Hägglundsbussar - hur många finns det idag?

Startat av Hagglunds, 12 september 2010, 11:47:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hagglunds

Hur är det med dessa Hägglundare nu för tiden? Hur många finns kvar idag egentligen?

Jag känner till ett antal objekt, som finns bl.a. här i Örnsköldsvik, Primus Motor har just nu 2 sådana i sitt "förvar", en av medlemmarna
har som dom flesta vet ett fungerande objekt.

De bussar jag är mest intresserad av det är egentligen dom som är före -55 kan man nästan säga men allt är välkommet.

Nån här som anser ha en hyvsad kännedom om hur många objekt det kan finnas?

Nu menar jag allt från nyrenoverade fullt fungerande till skogsvrak som ser ut som dom är helt färdig.

Tilläggas ska göras att det pågår ett arbete inom Primus Motor i Övik där det mest forskas kring gamla bilder där man försöker fundera ut vad bilderna föreställer, jag har även inmhandlat någon bok om Hägglunds busskarosser så man har fått en liten bild av vad som fanns till försäljning, men nu till det intressanta vad finns kvar idag oavsett skick?

Som Primus Motor kan man ju ta reda på ett rent fallfärdigt objekt och kunna återuppbygga det hela med nya material.

Björn Forslund

Om du räknar med allt från bevarade bussar till sådana som är ombyggda till husbilar eller rallycrosstransporter, plus då rena vrak så rör det sig om hundratals.
Skulle gissa att det finns uppåt 50 st(av årgångar upp till 70-tal) bevarade hos föreningar, företag och privatpersoner. Sedan ett stort antal ombyggda.

Hagglunds

Ja det kanske är så pass, dock är väl de ombyggda inte lika intressant idag då  men det är bra dom nämns ändå.

Björn Forslund

Citat från: Hagglunds skrivet 12 september 2010, 12:28:38 PM
Ja det kanske är så pass, dock är väl de ombyggda inte lika intressant idag då  men det är bra dom nämns ändå.

Ja du frågade ju om allt från nyrenoverade objekt till rena skogsvrak. Skulle tro att det är mycket enklare att återställa en lätt ombyggd fungerande husbuss än att ge sig på ett upprostat och uppruttet skogsvrak....

Hagglunds

Det är det, men d det gäller de äldre objekten så finns inte mycket ens som husbuss så då pratar man om nytillverkning vilket iochförsig är ganska vanligt då det gäller återställande.

"30:an" som Primus Motor har är ju en sådan, ungefär 15 år tog det att få ett skogsvrak genom besiktningen....men har man tid och kunskap och pengar så går det, tyvärr har jag bara tiden, kunskap och pengar får nån annan stå för.  :(

Björn Forslund

Citat från: Hagglunds skrivet 12 september 2010, 12:35:35 PM
Det är det, men d det gäller de äldre objekten så finns inte mycket ens som husbuss så då pratar man om nytillverkning vilket iochförsig är ganska vanligt då det gäller återställande.

"30:an" som Primus Motor har är ju en sådan, ungefär 15 år tog det att få ett skogsvrak genom besiktningen....men har man tid och kunskap och pengar så går det, tyvärr har jag bara tiden, kunskap och pengar får nån annan stå för.  :(

Pengar behövs alltid. Har man gott om den varan kan man skicka objekten till renoverare i Baltikum eller Polen.

Hagglunds

Jag vet inte det jag, den stora grejen är väl att få vara med i arbetet själv för att efteråt verkligen känna att man själv varit delaktig i arbetet, tyvärr kom jag in i Primus Motor först då då "30:an" började bli körklar och redo för en registreringsbesiktning så jag har bara sett bilder på hur renoveringen startade.

Men det går fler bussar som sagt, finns ju den så kallade "Solbussen" som står garagerad för framtida renovering, nånting som min generation får ta itu med i framtiden.......

Men vem vet, en dag får man chans att skaffa sig ett eget objekt, men frågan är om man inte ska satsa på en liten lättlastare typ tidig volvo eller liknande, dom är förmodligen lite enklare att antingen renovera eller köpa i fräsch skick för rimlig peng.

Björn Forslund

Citat från: Hagglunds skrivet 12 september 2010, 13:23:00 PM
Jag vet inte det jag, den stora grejen är väl att få vara med i arbetet själv för att efteråt verkligen känna att man själv varit delaktig i arbetet, tyvärr kom jag in i Primus Motor först då då "30:an" började bli körklar och redo för en registreringsbesiktning så jag har bara sett bilder på hur renoveringen startade.

Men det går fler bussar som sagt, finns ju den så kallade "Solbussen" som står garagerad för framtida renovering, nånting som min generation får ta itu med i framtiden.......

Men vem vet, en dag får man chans att skaffa sig ett eget objekt, men frågan är om man inte ska satsa på en liten lättlastare typ tidig volvo eller liknande, dom är förmodligen lite enklare att antingen renovera eller köpa i fräsch skick för rimlig peng.

Att renovera ett gammalt fordon ensam kostar stora pengar, kräver mycket mer tid än man trodde och kräver kunskap, utrymme och utrustning eller hjälpsamma polare med dessa resurser. Samt en mycket förstående familj om man nu har en sådan. Det är alltid bättre att köpa grejer i hyfsat bra skick.

Hagglunds

Eller att ha en förening där man tillsammans kan göra det hela, dock verkar även föreningsmänniskor ha ett liv utanför föreningen även fast dom är pensionärer på heltid  :(

Björn Forslund

Citat från: Hagglunds skrivet 12 september 2010, 14:09:19 PM
Eller att ha en förening där man tillsammans kan göra det hela, dock verkar även föreningsmänniskor ha ett liv utanför föreningen även fast dom är pensionärer på heltid  :(

Jotack, det där känner jag till. Vi har en förening och en massa bussar, varav tre Hägglund. (Scania B62 -53, Volvo B58 led -69 samt B58 -70). De två förstnämnda behöver renovering/ ompyssling även öm de är kompletta och i resonabelt skick.

Hagglunds

Är det omnibussföreningen du syftar på som verkar stå för denna hemsida och forum?

Björn Forslund

Citat från: Hagglunds skrivet 12 september 2010, 16:55:14 PM
Är det omnibussföreningen du syftar på som verkar stå för denna hemsida och forum?

Korrekt.

Staffan Sävenfjord

Den som har flest Hägglunds-bussar i dag i Sverige lär vara Magnus Knutsson i Jönköping. Hemsidan är dock dåligt uppdaterad.
http://www.teamknutsson.com/site/
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Hagglunds

Sett denna sida också, fanns flera av dom senare Hägglundare där.

Lite snabb mattematik känner jag för tillfället till 11 bussar,
allt från nyrenoverade till något objekt som står i slyn på nämnda sida.

Ja som sagt, ska försöka forska vidare, försöker fixa ett album nu där
det kan bli ett eget "Hägglundsalbum" i framtiden, får se vad det blir med det......

Jag har lyckats göra ett album, nästa projekt är att få albumet att hamna på min egen domän nu.
http://oviksper.jalbum.net/FOTOALBUM/index.html

Björn Forslund

Ska vi försöka göra en lista:

SvOf:
TSN 24 Scania-Vabis B62 1953
VTAB/ SL H44A 7990  Volvo B58 led -69
SJ 1120 Volvo B58 -70

SSS:
SJ 0972 Volvo B58 led -67
SJ 1069 Volvo B58 -69 (lekstuga Mkp)
SS 1074 Scania B31 ( sk. höghus)
LB 122 Volvo B512 -46
SJ 1017 Volvo B513 -46
KST 25 Scania B63 -52
GS 4 Trådbuss -40
SS 4036 Trådbuss -49
SS 4038 dito
SL H80 6911 Volvo B58 -67 (fd SJ 0911)
GS B30 108 -38 (som CBH 920)

SSS är de som har flest Hägglundare. Magnus har väl minst 6-7 stycken?

Sedan har vi Östersundsgänget med minst fyra Hägglund, varav en skvader (?) Spårvägsmuseet med åtminstone 4 st, samt HTMF, med "Skithuset" , fyll på o komplettera tack!