Peter Ödéns bildskatt - del 1

Startat av Ulf Rådeström, 12 september 2010, 16:05:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Rådeström

Hej!
Första bilden på GDG-bussen var ett litet test för o kolla hur det blev.
Nu är det allvar - scannade negativ ur Peter Ödéns oerhört intressanta bildskatt tar nu sin början  :)

Dock kan jag inte reda ut var bilden är tagen - Jönköping ser ju inte lika ut som idag precis.

Bilden föreställer Linjebuss 33 med regnr G540. Bussen är en Volvo B6550//Höglund från 1965.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 12 september 2010, 16:05:26 PM
Hej!
Nu är det allvar - scannade negativ ur Peter Ödéns oerhört intressanta bildskatt tar nu sin början  :)

Dock kan jag inte reda ut var bilden är tagen - Jönköping ser ju inte lika ut som idag precis.

Bilden föreställer Linjebuss 33 med regnr G540. Bussen är en Volvo B6550//Höglund från 1965.

Mycket trevligt och ser fram mot att få se alla de tusentals bilder som finns i Peters arkiv. :)

Den här bilden är tagen vid gamla Busstationen i Jönköping. Den låg ungefär där Resecentrum i dag finns, alltså intill den gamla centralstationen. Eller om man så vill den nuvarande centralstationen. Bussen är alltså registrerad i Kronobergs län. Sannolikt kommer den från Växjö.

Ulf Rådeström

Det som gjorde mig förvirrad angående platsen är att resecentrum idag ligger ju till höger om stationshuset om man kollar på bilden med järnvägsspåren i bakgrunden.
Taxiplatsen är ju där busstationen ser ut att vara på bilden - alltså till vänster om stationshuset - eller är det bara bussgodset som var till vänster och själva busstationen inte syns på bilden?

Hans Fredriksson

Busstationen på bilden var belägen där nya stationshuset nu finns.
Gamla järnvägstationen fanns ungefär vid Resecentrums gate 22.
Nuvarande taxiplats är nog mycket riktigt som Ulf skriver till vänster om bildens bussstationshus.
Gamla taxiplatsen fanns ungefär där bussgods finns idag.
Puh, det börjar bli invecklat.

HJP

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 12 september 2010, 16:05:26 PM
Hej!
Mycket trevlig!!!
Gissar att detta blir en spännande serie  :)

HJP

Ulf Rådeström

EDIT: Bildtexten är ändrad!

Har scannat ca 160 bilder nu - men jag får göra om de första då jag mixtrat ännu mer med inställningarna för att få bättre resultat och hittat rätt inställning nu - tycker jag  :D

Turbo

Ska bli väldigt kul att se vad som kommer framöver ! :)