12:02:18 PM
Mycket trevligt att få se ett järnspett! Tack för den bilden! Jag hade 2890 som min "personliga" vagn i Huddinge några månader hösten 1965. Tyvärr vet jag inget om järnspettens vidare öden efter högeromläggningen.

M v h
Ingwar

Minns du hur hög maxhastigheten på 2890 var? Kan föreställa mig att den manuella lådan medgav en högre hastighet än de c:a 72km/h som H23/H24 kom upp i.

Mvh Gunnar

Ingwar Åfeldt

Citat från: Gunnar D skrivet 15 september 2010, 10:18:08 AM
Minns du hur hög maxhastigheten på 2890 var? Kan föreställa mig att den manuella lådan medgav en högre hastighet än de c:a 72km/h som H23/H24 kom upp i.

Mvh Gunnar

Jag kan inte påminna mig att jag någon gång körde fortare än 75-80 km/h med den. På den tiden, 1965, var ju max tillåten hastighet för bussar 70 km/h. Men jag är säker på att den gick att få upp i åtminstone 90 km/h.

M v h
Ingwar