Persontrafik på Värtabanan?

Startat av Ersa, 11 september 2010, 11:13:33 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

"Från spårområdet i Karlberg i väst till Värtahamnen i öst går i dag ett spår som används ytterst sällan. Det löper längs Norra Stationsområdet, över Roslagstull och Albano, bort mot Hjorthagen och Värtan. Miljöpartiet vill använda spåret till pendeltåg – U-pendeln – som ska gå mellan Södertörns högskola, Karolinska Institutet, det Nya Karolinska Sjukhuset (NKS) och Stockholms Universitet, skriver Raymond Wigg och Yvonne Blombäck (MP)"

http://www.dn.se/debatt/stockholmsdebatt/bygg-ny-pendeltagslinje-mellan-stockholms-hogskolor-1.1168796

Skulle detta kunna fungera rent praktiskt?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 11 september 2010, 11:13:33 AM

Skulle detta kunna fungera rent praktiskt?

Visst går det. En annan bussnackare, en lokförare som sedan blev känd för att ha bestigit Mount Everest, en administratör vid SJ som vill vara anonym och jag lyckades med gemensamma krafter bevisa detta redan 1986. Men vi stötte på vissa problem, som synes. Bilen på den första bilden hade vi väl kunnat ta med snöplogen men det var värre med den blå bilen på den andra bilden som var utskickad enkom för att se till att vi inte körde ut på Lidingöbron. Men de båda trafikledarna i den visade sig vara mycket trevliga och beklagade att de måste fullfölja sitt uppdrag.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 september 2010, 12:14:33 PM
Nä bron har förmodligen inte tålt en Y1:a, Y6 generationen hade dock gått bra

Jodå. Vi hade klartecken att köra över bron från väghållarens sida. Det var SL Lidingöbanan som stoppade oss. Detta trots engagemang från bland andra landstingsrådet Stig Dingertz. SL hade många ursäkter som mest kunde sammanfattas i ett "vi vill inte". Dock - och där hade de en poäng - var profilen vid möten så att det fanns en viss olycksrisk om inte båda fordonen framfördes mycket sakta.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

MrX

Nej kommunikationerna mellan Karolinska institutet (KI), Kungliga tekniska högskolan (KTH)och Stockholms universitet (SU) skulle inte förbättras nämnvärt av förslaget. Akademiska Hus som förvaltar många av fastigheterna på de tre skolorna har en förhoppning att kunna bygga ihop skolorna och på så sätt skapa ett campus som sträcker sig över ett stort geografiskt område. Det handlar om tre skolor som på vissa områden är världsledande, att skapa en utveckling där de tre skolorna kan samverka i större utsträckning än idag är önskvärt, anser många politiker. Det finns flera förslag på hur denna sammankoppling ska ske, utbyggnad av Albanoområdet, utbyggnad av tvärbanan, spårbilar samt tätare kommunikationer när Norra Stationsområdet är färdigbyggt.

Albanoområdet har man planeringsmässigt kommit väldigt långt med. Nästa steg är detaljplanen och då närmar sig byggstart snabbt. Albano är skogen och de stora tomma ytorna mellan SU och KTH som idag har en väldigt låg exploateringsgrad. Genom att bygga ihop de två områdena med bostäder, främst studentbostäder, service och en del undervisningslokaler kan de två campusen bli ett stort gemensamt. För att åstadkomma detta vill man bygga en ny tunnelbanestation mellan Tekniska högskolan och Universitetet som ska heta Albano.

Tvärbanan byggs i skrivande stund ut till Solna centrum. Flera politiker hoppas kunna fortsätta utbyggnaden vidare därifrån över Bergshamra och ner till SU. Spåren som MP vill nyttja kommer till viss del användas av tvärbanan mellan KTH och Ropsten, hur det ska se ut ligger fortfarande på idéstadiet. Albanoområdet kommer också få nytta av tvärbanan. DN hade grafik för de kommande utbyggnaderna, tyvärr har jag det bara som en gammal gif fil och har för tillfället ingen möjlighet att visa upp den.

Spårbilar är ett annat förslag. En resa mellan SU och KI på fem minuter eller en resa mellan SU och KTH på tre minuter? Det låter hissnande fort men avstånden är små mellan de tre skolorna och ett trafikslag som enbart påverkas av sin egen trafik är i princip oberoende av yttre omständigheter vilket gör det till ett otroligt snabbt och effektivt system. Planeringen ligger just nu hos Regeringen, Näringsdepartement vill bekosta en pionjärbana, en bana i landet som är först med att testa denna nya teknik. Just denna bana mellan campus, kallad "via Academica", är en av de hetaste kandidaterna till att få den första investeringen. Googla via Academica så kan ni läsa hur mycket som helst.

Den fjärde stora delen i strategin för att koppla samman de tre områdena är Norra stationsområdet. Det byggs ordentligt just nu och inom några år kommer skillnaden kunna ses. Tors torn som varit så omdebatterade kommer innehålla en akademiska gren som kallas "Life science", ett väldigt stort forskningsområde. I det ena tornet ska de tre skolorna samarbeta med utbildning och forskning på området. Om området också får en ordentlig utbyggnad av kollektivtrafik (läs tunnelbana) kommer sammankopplingen av de tre skolorna förenklas.

Så MP:s lilla utspel är ingenting annat än en utveckling av de här strategierna, fast på ett nytt sätt. Det kommer nog inte genomföras, att bygga ut tvärbanan är mer attraktivt i sådana fall. Men det ligger hos våra politiker.

Staffans bilder var väldigt intressanta för övrigt! Skulle det gå att köra tåg samma väg även idag?

Staffan Sävenfjord

Citat från: MrX skrivet 12 september 2010, 14:22:46 PM
Staffans bilder var väldigt intressanta för övrigt! Skulle det gå att köra tåg samma väg även idag?

Jag vill minnas att banan från Värtan ut till Ropsten och upp mot Lidingöbanan är riven i dag. Banan bedömdes i alla fall så dålig att runt 1990 misslyckades jag med att få till stånd ett tåg som gick till Ropsten.

Bilderna är från en provkörning som gjordes men bara några dagar senare kördes samma sväng med inbjudna politiker och andra opinionsbildare för att visa vilka dolda resurser det fanns i industrispåren att utnyttja för olika former av tåg runt Stockholm. Vi var också ute vid Ulvsunda och vid Årsta. Medan besöket i Ropsten inte resulterade i så mycket (annat än att Lidingöbanan nu inte längre är nedläggningshotad) så ledde de båda andra besöken i förlängningen till att Tvärbanan byggdes. Och nu förlängs.

Så trots allt besvär för att få till stånd de här tågen (det var ytterligt nära att kosta oss tre SJ-anställda som höll i projektet våra anställningar och två av dem lämnade också mycket riktigt SJ strax efteråt fast det var till ett bättre betalt jobb) blev det alltså gott resultat. Bara samtalet med trafikdistriktet i Norrköping för att få till stånd lån av en Y1 skulle slå Kalle Sändares bästa samtal med hästlängder.

MrX

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 september 2010, 14:48:28 PM
Jag vill minnas att banan från Värtan ut till Ropsten och upp mot Lidingöbanan är riven i dag. Banan bedömdes i alla fall så dålig att runt 1990 misslyckades jag med att få till stånd ett tåg som gick till Ropsten.

Jag har ett vagt minne av att banan är riven. Det är väl inte spåren politikerna är intresserade av utan själva spårområdet som fortfarande är orört och det är ju vettigt. Att lägga nya spår i ett tätbebyggt Stockholm är inte det enklaste, att då använda gamla spårområden som ändå står tomma är väl en alldeles utmärkt lösning. Problemet är väl att flera av de gamla industrispåren i Stockholmsområdet inte går genom attraktiva resområden. Värtabanan är ju inte särskilt intressant egentligen ur resandesynpunkt, den går ju genom relativt avfolkade områden. Det är ju kopplingen mellan tvärbanan, Lidingöbanan och spårvägen till Värtan som är intressant. Att koppla de tre trafikslagen i Norra Djurgårdsstaden som så sakteliga börjar ta form är självklart intressant.

Andreas

Från en universitetsstudent:

Vad man kan börja med, är väl att kanske flytta lite fler bussar, gärna ledbussar, till Hornsberg eller liknande, så att man får tätare trafik på linje 70 i rusningen, än den 15 min-trafik som finns idag. Nu när jag har börjat studera vid Universitetet, så märks det att busstrafiken ut dit inte riktigt räcker... Jag har alternativet att åka 59 på morgonen till Stadsbiblioteket och där byta till linje 70 för sista färden till Universitetsområdet, antingen hållplats Universitetet eller Universitetet Södra. 59:an är i sig ofta ett par minuter försenad och 70:an är ofta runt minst 5 min försenad den med. Däremot är 70:an nästan varje dag proppfull och du får knappt plats i den. Jag har även möjlighet att åka t-banan till Universitetet, men när den drabbas av stora förseningar som ibland sker på ex. röda linjen, så kan man inte riktigt lita på att den är i tid. Jag har full respekt för att bussarna kan vara försenade för att bussförarnas scheman är tighta, men det blir problem och fulla bussar på vägen... Risken är kort o gott idag att jag inte kommer med den buss som passar, för att huvudorsaken är att bussarna är knökfulla, på gränsen för för låg turtäthet och att bussarna av olika orsaker även blir sena... 70 är vad man skulle kunna kalla Studentexpressen idag, snabbare än 40:an ifrån Universitetet till Odenplan, samt att den förbinder KI, Solna station och Frösundavik på den andra delen av linjen. 

Linje 70 körs idag i stort sett med bara Omnicity-leder i 73XX- och rödmålade 53XX-leder, men även Omnilinkleder i 36XX-serien har fått rycka in flera dagar i rad, exempelvis senast förra veckan, då 3642 tursattes på nämnda linjen, dock inte i min riktning, utan fel riktning...  ::) :P  

När det gäller denna järnväg till Universitetet, så handlade det väl om att den nya järnvägen station skulle delas med den nya station som Roslagsbanan har fått vid Universitetet. Jag tolkade det som att man även skulle utnyttja samma spår som Roslagsbanan, men hur har de tänkt att lösa det problemet i så fall? Är det den nya järnvägen som skall bli smalspår, skall man riva upp alla spår på Roslagsbanan och göra den till en normalspårsjärnväg som i stort sett alla andra banor i landet eller skall man dela normalspår och smalspår vid Universitetets station och ändå behöva stänga av Roslagsbanan på en lång sträcka?

Samtidigt undrar jag överlag hur många som åker mellan Södertörns Högskola (är väl i närheten av Flemmingsbergs station) och Universitetsområdet i Albano och Frescati. Samtidigt hjälper det då bara dem som åker med pendeltåget, vi andra får ju tyvärr ingen förbättring. 40 och 70 blir troligtvis oförändrade då, menar jag... :-\

Optimal

Citat från: Andy91 skrivet 12 september 2010, 15:44:26 PM
Från en universitetsstudent:

Vad man kan börja med, är väl att kanske flytta lite fler bussar, gärna ledbussar, till Hornsberg eller liknande, så att man får tätare trafik på linje 70 i rusningen, än den 15 min-trafik som finns idag. Nu när jag har börjat studera vid Universitetet, så märks det att busstrafiken ut dit inte riktigt räcker... Jag har alternativet att åka 59 på morgonen till Stadsbiblioteket och där byta till linje 70 för sista färden till Universitetsområdet, antingen hållplats Universitetet eller Universitetet Södra. 59:an är i sig ofta ett par minuter försenad och 70:an är ofta runt minst 5 min försenad den med. Däremot är 70:an nästan varje dag proppfull och du får knappt plats i den. Jag har även möjlighet att åka t-banan till Universitetet, men när den drabbas av stora förseningar som ibland sker på ex. röda linjen, så kan man inte riktigt lita på att den är i tid.

Linje 70 körs idag i stort sett med bara Omnicity-leder i 73XX- och rödmålade 53XX-leder, men även Omnilinkleder i 36XX-serien har fått rycka in flera dagar i rad, exempelvis senast förra veckan, då 3642 tursattes på nämnda linjen, dock inte i min riktning, utan fel riktning...  ::) :P 

36XX vagnarna rycker inte in, utan dom är tursatta på linjen. Först kör man ex 608 eller 628. Sen kan det hända att man ska köra något varv på linje 70 innan man kör in vagnen i hallen på den delade-tjänsten.

När det gäller denna järnväg till Universitetet, så handlade det väl om att den nya järnvägen station skulle delas med den nya station som Roslagsbanan har fått vid Universitetet. Jag tolkade det som att man även skulle utnyttja samma spår som Roslagsbanan, men hur har de tänkt att lösa det problemet i så fall? Är det den nya järnvägen som skall bli smalspår, skall man riva upp alla spår på Roslagsbanan och göra den till en normalspårsjärnväg som i stort sett alla andra banor i landet eller skall man dela normalspår och smalspår vid Universitetets station och ändå behöva stänga av Roslagsbanan på en lång sträcka?

Samtidigt undrar jag överlag hur många som åker mellan Södertörns Högskola (är väl i närheten av Flemmingsbergs station) och Universitetsområdet i Albano och Frescati. Samtidigt hjälper det då bara dem som åker med pendeltåget, vi andra får ju tyvärr ingen förbättring. 40 och 70 blir troligtvis oförändrade då, menar jag... :-\

Staffan Sävenfjord

Min framtidskamera hittade ytterligare en bild på hur det kan bli om Miljöpartiet får genom sitt förslag. Det kanske räcker med en restaurangvagn...

MrX

Citat från: Andy91 skrivet 12 september 2010, 15:44:26 PM

Inte nyttja samma spår, det är omöjligt. Däremot kan man nyttja spårområdena, att dra nya spår genom Nationalstadsparken låter sig inte göras hur enkelt som helst. Om man då kan nyttja redan lagda spårområden och helt enkelt lägga fler spår precis bredvid blir intrånget i Nationalstadsparken minimalt. Dock ligger alla dessa planer på idéstadiet, tvärbanan skulle ha fått en förstudie men den har mig veterligen inte kommit igång ännu. Startar väl nästa mandatperiod, tidigast.