Någon som känner igen beskrivningen? (SL-buss)

Startat av Mikey, 11 september 2010, 21:12:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikey

Jag kommer ihåg att jag vid ett tillfälle under hösten/vintern 2008/2009 fick åka en väldigt gammal vagn mellan Upplands Väsby Centrum och Upplands Väsby Station. Jag tror att det var en boggivagn och troligtvis var det en Volvo. Detta var vid slutet av Swebus tid och den var inredd med stora stolar och gardiner. Jag har helt glömt bort inv-nr och reg-nr och hittar ingenting om den på bussmickes sida, så är det någon som möjligtvis vet vilken det kan vara? Om jag inte är helt senil än så började reg-nr på B. All form av hjälp mottages gärna!

homer

Några boggie vagnar rullade de vad jag vet aldrig hos Swebus Märsta...

Mikey

Det vet jag också, men kan det ha varit någon lånevagn eller någon vagn som kördes från något annat garage en sväng in till Väsby? Jag memorerade numret och skrev upp det, men den lappen kan jag inte längre hitta...

Fredde

Citat från: Mikey skrivet 12 september 2010, 10:21:52 AM
Det vet jag också, men kan det ha varit någon lånevagn eller någon vagn som kördes från något annat garage en sväng in till Väsby? Jag memorerade numret och skrev upp det, men den lappen kan jag inte längre hitta...

Jag tror jag vet vad det är för bussar du syftar på, nämligen 4131 och 4132.

Dessa flyttades till Märsta efter Nacka/Värmdö varpå de avyttrades. 4131 gick till Hölö och 4132 hamnade hos Busmarket i Huddinge. Tror den står kvar där fortfarande...

virtual1

Citat från: Fredde_J skrivet 12 september 2010, 11:00:14 AM
Jag tror jag vet vad det är för bussar du syftar på, nämligen 4131 och 4132.

Dessa flyttades till Märsta efter Nacka/Värmdö varpå de avyttrades. 4131 gick till Hölö och 4132 hamnade hos Busmarket i Huddinge. Tror den står kvar där fortfarande...

Tyvärr är ingen av dessa boggi och reg-nr:ena börjar inte på B...

Mikey

Jag är hyfsat säker på att blinkersen i fram satt lite högre upp än framljuset, som jag hittade på denna bild: http://www.slinfo.se/Pictures/Busslink/44xx/Busslink_4404_Norrtalje_Busstation_20051011.jpg. Fanns det någon buss av den modellen/liknande modell år 2008/2009 i SL-lack som möjligtvis kan ha kommit in till Väsby?

Edit: Det är inte 4131/4132 jag pratar om

Ersa

Jag vet inget om detta, men det påminner lite som att beskrivningen skulle kunna stämma in på SL-littera H41 och H42 som hade in invnr i 62xx-serien. Dvs f.d. silvergrå SL-Flygbussar med just den Säfflekarossen som hade just den äldre fronten, boogi och bekväma stolar.
Frågan är om någon av dessa följde med över till Swebus och gick i Märsta såpass sent. Det verkar lite otroligt. Den senaste bilden jag sett av en H42 i ursprunglig Arlandalack är tagen på Arlanda sommaren 1993.

Även Staffan har fotat H42:or på Vasagatan i Stockholm 1986-12-07. Men denna bild är dock den enda jag hittar på nätet just nu:
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL_Buss/H041/slides/H41_6209_Slussen_Stockholm_920513.html