Bussar i Vetlanda i september 1989 del 1 (av 3)

Startat av Staffan Sävenfjord, 12 september 2010, 15:55:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Resan gick vidare till Vetlanda där jag avlade ett besök hos BK Buss. Eller snarare BK Tåg. Så nära ett scoop har jag aldrig varit. Bakgrundshistorien är att jag hörde att Helmark skulle börja bygga järnvägsfordon tillsammans med Sjölanders i Osby. Jag ringde Bengt Helgesson för att kontrollera uppgiften och han berättade att det var ett företag i Vetlanda som hört av sig men mer än så var det inte. Fanns inga order eller ens avsiktsförklaringar.

Samtidigt gick rykten om att ett tågbolag i Vetlanda skulle börja köra tåg i konkurrens med SJ. Jag chansade på att det var BK Buss inom Karlssongruppen, ringde upp växeln och presenterade mig som frilansskribent för Svensk Lokaltrafik och sa att jag ville veta lite mer om en satsning de skulle göra på tågtrafik. Till min förvåning blev inte svaret "Det vet vi inget om" utan "Ett ögonblick" varefter en dov mansstämma hördes: "Hult". Det var mitt första möte med Tord Hult, men absolut inte det sista. Således kom jag lite senare från Vetlanda med ett välfyllt reportageblock om Karlssongruppens tågsatsning, vilket ju också ledde till att BK Tåg startade trafik i slutet av maj 1990. Jag hade också med mig ett erbjudande om ett jobb vid ett alldeles nytt tågbolag i Vetlanda.

Dock vågade jag inte ta det steget. Det skulle dröja 14 år innan jag började jobba för ett privat tågbolag - och Tord Hults och mina vägar korsades igen nu genom Tåg i Bergslagen.

Men det blev också lite tid över för bussfotografering både vid stationen och så småningom vid Wetlandia och BK Buss garage innan jag fortsatte till Nässjö. 












Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Trevligt    Ramkvillas Wiima är verkligen läcker . Men skylten uppe 350 Landsbro är det lösa blå skyltar???    Och återigen det var bättre förr  :D   
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

S Svensson

LLB541 såldes när den var ny till Vaggeryd och Sivert Karlsson.På den tiden kallades företag för Siverts buss. Numera är det Karlsson i Vaggeryd.  Efter BK Buss så var den i Tranemo hos Åke Kjellgren. Den kördes ofta av Åke själv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 18 september 2010, 10:57:42 AM
LLB541 såldes när den var ny till Vaggeryd och Sivert Karlsson.På den tiden kallades företag för Siverts buss. Numera är det Karlsson i Vaggeryd.  Efter BK Buss så var den i Tranemo hos Åke Kjellgren. Den kördes ofta av Åke själv.

Den måste ha sålts ganska snart efteråt och varit kort tid hos Sivert Karlsson, vars företag i dag heter Karlssonbuss i Vaggeryd. Detta eftersom jag fotograferade bussen hos Kjellgrens i Tranemo i oktober 1990. Den var då till och med lackerad i Älvsborgstrafikens färger. Bild kommer i sinom tid.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Christer K

Det jag funderar på om detta är BK:buss egna färsättning eller om det är Europa Touring.
BK buss hade en del bussar som körde för dem.


/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Christer K skrivet 18 september 2010, 23:03:54 PM
Det jag funderar på om detta är BK:buss egna färsättning eller om det är Europa Touring.
BK buss hade en del bussar som körde för dem.


/ Christer K

Svaret på båda frågorna är ja.  BK Buss hade under många år hand om att skaffa bussar till Europa Touring. Därför enades man med familjen Plyming på Europa Touring om denna färgsättning som alltså är gemensam för de båda bolagen. Även andra bussar som gick på säsongskontrakt för Europa Touring hade denna lack, oavsett ägare. Europa Touring hade också ett antal egna bussar, också de med denna färgsättning.

Bussen på bilden är en regionbuss och jag kan inte tänka mig att den gick för Europa Touring annat än möjligen som anslutning. Den saknar toalett och de öppningsbara fönstren antyder att det inte fanns forcerad ventilation. Naturligtvis än mindre AC, men det var inte så vanligt ens för Europa-bussarna vid den tiden denna levererades.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Blue

Jag tror att originaldesignen var en Setra skapelse, alltså att Setra i Ulm tog fram designen. har även sett samma design i röda toner.

Tror det var Rydéns som hade den röda varianten.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)